همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 نگهداري گل و گياه در منزل و محيط كارو تاثيرات فوق العاده بر سلامتي

خيلي ها نداشتن حياط مستقل يا كوچك بودن فضاي آپارتمان شان را بهانه مي كنند و مي گويند نگهداري از گل ها و گياهان در فضاي كوچك آپارتمان هاي امروزي كار مشكلي است.اما اگر بدانيد نگهداري از گل ها و گياهان آپارتماني چه فوايدي دارد، براي ايجاد يك فضاي سبز كوچك در منزل تان، درنگ نمي كنيد.

به گزارش ، فرقي نمي كند چند سالتان باشد و اين بسيار مهم است بدانيد در هر سن و سالي در مجاورت گياهان قرار گرفتن مي تواند منجر به نتايجي مثبت شود. با اين وجود به نظر مي رسد در كنار گياهان بود براي كودكان نتايجي بسيار مثبت تر دارد.نتايج يك پژوهش جديد نشان مي دهد كودكاني كه از سنين پايين در معرض گل ها و گياهان قرار بگيرند و با گياهان در ارتباط باشند نسبت به همسن و سالان خود از سلامت رواني بالاتري برخوردارند.

بر اساس اين پژوهش كه توسط روانشناسان بريتانيايي انجام شده است، كودكاني كه در خانه گلدان نگهداري مي كنند معمولا مسئوليت پذير تر هستند.

توصيه مي شود والدين حداقل مسئوليت نگهداري از يك گلدان را به يكي از فرزندان خود بسپرند اين موضوع باعث مي شود بچه ها از سن كم نسبت به مسئوليت پذيري حساس شوند. افزون بر اين، پژوهش مذكور نشان داد كه كودكاني كه در مجاورت گياهان باشند احساس آرامش بالاتري دارند و با دوستان خود روابط بهتري برقرار مي كنند.

جالب است بدانيد سرسبزي گياهان به كودكان حس طراوت مي دهد.در برخي پژوهش ها نيز مشخص شده است كه كودكاني كه در مجاورت گياهان هستند، قدرت تمركز ژل پرونتوسان بالاتري نسبت به همسن و سال هاي خود دارند.روياپردازي و افزايش حس خيالپردازي كه در نهايت براي پيشرفت كودكان در حوزه تحصيل مهم است از ديگر فوايد نگهداري گياهان در خانه است.گياهان دي اكسيد كربن را به اكسيژن تبديل مي كنند؛ هوا را تصفيه مي كنند و آلاينده هاي مضر را از بين مي برند. با وجود گياهان، هوا تميزتر شده و به طور طبيعي رطوبت اش حفظ مي شود و از نظر رواني هم فوايد قابل توجهي دارند.

وجود گل و گياه موجب شادي و كاهش استرس و افزايش كارايي مي شود.
بررسي هاي نشان داده است با نگه داري گياهان در محيط خانه علائمي چون سردرد، استرس، خواب آلودگي و سرماخوردگي كاهش مي يابد. در محيط هاي بسته موادي مانند فرمالدئيدها، بخار آمونياك، تريكلرواتيلن، مونواكسيد كربن، بنزين و غيره وجود دارند كه از محيط، شرايط و لوازم مصرفي روزمره وارد محيط زندگي ما شده و با ما در تماس قرار مي گيرند؛ مانند جوهر پرينترها، لاك هاي ناخن، براق كننده ها، چرم هاي مصنوعي، رنگ ها، چسب ها، بنزين و گازوئيل، رزين ها و لاستيك ها، فوم ها و غيره كه مي توانيم با پرورش و نگهداري گياهان در محيط هاي زندگي مان از تاثيرات مخرب اين گازها و سموم مضر آن بكاهيم.

كمك به سلامت خانواده
ثابت شده است كه گل و گياه مي تواند بر وضعيت جسمي و روحي افراد تاثير مثبت داشته باشد، به عقيده كارشناسان به دليل اينكه گياهان از عوامل هماهنگي در طبيعت هستند، به هماهنگ ساختن نيروهاي فكري و جسمي بدن افراد نيز كمك
من عاشق گل هستم و از حضور آنها در فضاي خانه لذت مي برم. گياهان مكملي روح بخش براي دكوراسيون منزل هستند. مخصوصا كساني كه مثل من كارمند هستند، بعد از خستگي با فضاي كوچك در يك گوشه منزل تمام خستگي مان در مي رود. من تعدادي از گلدان ها را جلوي بي براون پنجره آشپزخانه نگهداري مي كنم.
كرده و به آنها تعادل مي بخشند. به همين دليل بهتر است افرادي كه در شهرها و به دور از طبيعت زندگي مي كنند، هر روز براي مدتي پنجره ها را باز بگذارند تا هواي آزاد در محيط داخل جريان يابد و گياهان بتوانند با استفاده از اين هوا به سالم سازي محيط كمك كنند.

افزايش كارايي كارمندان
طبق مطالعه اي كه نتايج آن در مجله هنر و توان بخشي آمريكا به چاپ رسيده است، خلاقيت و كارايي كارمندان شركت ها و موسساتي كه در دفاتر كاري شان گياه قرار مي دهند، بيشتر است.

سريع تر شدن روند بهبود بيماران
«برونو كورتيس»، متخصص قلب دانشگاه شيكاگو مي گويد: «گياهان موجب مي شوند افراد احساس آرامش بيشتري كنند و مثبت انديش تر شوند». بررسي ها نشان داده است بيماران بستري در بيمارستان كه تخت شان روبروي پنجره اي با نماي باغ است، بسيار سريع تر از بيماراني كه تخت شان رو به ديوار است، بهبود مي يابند؛ همچنين وجود گياهان زينتي در اتاق هاي ريكاوري بيمارستان ها به بيماران آرامش و تسلي مي دهد و منجر به بهبود سريع تر آن ها مي شود.

بهبود روابط و غم خواري
تحقيقات نشان داده است مردمي كه وقت زيادي با گياهان صرف مي كنند، تمايل به داشتن روابط صميمي تري با ديگران دارند كه اين حس باعث افزايش احساس شفقت و غمخواري نسبت به يكديگر مي گردد.

تاثير در يادگيري
بررسي هاي نشان داده است ميزان يادگيري در كودكاني كه مدتي از روز را با گل و گياه سپري مي كنند، نسبت به ساير هم سن هاي خودشان كه در تماس با گل و گياه نيستند، بيشتر است؛ به علاوه حضور در محيط هاي طبيعي باعث بهبود و افزايش توانايي هاي كودكان از جمله توجه بالا، كاهش بي نظمي، افزايش تمركز و ارتباط بيشتر با محيط اطراف مي گردد.

سلامت محلول پرونتوسان رواني
تحقيقات ثابت كرده است افرادي كه در طول روز سرگرم باغباني مي شوند، از سلامت روان بيشتري برخوردار هستند؛ همچنين ديد زيباتري نسبت به زندگي و آينده دارند.

بر اساس پژوهش اين گروه بريتانيايي، نرخ پرخاشگري در كودكاني كه در خانه باغچه دارند يا از گلدان نگهداري مي كنند نسبت به همسالانشان پايين تر است. نتايج پژوهش محققان رفتارشناسي دانشگاه روگرز "Rutgers” در نيوجرسي آمريكا نشان داده است افراد با نگاه كردن به گل و گياه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها مي توانند حالت روحي نامتعادل خود را تغيير داده و به حالت طبيعي بازگردند؛ درواقع گل، مسبب تعديل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به گل و گياه عاملي براي ايجاد يك اتصال عصبي مثبت در مغز است.

كاهش جرايم در جامعه
مردم با داشتن فضاهاي سبز كوچك در باغچه هاي درب منزل شان علاوه بر بالابردن روحيه و نشاط خود، باعث افزايش
استفاده از گياهان سبز در خانه از ديگر روش هاي بالا بردن كيفيت زندگي و جمع كردن انرژي هاي نشاط آور و مثبت در خانه است. استفاده از گلهاي آپارتماني به افزايش آرامش و امنيت در خانه كمك مي كند.
مهر و محبت در محله شان مي شوند. همسايگان داراي فضاهاي سبز خانگي، كمتر به جرايم خياباني روي مي آورند. تبادل گل و گياه با همسايگان و هديه دادن گياهان توليدشده خود به ديگران، مورد ديگري است كه افراد را تشويق به پرورش گياهان در منزل مي كند

كاهش استرس
تحقيقات نشان داده اند افرادي كه وقت خود را صرف كاشت و نگهداري گل و گياه مي كنند، نسبت به سايرين استرس كمتري در زندگي شان دارند. گياهان روح و روان انسان ها را تسكين مي دهند و به عنوان راهي براي از بين بردن استرس معرفي مي شوند.

اثرات اسپري پرونتوسان درماني باغباني
باغباني مي تواند نقش يك درمانگر را براي افرادي كه دچار آسيب ها و ضربات روحي يا فيزيكي شده اند، ايفا كند. عمل پرورش دادن يك گياه، راهي است كه به افراد براي فراموش كردن مشكلات اطراف شان، فشارهاي رواني و بهبود سلامت ذهني و روحي كمك مي كند.

امنيت ترافيكي و خوشنودي رانندگان
جاده ها و راه هاي گل كاري شده و زيبا مي توانند آرامش، رضايت و خوشنودي رانندگان را در حين رانندگي تا دو برابر افزايش دهند؛ چرا كه مناظر مطلوب كنار جاده، نوعي تعادل طبيعي خلق مي كند كه در آرامش بخشيدن به رانندگان بسيار موثر است. زماني كه رانندگان در مسيرهايي با مناظر طبيعي رانندگي مي كنند، احتمال تصادفات كاهش مي يابد؛ حتي ايجاد فضاهاي سبز در مناطقي در بين راه براي رفع خستگي رانندگان از لحاظ رواني، سودمند مي باشد.

چند نكته
• تفاوتي نمي كند كه شما در شهر زندگي مي كنيد يا در روستا، گلدان هاي تزييني پشت پنجره براي چشمان شما جذاب و نشاط آور خواهندبود. آنها زيبايي فضاي بيروني منزل را دوچندان مي كنند و چشم انداز بسيار دلنشيني براي درون خانه با هزينه هاي مناسب به ارمغان خواهندآورد.
• دانشمندان طي تحقيقاتي گسترده، اعلام كرده اند اگر مي خواهيد روياهاي خوب ببينيد، حتما در اتاق خواب خود از گل هاي خوشبو استفاده كنيد.
• گل هايي با رنگ ملايم مانند صورتي، سفيد، بنفش و غيره، حس شخص را به سوي احساسات آرام سوق داده و گل هايي با رنگ گرم و تند مانند قرمز، زرد، نارنجي و غيره، حس فرد را به سوي هيجان و سرزندگي پيش مي برند.
• استفاده از گل در ورودي منزل، اتاق نشيمن و اتاق خواب ضروري است، به ويژه در ورودي منزل كه به طور غيرمستقيم به منزله خوش آمدگويي به ميهمانان مشكل عروقي مي باشد. با توجه به زندگي پرمشغله امروز، اگر مكررا فرصت رفتن به پارك ها و فضاهاي سبز را نداريم، مي توانيم با راه ها و روش هاي كم هزينه، طبيعت را به منازل يا محيط كارمان بياوريم.


مرجع : ماهنامه دايره



منبع

تظرات ارسال شده