همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مديريت درمان فشار خون بالا در كودكان

به چاقي در اين گروه سني، بازنگري جدي‌تري را مي‌طلبد. محققان تخمين زده‌اند 3 تا 5 درصد از كودكان هر جامعه‌اي به بيماري فشارخون بالا مبتلا هستند.

به گزارش : بيماري فشارخون در كودكان، موضوعي است كه با افزايش روزافزون شمار مبتلايان به چاقي در اين گروه سني، بازنگري جدي‌تري را مي‌طلبد. محققان تخمين زده‌اند 3 تا 5 درصد از كودكان هر جامعه‌اي به بيماري فشارخون بالا مبتلا هستند.امروزه مي‌دانيم اين بيماري در كودكان با افزايش خطر وقوع مشكلات قلبي-عروقي و نيز فشارخون مقاوم به درمان در بزرگسالي مرتبط است. در ادامه، به معرفي بيماري فشارخون در كودكان و درمان‌هاي غيردارويي و دارويي آن اشاره خواهد شد.

همان‌طور كه مي‌دانيد، 2 نوع فشارخون بالا مطرح است؛ اوليه و ثانويه. بيماري فشارخون اوليه با سابقه خانوادگي فشارخون يا بيماري قلبي-عروقي در ارتباط است و بيماري فشارخون ثانويه ناشي از بيماري‌هاي ديگري مانند بيماري قيمت پماد زخم بستر كليوي، بيماري قلبي يا اختلال‌هاي سيستم اندوكرين است. در جمعيت كودكان، فشارخون اوليه بيشتر با بيماري‌هاي بزرگسالي (چاقي و سابقه خانوادگي فشارخون يا بيماري قلبي) مرتبط است. به‌طور كلي، در كودكان بالاي 3 سال اندازه‌گيري فشارخون طي هر ويزيت توصيه مي‌شود. در صورت ابتلا به مشكلات جنيني، نارس بودن هنگام تولد، بيماري مادرزادي قلبي، عفونت‌هاي ادراري مكرر، بيماري كليوي، پيوند مغز استخوان يا ارگان و نيز افزايش فشار داخل جمجمه‌اي، كنترل مرتب فشارخون در سنين كمتر از 3سال نيز ضروري است. روش توصيه‌شده براي اندازه‌گيري فشارخون در كودكان، سمع صداهاي داخل بدن با استفاده از استتوسكوپ است. در كودكان و نوجواناني كه شك به بيماري فشارخون در مورد آنها مطرح است، استفاده از داروهاي محرك، غذاها و نوشيدني‌هاي حاوي كافئين، شكر و شكلات در فاصله زماني 30 دقيقه قبل از اندازه‌گيري فشارخون ممنوع است.
5 دقيقه قبل از اندازه‌گيري، كودك يا نوجوان را در وضعيت آرامي بنشانيد. استفاده از كاف با اندازه مناسب براي هر كودك يا نوجوان ضروري است.

درمان‌هاي غيردارويي فشارخون بالا در كودكان
كاهش فشارخون حاصل از تعديل عادت‌هاي فردي، باعث كاهش خطر ابتلا چسب بخيه به بيماري‌هاي قلبي-عروقي مي‌شود. در كودكان در معرض خطر بيماري‌هاي قلبي-عروقي، شروع رژيم غذايي كاهنده فشارخون توصيه مي‌شود. سن شروع رژيم غذايي در بيماران علامت‌دار، 12 ماهگي است. رژيم غذايي مذكور غني از ميوه‌ها و سبزيجات تازه و به‌طور كلي كم‌چرب، پرفيبر و همراه با محدوديت مصرف سديم روزانه است. (2/1 گرم در روز براي سنين 4 تا 8 سال و 5/1 گرم در روز براي كودكان بزرگ‌تر.) علاوه بر تدابير تغذيه‌اي، كاهش وزن در بيماران چاق و افزايش فعاليت‌هاي روزانه نيز سودمندند. 30 تا 60 دقيقه فعاليت ورزشي حداقل در 3 تا 4 روز در هفته توصيه شده است.

درمان‌هاي دارويي فشارخون بالا در كودكان
داروهاي ضدفشارخون در كودكان و نوجوانان در صورت ابتلا به بيماري علامت‌دار فشارخون، آسيب ارگان (هايپرتروفي بطن چپ، رتينوپاتي و پروتيينوري)، فشارخون ثانويه، مرحله يك بيماري فشارخون كه به تعديل عادت‌هاي روزانه پاسخ نداده است و مرحله 2 بيماري فشارخون بايد شروع شوند. شروع دارودرماني فشارخون بايد تك‌دارويي و با كمترين دوز موثر باشد. تمام گروه‌هاي دارويي اصلي ضدفشارخون را مي‌توان در كودكان تجويز كرد.

مهاركننده‌هاي آنزيم مبدل آنژيوتانسين
تجويز اين داروها در درمان سوختگي با آب جوش مقايسه با ساير گروه‌هاي دارويي ضدفشارخون در كودكان مقبول‌تر است. مطالعه‌هاي متعددي روي تجويز ليزينوپريل در كودكان انجام شده است. تجويز ليزينوپريل در درمان كودكان 6 تا 16 سال مبتلا به فشارخون مورد تاييدFDA است. عوارض جانبي ناشي از مصرف ليزينوپريل عبارتند از سرفه‌هاي خشك، افت فشارخون، هايپركالمي، نارسايي حاد كليوي و افزايش كراتينين سرم.

بلوك‌كننده‌هاي گيرنده آنژيوتانسين
مطالعه‌هاي متعددي اثربخشي بلوك‌كننده‌هاي گيرنده آنژيوتانسين در درمان فشارخون كودكان را مورد بررسي قرار داده‌اند. ايربزارتان (Irbesartan) در 2 مطالعه گذشته‌نگر، يكي توسط ون‌ويگير (Von Vigier) و همكاران روي 20 بيمار و ديگري توسط فرانسيني (Franscini) و همكاران روي 44 بيمار بررسي شدند. هر 2 مطالعه كاهش قابل‌توجهي در فشارخون شرياني توسط ايربزارتان را نشان دادند. به‌طور كلي، بلوك‌كننده‌هاي گيرنده‌هاي آنژيوتانسين به‌خوبي از سوي بيماران تحمل مي‌شود و شايع‌ترين عوارض گزارش‌شده در مصرف‌كنندگان عبارت بودند از سرفه، سردرد، گيجي و هايپركالمي.

بلوك‌كننده‌هاي گيرنده كلسيم
آملوديپين (Amlodipine) و فلوديپين (Felodipine) قطره فروزومال در كودكان 6 تا 18 سال مورد بررسي قرار گرفته‌اند. نتايج نشان داده‌اند آملوديپين با دوز 5/2 ميلي‌گرم فشارخون سيستولي را 9/6ميلي‌متر جيوه و با دوز 5 ميلي‌گرم فشارخون سيستولي را 7/8ميلي‌متر جيوه كاهش مي‌دهد. الگوي مصرف يك‌بار در روز و عوارض جانبي محدود و قابل‌قبول، آملوديپين را انتخاب مقبولي كرده است. به نظر نمي‌رسد فلوديپين در كاهش فشارخون سيستولي به اندازه آملوديپين موثر باشد. شايع‌ترين عوارض بلوك‌كننده‌هاي گيرنده آنژيوتانسين عبارتند از سردرد، گرگرفتگي، گيجي و ادم محيطي.

بتابلاكرها
پروپرانولول، اولين بتابلاكر مورد استفاده در آمريكا و پرمصرف‌ترين بتابلاكر در گروه كودكان است. در يك مطالعه، در كودكان تحت درمان با دوز روزانه 5/2 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن بتابلاكر، به‌طور متوسط 26 ميلي‌مترجيوه از فشار سيستولي و 20 ميلي‌متر جيوه از فشار دياستولي كاسته شد. ضعف شايع‌ترين عارضه گزارش‌شده در شروع درمان با بتابلاكر است و معمولا طي 6-4 هفته خودبخود برطرف مي‌شود.

ديورتيك‌ها
با وجود آنكه تجويز ديورتيك‌ها براي درمان بيماري فشارخون در گروه كودكان رايج است، تاكنون هيچ مطالعه باليني بزرگي پزشكي كودكان روي آنها انجام نشده است. هيدروكلروتيازيد (Hydrochlorothiazide) و كلرتاليدون (Chlorthalidone) درمان‌هاي موثري براي گروه كودكان گزارش شده‌اند. عوارض جانبي مرتبط با مصرف ديورتيك‌ها عبارتند از هايپركالمي، هايپرناترمي و ژنيكوماستي در مردان

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده