همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سخن گفتن در مورد حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني بسيار جذاب است، اما اگر اين حمايت‌ها در حد صحبت باشد به نظر شما فايده‌اي دارد؟!

مقام معظم رهبري بار‌ها براي حمايت از حركت علمي در كشور تاكيد كرده اند، دولتمردان هم حرف‌هاي اميدوار كننده‌اي زده اند، اما متاسفانه در عمل و در برخي دستگاه‌ها اين حمايت بسيار كمرنگ است و بسيار افسوس كه گاهي مشاهده مي‌كنيم كه برخي دستگاه‌ها چونان سنگ اندازي ميكنند انگار كه از لغزيدن و زمين خورد شما لذت ميبرند!

با اين مقدمه پايِ صحبت‌هاي مخترع جوان، پرانرژي و با انگيزه بين المللي مينشينيم، كه از نبود حمايت‌هاي داخلي و تجاري سازي و گشودن گره‌هاي كور اقتصادي و فرهنگي در كشور گلايه دارد، گلايه‌اي از جنس پيشرفت هر چه بيشتر كشورش…

گفتگوي ما با حسام حاجي عباسي، مدير عامل شركت بين المللي دارويي و غذايي نو انديش و عضو هيئت مديره موسسه كشت، فرآوري و ساماندهي طب سنتي جرجاني و ايده پرداز دارو‌ها و غذا‌هاي گياهي و ارگانيك و داراي اختراع بين المللي داروي گياهي بهبود و پيشگيري ديابت است، علي رغم ايجاد اميد و شكر براي داشتن چنين جوانان مخترع وطن دوستي اين گفتگو حاوي پيام‌هاي تاسف باري است كه ريشه در بوروكراسي اداري و كم لطفي مسئولين ذيربط در اين زمينه دارد. گفتگوي ما را با ايشان مي‌خوانيد.

اختراعتان پماد آلفا براي جوش در چه زمينه‌اي است؟

امروزه با توجه به زياد شدن مصرف فست فود‌ها و رژيم‌هاي غلط غذايي بيماري ديابت به سرعت داره فراگير ميشه، از همين رو بر اين شديم تا با استانداردسازي گياهان دارويي بتوانيم تركيبي را شكل بدهيم مطابق با نسخ اصيل و علمي جهاني درمان ديابت كه به لطف خدا و همت دوستاني كه تمام هم و غمشان ساخت اين دارو بود اين مهم ميسر شد.

آيا بصورت اختصاصي در زمينه دارو‌هاي گياهي آموزش ديده ايد؟

قطعا همين طور است، هم آموزش‌هايي را گذراندم و هم كتب بسياري مطالعه كردم، اما كماكان شاگردي ميكنم در محضر اساتيد و سعي ميكنم هميشه از بزرگان اين علم براي بهتر پيشبردن اهدافم استفاده كنم.

اتفاقات اخير مثل بالا رفتن قيمت دلار يا تحريم‌ها تاثيري بر روند كار شما داره؟

دوست گرامي، ارز در كشور ما همانند كالا است!
يعني خريد و فروش ميشود به شكل يك محصول يا يك سرمايه گزاري، اين به نظر من جالب نيست اصلا…
اين بحث در اين مقوله نميگنجه، اما قطعا ميدونيد كه در كشور ما با بالارفتن دلار همه قيمت‌ها با ربط و بي ربط چند برابر مي‌شود كه اين واقعا مضحك است.

و، اما تحريم ها، تحريم‌ها شايد باعث اين بشود كه توانايي‌هايي بدست بياريم و بتوانيم كار‌هايي بكنيم، اما از يك طرف هم ضربه زننده هستند و باعث ميشود كمي عقب بمانيم.

چرا در ايران دارويي كه ساختيد را ثبت نكرديد؟

اين سوال جالب است، من يك سوال از شما دارم، شما ميريد منزل، كليد نداريد و در ميزنيد كسي هم درو باز نميكنه! از ديوار خانه هم نميتوانيد بالا برويد، زيرا نرده‌هاي بلندي دارد، و تيز!

اكنون چه ميكنيد؟

قطعا بايد منتظر بمانيد كسي بياد و درو باز كند!
حكايت ثبت اختراع در كشور ما هم همين است…
هيچكس منزل نيست!
قانع شديد؟!

در بالا گفتيد پماد آلفا براي آفتاب سوختگي دوستاني كه هم و غمشان به ثمر رساندن اين دارو بوده، منظور از اين دوستان تيم يا كادر خاصي بود؟

ببينيد هر كاري براي به ثمر رسيدن نياز به يك تيم دلسوز دارد!
جناب آقاي ابراهيم زين الدين مانند برادري دلسوز در كنارم حضور داشتن.
من به لطف خداوند رحمان از اين نعمت بهره‌مند بودم، كه در كنارم از حضور پررنگ پروفسور-دكترعظيم اكبرزاده دانشمند بزرگ بهره‌مند باشم جهت پيشبرد اهدافم.

حمايت از شما به عنوان مخترع چطور بوده؟

لطفا سوالِ بعد، حس خوبي بهم دست نميده و اگر بخواهم پاسخ اين سوال رو بدهم بايد بگم هر كسي اومد جلو كه كاري برايِ من انجام بده معادل ماليش رو ازم تقاضا كرد! يا اينكه حتي منو مدتي عقب انداختن، اصولا هر كس به فكر خودشه، نميگم بده! ميگم كاش هم به فكر خودش ميبود و هم من!
حتي در جايي سرمايه گزاري آمده كه بيشتر از سرمايه گزاري به فكر دادن پول به صورت نزول بود!
در واقع حرف از حمايت زدن در اينجا به نظرم بسيار بي معني هست و در بعضي از مواقع خنده دار!

هيچ قانون الزام آوري براي حمايت از مخترعين وجود ندارد؟ بله وجود دارد مشخص خير، ولي اجرايي نمي‌شود به عنوان مثال طبق قانون ۲ درصد از بودجه شركت‌ها و موسسات دولتي بايد به طرح‌هاي پژوهشي اختصاص يابد، اما وقتي مراجعه مي‌كنيم مي‌گويند ما طرح‌هاي پژوهشي انجام نمي‌دهيم و اصلا اهميتي براي كار تحقيقاتي قائل نيستند و بعضاً برخورد مناسبي ندارند و اين امر با وجود تاكيدات رهبر معظم انقلاب و حمايت قاطع ايشان از مسير علمي بسيار آزار دهنده‌تر است.

مسئولان عقيده دارند كه خود مخترعان بايد در عرصه اقتصادي و تجاري سازي اختراعات خود وارد شوند، آيا اين موضوع از ديدگاه شما صحيح است؟

به نظر خود شما خنده دار نيست!
مخترعي كه اختراعش توليد نشود سر خورده ميشود، مريض روحي پماد زخم بستر ميشود به واقع!
تمام اختراعات عالي هستند و البته كارگشا، اما بعضي از آن‌ها واقعا خارق العاده بوده و حتما بايد توليد و به كار بسته شوند و قطعا يك اختراع خاص جهت توليد نياز به حمايت دارد هم مالي و هم معنوي.

بسياري از جوانان نخبه كشور با مواجه با مشكلاتي كه زمينه پژوهش، امكانات عملياتي اختراع، ثبت اختراع و … ناميد شده، يا آن را رها مي‌كنند و يا تصميم به ترك كشور مي‌گيرند، اما شما همچنان استوار به تلاش خود ادامه مي‌دهيد، واكنش و ديدگاه شما نسبت به اين مشكلات چه بود؟

ترك وطن جايي كه گوشت و پوستت با آن گره خورده صحيح نيست، سختي همه جا هست!
نبايد عقب كشيد…
من كفش آهني به پا دارم (با لبخند) به نظر من نا اميدي جرم است، به عقب برگشتن حرام!
اعتقاد دارم بايد به جلو رفت به هر شكلي (قطعا شكل صحيح)
يادم هست در جايي ديدم استاد الهه‌ي قمشه‌اي ميگفتند وقتي آرزويي داري قطعا برآورده ميشود…

غير از طرح‌هاي دارويي در زمينه بين المللي و ملي، برنامه ديگه‌اي هم در ذهن داريد؟

بله، كار بر روي غذا‌هاي سالم و رژيم‌هاي خاص درماني
كار بر روي اولين مكمل ورزشي كاملا گياهي كه حجم دهنده سريع عضلات است.
براي درمان ام اس و ايدز نيز دست بكار شديم و به جا‌هاي خوبي رسيديم؛ و اينكه به فرمولي براي ساخت كيكي زد سرطان دست يافتيم.

تا به حال نا اميد شده ايد؟

راستش تا دلتان بخواهد…
بعضي اوقات خيلي خسته شدم، خواستم بنشينم و تكون نخورم!
اما ياد جمله‌اي افتادم كه هميشه استادم بهم ميگفت:
خداوند وقتي بخواهد، غير ممكن، ممكن ميشود.
پس دوباره حركت كردم.

براي جوان‌هايي كه مي‌خواهند كاري را شروع كنند حرفي داريد؟

قطعا، به هيچكس اعتمادي نكنيد، هستند افرادي كه در لباس مذهبي، سادگي و رفاقت ميان جلو و، اما موجوداتي هستند براي نهايت استفاده پانسمان زخم از شما و ميتونم بگم رفقا شك نكنيد كه اگر كاري را از صميم قلب دنبال كنيد ايقان دارم ميتوانيد بهش دست پيدا كنيد و خواهشم اين است كه در هيچ كاري به دنبال شريك نباشيد، به دنبال پيدا كردن همكار مناسب باشيد، اونم همكاري در زمينه‌ي خاص نه همه‌ي زمينه ها!
اگر شريك خوب بود پرودگار قطعا يكي براي خودش داشت!
سعي كنيد كار‌ها را خودتان شروع كنيد، كارِ كوچك خودتان بهتر از كاري كه بزرگ باشه و در وسط راه به هر دليلي از دست بره!
پس شراكت تا جايِ ممكن ممنوع.

حرفي داري كه بخواي بزني يا تشكر خاص از فرد يا افرادي؟

ايران هميشه مهد تمدن و دانش بوده است و ما دانشمندان زيادي را به دنيا عرضه كرديم، اما متأسفانه مدت‌هاي زيادي است كه گرفتار پديده فرار مغز‌ها هستيم، نگراني من به عنوان عضو كوچكي از جامعه علمي كشور از اين بابت است كه هم اكنون شاهديم كه پديده “فرار مغزها”، جاي خودش را به پديده” فراري دادن مغزها”از طرف برخي از دوستان داده است!

اميدوارم كه با عنايت مسئولان محترم و با رهنمود‌هاي رهبر عزيز انقلاب، شاهد “نجات مغزها” و كسب موفقيت‌هاي بيشتر از جوانان اين مرز و بوم باشيم.

در ابتدا روبروي پرودگار زانو ميزنم و شاكرم كه انقدر لطيف و دقيق در كنار من بود…

برايِ تمام مردم منحصر به فرد كشورم از خداوند تني سالم و آرامش طلب ميكنم.

برايِ همكاري با شماره 09120069667 تماس حاصل كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده