همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

داروي گياهي براي درمان خانگي زخم بستر (بخش اول )



يكي از عوامل اصلي زخم بستر،فشار زياد و سايش پوست است كه پس از خوابيدن يا دراز كشيدن به مدت طولاني روي يك ناحيه خاص ايجاد مي شود.همچنين مي‌تواند بر اثر پوشيدن لباس‌هاي كثيف در طول زمان ايجاد شود.

افراد به دليل وجود مشكلات حركتي ناشي از وضع سلامت پايين،ضعف،فلج و كما در معرض خطر بالاتري براي ابتلا به زخم بستر هستند.عوامل خطر شايع ديگر عبارتند از پوست حساس و شكننده بر اثر پيري،ديابت،از دست دادن حواس قسمت هاي مختلف بدن،كاهش وزن در طول بيماري‌ هاي مزمن و بلند مدت،سوءتغذيه،كم آبي بدن،پوست خيلي خشك و بيش از حد سيگار كشيدن.

علايم شايع زخم بستر عبارتند از تغيير در رنگ پوست،درد،خارش،ترشح چرك يا ضايعات پوستي.اگر به‌ موقع رسيدگي نشود مي‌ تواند منجر به ايجاد زخمي عميق گردد و علايم عفونت تا فساد اندام پيش رود.

هيئت مشاوره زخم فشاري ملي،علائم زخم بستر را در 4 دسته تعريف كرده است تا تشخيص و درمان بهتر صورت گيرد.

زخم بستر اغلب باسن ها،شانه،پوست ستون فقرات،پشت بازوها و پاها،پشت سر و پوست پشت زانو را تحت تأثير قرار مي دهد.

اقدام‌هاي بهداشتي لازم بايد انجام گيرد تا زخم بستر شفا يافته و خطر عفونت كاهش يابد.همچنين مي‌توان تعدادي از درمان هاي آسان خانگي را امتحان كرد تا ناراحتي به حداقل برسد و سلامتي حاصل شود.به علاوه نظارت پزشكي مناسب شديداً توصيه مي شود.

در اينجا 10 درمان خانگي براي زخم بستر آورده مي شود.

1. تغيير وضعيت

تغيير موقعيت بدن استرس و فشار روي پوست كه مي‌تواند زخم هاي موجود را تحريك كند كاهش مي دهد.همچنين خطر ايجاد زخم هاي جديد را كم مي كند.

اگر قسمت بالاي بدنتان به اندازه كافي نيرو دارد مي‌توانيد هر چند ساعت با استفاده از يك وسيله مانند طنابي كه روي تخت آويزان شده است جابجا شويد و وضعيت خود را تغيير دهيد.

اگر روي صندلي چرخدار هستيد سعي كنيد هر 30 دقيقه يك بار سنگيني خود را به طرف ديگر بدن انتقال دهيد.

مراقبان بايد براي بلند كردن و تغيير وضعيت بيماران به منظور كاهش خطر سايش و بريدگي از ملافه استفاده كنند.اين كار بايد هر 2 تا 3 ساعت تكرار شود.

2. آب نمك

براي اينكه زخم بستر سريعتر درمان شود،زخم ها را با آب نمك بشوييد.زخم هايي كه به طور كامل تميز نمي‌ شوند بيشتر مستعد عفونت و التهاب هستند.آب نمك مايعات اضافي زخم را كاهش مي‌دهد و باعث مي‌شود از شر پوست هاي مرده خلاص شويد.

-2 قاشق چاي خوري نمك به يك فنجان آب اضافه كنيد.

آن را بجوشانيد و اجازه دهيد خنك شود.

اين محلول را براي پاكسازي نواحي آسيب ديده بدن استفاده كنيد.

اجازه دهيد اين نواحي به طور كامل خشك شوند و سپس آن‌ ها را با بانداژ بپوشانيد.

چند بار در روز اين كار را تكرار كنيد.

3. زردچوبه

زردچوبه روند درمان زخم هاي بستر را سرعت مي بخشد.همچنين خواص ضد التهابي،ضد عفوني كنندگي و آنتي اكسيداني دارد كه به بدن كمك مي‌كند با علايم عفونت مقابله كند.

نواحي آسيب ديده را با آب استريل يا آب نمك بشوييد.مقدار كافي از پودر زردچوبه را براي پوشاندن زخم روي محل بريزيد.ناحيه مورد نظر را با بانداژي تميز بپوشانيد.براي تسريع بهبودي روزي سه بار اين كار را تكرار كنيد.

همچنين مي‌توانيد در شير داغ مقداري زردچوبه ريخته و روزي دو بار بنوشيد.

4. عسل

عسل داراي خواص ضد عفوني كنندگي طبيعي است و مي‌تواند زماني كه زخم هاي خفيف بستر وجود دارد پوست را تسكين دهد.مي تواند باعث رهايي از درد شود و خارش را كاهش داده و بهبودي را تسريع نمايد.همچنين عسل مي‌تواند خطر عفونت را كاهش دهد.

تركيبي غليظ و به نسبت مساوي از عسل و شكر درست كنيد.اين تركيب را به نواحي آسيب ديده بدن بماليد و روي آن را به وسيله بانداژ بپوشانيد.روزي يك بار اين كار را تكرار كنيد.

bed-sores-زخم بستر

همچنين مي‌توانيد عسل را روي يك برگ بزرگ درخت موز ريخته و براي چند ساعت روي آن دراز بكشيد.روزانه اين كار را تكرار كنيد.





منبع : khalayegh

تظرات ارسال شده