همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خداحافظي با گرفتگي عضلات پا+ راهكار

با رعايت برخي نكات مي‌توان از ابتلا به اين عارضه در امان ماند.

به گزارش : فرناز المعي‌نژاد متخصص فيزيوتراپي درباره اسپاسم (گرفتگي) عضلات پا اظهار كرد: اسپاسم، انقباض قوي و دردناك يا سفت شدن يك عضله است كه به طور ناگهاني اتفاق مي‌افتد و چند ثانيه تا چند دقيقه طول مي‌كشد، اين عارضه بيشتر پاها را درگير مي‌كند.

او بيان كرد: گرفتگي پا در خواب، اسپاسمي است كه در عضلات ساق پا يا ران در ابتداي شب كه به خواب رفته‌ايد يا صبح هنگام بيدار شدن اتفاق مي‌افتد. علت اصلي اسپاسم هنوز ناشناخته است، اما برخي فعاليت‌ها يا قرار گرفتن در برخي وضعيت‌ها در بروز اسپاسم چشم درد نقش دارند.

عوامل مؤثر در ايجاد اسپاسم عضلات

اين متخصص فيزيوتراپي افزود: انجام فعاليت‌هاي ورزشي سنگين يا آسيب‌هاي ورزشي در ايجاد اسپاسم عضلات نقش دارند؛ از ديگر عوامل مؤثر در بروز اسپاسم عضلات مي‌توان به بارداري به ويژه در ماه‌هاي آخر آن به علت كاهش مواد معدني مانند كلسيم و منيزيم، در معرض سرما قرار گرفتن و تماس با آب سرد، ابتلا به برخي بيماري‌ها، مانند: بيماري‌هاي عروق محيطي، كليوي، تيروئيدي و ام‌اس، ايستادن يا نشستن طولاني مدت، كمبود پتاسيم، كلسيم يا ساير مواد معدني، از دست دادن شديد آب بدن بر اثر انجام ورزش‌هاي سنگين در هواي گرم و مصرف برخي دارو‌ها مانند دارو‌هاي ضد بارداري، اعصاب و روان، مدر (ادرارآور) و كورتون‌ها اشاره كرد.

اقدامات فوري هنگام مواجهه با اسپاسم عضلات

المعي‌نژاد تأكيد ژل زخم پرونتوسان كرد: افراد هنگام مواجهه با اسپاسم عضلات بايد عضله درگير را ماساژ و كشش دهند؛ عضله را زير دوش آب گرم بگيرند يا به كمك يك كيسه آب گرم، آن را گرم و از كيسه يخ هم استفاده كنند؛ مصرف برخي دارو‌هاي مسكن مانند استامينوفن و بروفن هم به كاهش اسپاسم كمك مي‌كند؛ نوشيدن آب به مقدار كافي يا مصرف نوشيدني‌هاي مخصوص ورزش هم در كاهش اسپاسم عضلات مؤثر است؛ اگر افراد تصور مي‌كنند كه مصرف دارويي خاص موجب شده است كه آنها به اسپاسم دچار شوند بايد مصرف دارو را قطع و بلافاصله با پزشك خود مشورت كنند.

چه كار كنيم تا به گرفتگي عضلات دچار نشويم؟

او تصريح كرد: افراد بايد قبل و پس از ورزش تمرين‌هاي كششي ملايم را انجام دهند تا به اسپاسم عضلات دچار نشوند همچنين آنها بايد به اندازه كافي آب بنوشند؛ از نوشيدن قهوه زياد (بيش ژل پرونتوسان از يك فنجان در روز) پرهيز و مواد غذايي سرشار از كلسيم، منيزيم و پتاسيم استفاده كنند، در طول روز و به ويژه قبل و پس از خواب عضلات خود را بكشند، به طور ناگهاني و بدون برنامه‌ريزي، ورزش سنگين انجام ندهند، به ميزان كافي استراحت كنند، زيرا كم خوابي در طولاني مدت مي‌تواند اشخاص را در معرض ابتلا به اسپاسم عضلات قرار دهد. همچنين افراد بايد سعي كنند شاد بوده و افكار مثبت داشته باشند، يوگا و مديتيشن انجام دهند، اگر به علت نوع شغلشان مجبور هستند ساعات طولاني پشت ميز بنشينند، از زيرپايي استفاده كنند تا زانوهايشان زياد خم نشود، اگر افراد به طور مرتب به اسپاسم عضلات دچار مي‌شوند يا شدت اسپاسم آنها افزايش پيدا كرده است، بايد با پزشك خود در اين مورد مشورت كنند.

تمرين‌هاي درماني براي رفع اسپاسم عضلات پا

اين اسپري linovera متخصص فيزيوتراپي گفت: در تمرين نخست، فرد بايد بنشيند و پايي را كه دچار اسپاسم شده است، بكشد در حالي كه پاي سالم را جمع مي‌كند، سپس يك حوله را كف پا قرار دهد و از ۲ طرف به كمك حوله پنجه پا را به سمت بدن بكشد و پشت زانو را هم به زمين فشار دهد، ۳۰ ثانيه پا را در اين وضعيت نگه دارد و اين تمرين را سه بار تكرار كند.

المعي‌نژاد اظهار كرد: در تمرين دوم، فرد بايد بنشيند و پاي دردناك را به جلو بكشد در حالي كه پاي سالم از زانو جمع شده است سپس به آرامي به جلو خم شده تا قفسه سينه به زانو نزديك شود، دست‌ها را دور انگشتان پاي دردناك بگيرد و به آرامي كف پا را به سمت خودش بكشد تا عضلات ساق پا كشيده شود، ۳۰ ثانيه خود را در اين وضعيت نگه دارد و اين حركت را سه بار تكرار كند.

او يادآوري كرد: در تمرين سوم، فرد بايد به پشت بخوابد و پاي سالم را از زانو بي براوون خم كند به طوري كه كف پاي سالم روي زمين باشد سپس دست‌هايش را پشت زانوي پاي دردناك قرار دهد و به آرامي پاي دردناك را با زانوي صاف از لگن بلند كند و به سمت خود بكشد تا پشت ران و ساق پا كشش را احساس كند، بدن را ۱۵ ثانيه در اين وضعيت نگه دارد و اين حركت را سه بار تكرار كند.

منبع: باشگاه خبرنگاران


منبع

تظرات ارسال شده