همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 ترفندهايي براي نگهداري ميوه و سبزيجات

زود پوسيده مي شوند. آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه شايد اشكال از روش نگهداري شماست؟ اگر مي خواهيد كه ميوه ها و سبزيجات تان طول عمر بيشتري داشته باشند، به نكاتي كه در ادامه مطلب آورده ايم، دقت كنيد.

به گزارش ، حتما براي شما هم اتفاق افتاده كه مواد غذايي تان حتي در يخچال هم خيلي زود پوسيده مي شوند. آيا تا به حال به اين فكر كرده ايد كه شايد اشكال از روش نگهداري شماست؟ اگر مي خواهيد كه ميوه ها و سبزيجات تان طول عمر بيشتري داشته باشند، به نكاتي كه در ادامه مطلب آورده ايم، دقت كنيد.

خيار را از ميوه هاي ديگر جدا كنيد
بسياري از ميوه ها مانند گوجه فرنگي، موز و هندوانه گاز اتيلن توليد مي كنند كه نقش مهمي در رسيدن ميوه ها دارد. خيار ميوه هيدروژل اي ست كه به اين گاز حساس مي باشد، از اين رو شما بايد آن را در جايي دور از ميوه هاي ديگر نگه داريد. حتي اگر آنها را روي كانتر آشپزخانه آويزان نگه داريد، بهتر از اين است كه در كشوي يخچال با ميوه هاي ديگر باشد. اگر مي خواهيد خيار را در مدت زمان بيشتري نگه داريد، حتي مي توانيد آنها را به مدت چند روز در فريزر قرار دهيد.

سبزيجات را مانند گلها نگه داريد
شما بايد از سبزيجات مانند گلها نگهداري كنيد. اول از همه يادتان باشد كه پس از شستشو، حتما آنها را كاملا خشك كنيد. سپس انتهاي آنها را كوتاه كنيد و آنها را مانند گل در گلدان آب قرار دهيد. اگر شما سبزيجات تان را به اين شيوه در يخچال نگهداريد، مدت زمان بيشتري شاداب خواهند ماند. البته ريحون برخلاف ديگر سبزيجات، بايد در دماي اتاق نگهداري شود. شما مي توانيد حتي آب داخل ظرف آنها را هر چند وقت يك بار عوض كنيد. با اين شيوه سبزيجات تا 2 هفته دوام خواهند آورد.

كدو را در كنار سيب و گلابي نگذاريد
كدو سبز و كدو حلوايي طول عمر زيادي دارند اما نبايد پماد سوختگي آنها را با سيب، گلابي و ديگر ميوه هاي رسيده يك جا قرار دهيم زيرا موجب زردي و در نتيجه پوسيده شدن آنها مي شود. كدو حلوايي و كدو سبز در دماي بين 50 تا 55 درجه فارنهايت، كه پايين تر از دماي خانه اما نه به سردي يخچال است، دوام بيشتري دارند. با اين روش، شما مي توانيد كدوهاي بزرگ را تا 6 ماه و كدوهاي كوچك تر را تا 3 ماه نگهداريد.

سبزيجات ريشه اي را در كيسه قرار دهيد
سبزيجات ريشه اي مانند هويج، پياز، كرفس، چغندر... خواص زيادي دارند، از اين رو كه مواد مغذي را از خاك جذب مي كنند. شما بايد آنها را در محيطي تاريك، سرد و مرطوب نگه داريد. شما حتي مي توانيد آنها را در كاغذ يا نايلون بپيچيد تا طول عمر بيشتري داشته باشند. اگر آنها را در يخچال قرار دهيد، آنها نرم شده و زودتر پوسيده مي شوند.

توت را با نشوييد
توت طرفداران زيادي دارد، بدي اين ميوه آن است كه اگر در جاي درستي قرار نگيرد، خيلي زود خراب مي شود. براي اين كه بتوانيد آنها را در مدت زمان بيشتري نگهداري كنيد، چند قانون وجود دارد. اول پانسمان زخم اين كه آنها را تا قبل از مصرف نشوييد زيرا رطوب موجب پوسيدگي آنها مي شود. شما همچنين مي توانيد با شستشوي توت ها در يك ليوان سركه و 3 فنجان آب، عمر آنها را تا چند روز بيشتر كنيد. پس از شستن و قبل از اين كه آنها را در يخچال قرار دهيد، از خشكي آنها اطمينان حاصل كنيد. ظرفي كه توت ها را در آن قرار مي دهيد نيز اهميت زادي دارد. اگر سوراخي براي رد و بدل كردن هوا روي ظرف وجود ندارد، كمي در آن را باز بگذاريد.

سيب و پرتقال را از هم جدا كنيد
شايد اين موضوع را تا به حال نشنيده باشيد اما سيب و پرتقال هم بايد در محلي جدا نگهداري شوند. ميوه ها گازي به نام اتيلن توليد مي كنند كه نقش مهمي در رسيدن آنها دارد. از آنجا كه اين گاز مي تواند موجب پوسيدگي ديگر ميوه ها شود، بهتر است كه ميوه هايي چون سيب و پرتقال جدا نگهداري شوند. براي پرتقال، بهتر است كه شما آنها را در كيسه اي توري قرار دهيد تا هوا جريان داشته باشد. كيسه هاي پلاستيكي فرايند پوسيدگي آنها را شدت مي بخشند.

موزها را از هم جدا كنيد
بدي موز قطره آهن فروزومال اين است كه همه آنها به طور همزمان مي رسند اما براي اين مورد هم راه حلي وجود دارد. بهتر است كه ابتدا آنها را از هم جدا كنيد. سپس برخي از موزها را روي كابينت بگذاريد و باقي را در يخچال نگه داريد تا ديرتر برسند. شما حتي مي توانيد موزهاي رسيده و كمي پلاسيده شده تان را براي درست كردن شيك استفاده كنيد.

پياز و سيب زميني را يك جا نگذاريد
اگر پياز و سيب زميني را در يك جا قرار دهيد، پيازها موجب پلاسيدگي سيب زميني ها مي شوند. بهتر است كه آنها را به طور جداگانه در سبدي رو باز و در محيطي سرد و تاريك قرار دهيد. اگر آنها در معرض رطوبت قرار گيرند، نرم شده و زودتر خراب مي شوند. بهترين همسايه براي پياز، سير است. آنها مي توانند در كنار هم قرار گيرند، بدون اين كه آسيبي به هم برسانند.

گوجه فرنگي از يخچال بيزار است
گوجه فرنگي از يخچال بيزار است، شايد هم يخچال از گوجه فرنگي بيزار است، در هر صورت، اگر شما مي خواهيد كه گوجه فرنگي هايتان عمر بيشتري داشته باشند، آنها را در كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم محيط خانه، روي كانتر آشپزخانه، قرار دهيد. گوجه فرنگي در يخچال بيشتر از 3 روز دوام نخواهد داشت.

منبع: برترين ها



منبع

تظرات ارسال شده