همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

زخم بستر (بخش دوم)



علت زخم بستر

زخم بستر با فشار بر روي پوست كه جريان خون در پوست و بافتهاي مجاور را محدود مي كند ايجاد مي شود. سه عامل اصلي عبارتند از:
فشار مداوم – هنگامي كه پوست شما و بافت هاي زير، بين استخوان و سطح مانند صندلي چرخدار يا تخت خواب به دام افتد فشار ممكن است بيشتر از فشار جريان خون در عروق كوچك (مويرگ ها) كه اكسيژن و ساير مواد مغذي به بافت مي رسانند باشد بدون اين مواد مغذي ضروري، سلول هاي پوست و بافت ها، آسيب ديده و ممكن است در نهايت بميرند.
اين نوع از فشار در مناطقي كه از عضله يا چربي خالي باشند مانند خود ستون فقرات، استخوان دنبالچه، تيغه هاي شانه، باسن، پاشنه و آرنج رخ مي دهد.
اصطكاك – اصطكاك مقاومت در برابر حركت است اين ممكن است هنگامي كه پوست در سراسر يك سطح، كشيده مي شود رخ دهد در اصطكاك ممكن است پوست شكننده تر و آسيب پذير باشد.
برشي – برشي زماني رخ مي دهد كه دو سطح در جهت مخالف حركت مي كند اين حركت ممكن است به بافت و رگ هاي خوني آسيب برساند.

تشخيص زخم بستر

دكتر يا پرستار مي تواند زخم بستر را با بررسي پوست تشخيص دهد. تست معمولا غير ضروري است مگر اينكه علايم عفونت وجود داشته باشد. اگر عفونت در فرد مبتلا به زخم بستر توسعه يابد دكتر ممكن است براي پيدا كردن عفونت در بافت هاي نرم آزمايش سفارش دهد تست ها ممكن است شامل آزمايش خون، معاينه آزمايشگاهي بافت و يا ترشحات زخم بستر، اشعه ايكس، رزونانس مغناطيسي، تصويربرداري اسكن ( اسكن ) و يا اسكن استخوان كه شواهدي از عفونت استخوان به نام استئوميليت را نشان مي دهد.
پزشك به طور منظم ممكن است شما را به يك تيم مراقبت از زخم شامل پزشكان، متخصصان و پرستاران در درمان زخمهاي فشاري معرفي كند تيم ممكن است زخم شما را بر اساس چندين جنبه مهم ارزيابي كند اين خدمات عبارتند از:
اندازه و عمق زخم.
نوع بافت ( پوست، عضله يا استخوان ( كه به طور مستقيم تحت تاثير زخم قرار مي گيرد.
رنگ پوست تحت تاثير زخم.
ميزان مرگ بافتي است كه در زخم رخ مي دهد.
وضعيت زخم مانند ( عفونت، بوي بد و خونريزي )

درمان زخم بستر

زخم بستر مرحله I و II معمولا در عرض چند هفته تا ماه ها با مراقبت هاي محافظه كارانه از زخم و انجام، مراقبت هاي عمومي مناسب التيام مي يابد. مرحله III و IV زخم بستر به درمان سخت تر جواب مي دهد.
تيم درمان
براي بسياري از جنبه هاي مراقبت از زخم معمولا نياز به يك رويكرد چند رشته اي مي باشد اعضاي تيم مراقبت عبارت است از:
يك پزشك مراقبت هاي اوليه كه طرح درمان شما را به عهده بگيرد.
يك پزشك متخصص در مراقبت از زخم.
پرستاران و دستياران پزشكي كه هر دو براي مديريت و مراقبت از زخم، آموزش ديده باشند.
يك مددكار اجتماعي كه به شما يا خانواده شما دسترسي داشته و به شما در نگراني هاي احساسي مربوط به بهبود طولاني مدت زخم، كمك مي كند.
يك فيزيوتراپيست كه براي بهبود تحرك به شما كمك كند.
يك متخصص تغذيه كه نيازهاي تغذيه اي شما را نظارت و توصيه رژيم غذايي مناسب را بنمايد.
جراح مغز و اعصاب، جراح ارتوپد و جراح پلاستيك، بسته به نياز شما به نوع عمل جراحي به شما كمك مي كند.
كاهش فشار – اولين قدم در درمان زخم بستر كاهش فشار، عامل ايجاد آن است استراتژي درمان شامل موارد زير است:
جابجايي – اگر شما يك زخم فشاري داريد شما بايد به طور منظم تغيير موقعيت دهيد و در موقعيت درست قرار گيريد در صورت استفاده از صندلي چرخدار، سعي كنيد هر ۱۵ دقيقه يا بيشتر وزن خود را جابجا كنيد. در هر ساعت، براي كمك به جابجايي بپرسيد. اگر شما در رختخواب استراحت مي كنيد، هر دو ساعت تغيير موقعيت دهيد. اگر قسمت بالاي بدن شما به اندازه كافي قدرت دارد سعي كنيد جابجايي خود را با استفاده از يك دستگاه و يك طناب انجام دهيد. از تشك و تخت ويژه اي استفاده كنيد كه به شما كمك مي كند تا در موقعيت مناسب قرار گيريد كاهش فشار بر روي هر زخم از پوست آسيب پذير محافظت مي كند. اگر شما در يك صندلي چرخدار هستيد از يك كوسن سبك كه داراي فوم، و از هوا و يا آب پر شده و مناسب با وضعيت ، نوع بدن و تحرك شما باشد استفاده كنيد.
تميز كردن و پانسمان زخم
تميز كردن – اين براي تميز نگه داشتن و جلوگيري از عفونت زخم ضروري است. اگر پوست شكسته نشده آن را با آب و صابون ملايم بشوييد هر بار كه پانسمان عوض مي شود زخم هاي باز را با آب شور بشوييد.
استفاده از بانداژ – پانسمان زخم با ( فيلم، گاز، ژل، فوم ) سبب مرطوب نگه داشته زخم، ايجاد يك مانع در برابر عفونت و خشك نگه داشتن پوست اطراف آن مي شود دكتر شما يك پانسمان بر اساس تعدادي از عوامل مانند اندازه، شدت زخم، مقدار ترشحات و سهولت قرار گيري انتخاب مي كند.
باند مخصوص را مي توان براي محافظت از زخم فشار و سرعت بخشيدن به روند درمان استفاده كرد. نمونه هايي از اين پانسمان عبارتند از:
پانسمان هيدروكلوئيد – اين شامل ژل مخصوص است كه رشد سلولهاي جديد پوست در زخم را تشويق مي كند
پانسمان آلژينات – اين ها از جلبك دريايي ساخته شده و حاوي سديم و كلسيم، كه گفته مي شود براي سرعت بخشيدن به فرايند درمان موثر است
دبريدمان زخم – براي از بين بردن بافت هاي آسيب ديده براي درمان مناسب، زخم، بايد از بافت آسيب ديده، مرده و يا آلوده آزاد شود حذف بافت مرده ( دبريدمان ) انجام شود.
دبريدمان جراحي شامل برش بافت مرده دورتر است
دبريدمان مكانيكي سبب شل و حذف بقاياي زخم مي شود اين ممكن است با يك دستگاه آبياري تحت فشار، اولتراسوند با فركانس پايين و يا پانسمان هاي تخصصي انجام شود.
دبريدمان اتوليتيك افزايش روند طبيعي بدن با استفاده از آنزيم ها براي تجزيه بافت مرده است . اين روش ممكن است در زخم هاي غيرعفوني كوچك تر، استفاده شود و باند ويژه براي مرطوب و تميز نگه داشتن زخم است .
دبريدمان آنزيمي شامل استفاده از آنزيم هاي شيميايي و باندهاي مناسب شكسته شدن بافت مرده است.
ساير مداخلات است كه ممكن است مورد استفاده قرار گيرد عبارتند از:
مديريت درد – زخم فشار مي تواند دردناك باشد داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي مانند ايبوپروفن ( موترين IB، آسپرين، ديگر ( و ناپروكسن ممكن است درد را كاهش دهد داروهاي ضد درد موضعي نيز ممكن است در طول دبريدمان، پانسمان و تغييرات استفاده شود.
آنتي بيوتيك ها – زخم فشار آلوده با آنتي بيوتيك هاي موضعي يا خوراكي درمان مي شود.
يك رژيم غذايي سالم – مكمل هاي خاص رژيم غذايي، مانند پروتئين، روي و ويتامين C، براي سرعت بخشيدن به بهبود زخم موثر است. اگر رژيم غذايي شما فاقد اين ويتامين ها و مواد معدني باشد پوست شما ممكن است نسبت به ايجاد زخم فشار آسيب پذير باشد.
مديريت بي اختياري – بي اختياري ادرار و يا روده ها ممكن است سبب رطوبت و باكتري هاي بيش از حد در پوست شود و سبب افزايش خطر ابتلا به عفونت مي شود مديريت عامل بي اختياري، ممكن است به بهبود درمان كمك كند استراتژي شامل تغيير مكرر پوشك، لوسيون محافظ بر روي پوست سالم و كاتترهاي ادراري يا لوله ركتوم است.
تسكين اسپاسم عضلاني – اصطكاك مربوط به اسپاسم مي تواند باعث بدترشدن زخم بستر شود شل كننده هاي عضلاني مانند ديازپام ( واليوم )، تيزانيدين ( Zanaflex )، دانترولن (Dantrium ) و باكلوفن (Gablofen. Lioresal ) ممكن است اسپاسم هاي عضلاني را مهار و به التيام زخم كمك كند.
درمان هاي فشار منفي – با ايجاد خلاء با استفاده از يك دستگاه مكش ممكن است به درمان برخي از انواع زخم فشار كمك كند.
جراحي – زخم فشاري است كه بهبود نيابد ممكن است به جراحي نياز داشته باشد اهداف جراحي عبارتند از بهبود سلامتي و ظاهر درد، درمان يا جلوگيري از عفونت، كاهش از دست دادن مايع از طريق زخم و كاهش خطر ابتلا به سرطان است.
اگر شما نياز به عمل جراحي داريد نوع عمل به محل زخم بستگي دارد.
كرم و پماد – استفاده موضعي از كرم و پماد، مي تواند براي كمك به سرعت بخشيدن به روند درمان و جلوگيري از آسيب بيشتر بافت مورد استفاده قرار گيرد.
كرم ضد عفوني كننده نيز ممكن است به طور مستقيم به زخم فشار اعمال شود و به پاك كردن آن از باكتري ها كه ممكن است وجود داشته باشد كمك مي كند.

پيشگيري از زخم فشار

اگر شما در بستر استراحت مي كنيد و يا به دليل يك بيماري نمي توانيد حركت كنيد، كسي بايد براي چك كردن زخم فشار هر روز به شما كمك كند.
مراقب بايد بدن شما را از سر تا پا بررسي كند. به مناطقي كه اغلب زخم فشار تشكيل مي شود توجه ويژه شود. به مناطق قرمز رنگ كه با فشار سفيد نمي شود و همچنين تاول، زخم، و يا زخم هاي دهانه دار توجه شود.
براي جلوگيري از زخم فشار، مراحل زير را انجام دهيد
دست كم هر ۲ ساعت براي از بين بردن فشار، تغيير موقعيت دهيد.
از آيتم هاي مانند ( بالش، پوست گوسفند، فوم پد و پودر ) كه مي تواند به كاهش فشار كمك كند استفاده كنيد.
وعده هاي غذايي خوب و متعادل كننده با كالري كافي براي حفظ سلامتي خود بخوريد.
مقدار زيادي آب ( ۸ تا ۱۰ فنجان ) هر روز بنوشيد.
ورزش روزانه، از جمله طيف وسيعي از حركات ورزشي داشته باشد.
پوست را تميز و خشك نگه داريد.
پس از ادرار كردن يا اجابت مزاج، منطقه را تميز كرده و به خوبي آن را خشك كنيد. پزشك مي توانند كرم هاي براي كمك به محافظت از پوست توصيه كند.
پوست در نزديكي يا بر روي زخم را ماساژ ندهيد. زيرا مي تواند سبب آسيب هاي پوستي شود.
از كوسن هاي حلقه مانند استفاده نكنيد زيرا باعث كاهش جريان خون به منطقه و سبب عوارض مي شود.



منبع : foodregime

تظرات ارسال شده