همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان زخم ها با عسل درماني

درمان زخم ها با عسل درماني عسل طبيعي

درمان زخم ها با عسل درماني از ديرباز مورد توجه مردم و اطباء بوده است و اين ماده شفابخش در طب سنتي براي التيام و ترميم زخم هاي سطحي و همچنين پانسمان زخم ها مورد استفاده قرار ميگرفته. از زمان هاي قديم، مردم با ماليدن عسل روي زخم ها و عفونت هاي پوستي، آن ها را درمان ميكرده اند.

خواص عسل براي درمان زخم ها

۱- مانعي فيزيكي در برابر عفونت ايجاد مي كند.

۲- آب را به خود جذب مي كند و در نتيجه، آلودگي ها را مي شويد و با خود بيرون مي آورد، از آب آوردن بافت بدن در محل زخم جلوگيري مي كند، رها سازي پراكسيد هيدروژن را تحريك مي كند، چرك را بيرون مي كشد، التيام زخم هاي مرطوب را امكان پذير مي سازد و با تشكيل بافت اسكار ضخيم مقابله مي كند.

۳- حاوي عوامل ضد ميكروب است.

۴- حاوي عوامل ضد التهابي است كه ورم را كاهش مي دهند. اين كار موجب كاهش فشار وارد بر عروق خوني كوچك مي شود، جريان خون را افزايش مي دهد و در نتيجه اكسيژن و مواد مغذي ورودي به سلول ها را بيشتر مي ند.

۵- موجب افزايش سرعت تكثير سلول هاي پوست مي شود .پانسمان سوختگي به سلول هاي جديد انرژي مورد نياز را براي جابجايي در عرض زخم مي دهد.

۶- به اين دليل كه با كتري هاي باقيمانده از گلوكز عسل تغذيه مي كنند، در عرض ۲۴ ساعت بوي نامطبوع را برطرف مي كند، زيرا باكتري هاي موجود در زخم هاي درمان نشده با عسل، با تغذيه از اسيدهاي آمينه بوي نامطبوع ايجاد مي كنند.

۷- از چسبيدن خون و ترشحات زخم به پانسمان جلوگيري مي كند، به طوري كه مي توان پانسمان را بدون آسيب و درد عوض كرد.

۸- سلول هاي مرده را هضم مي كند.

درمان زخم ها با عسل درماني

تحقيق درباره درمان زخم ها با عسل درماني

محققان يمني، ۵۰ زن كه پس از سزارين يا هيستركتومي ( عمل برداشتن رحم) به عفونت زخم دچار شده بودند يا با روزي ۲ بار پانسمان با عسل خام يا مواد ضدعفوني كننده درمان كردند. آن هايي كه با عسل درمان شده بودند، زودتر از گروه ديگر (به طور متوسط ۶ روز، در مقايسه با ۱۵ روز) از عفونت رهايي يافتند، مدت زمان كمتري به درمان با آنتي بيوتيك ها نياز داشتند (۷ روز در مقايسه با ۱۵ روز) بهبود زخم در آن ها سريع تر بود (۱۱ روز در مقايسه با ۲۲ روز) و ضخامت جاي آن ها به جاي ۷ ميلي متر ۳ ميلي متر بود.

هيچ يك از ۲۶ نفري كه با عسل درمان شدند به بخيه مجدد نياز پيدا نكردند، حال آنكه از ۲۴ نفر گروه ديگر، ۴ نفر به بخيه مجدد نياز پيدا كردند. متوسط زمان اقامت آن ها در بيمارستان به جاي ۲۰ روز ۹ روز بود. -مجله ي اروپايي پژوهش هاي پزشكي ، ۱۹۹۹

روش هاي درمان زخم با عسل درماني

يك مرهم عسل خانگي روي موضع مربوطه بماليد. همه عسل ها براي اين منظور مفيد هستند اما برخي از آن ها برتري دارند: براي پوستي كه به عفونت دچار شده است، مي توانيد از عسل خام استفاده كنيد. براي پوستي كه به التهاب دچار شده است، استفاده از عسل غني از آنتي اكسيدان بهتر است.

پانسمان پوست با عسل :

۱- يك گاز استريل تهيه كنيد. نيازي نيست كه از نوع غير چسبنده باشد، زيرا عسل به جلوگيري از چسبيدن پانسمان به زخم كمك مي كند.

۲- عسل را به يك طرف گاز استريل بماليد.

۳- طرف آغشته به عسل را روي زخم قرار دهيد.

۴- گاز را با نوار چسب در جاي خود محكم كنيد.

۵- براي زخم هاي بزرگ تر بايد يك پانسمان ثانويه هم داشته باشيد. بهتر است براي اين منظور از يك پوشش نفوذ ناپذير استفاده كنيد، يعني طرف رو به زخم آن از پلاستيك، هيدروژل يا هيدركلوئيد باشد تا از جذب عسل به باند خارجي ممانعت كند.

۶- دست كم يك بار در روز پانسمان را عوض كنيد.

۷- يا از گازهاي آماده آغشته با عسل موجود در بازار استفاده كنيد.

درمان زخم ها با عسل درماني

درمان زخم هاي پوست با عسل :

عسل براي درمان زخم هاي دهان نيز مفيد است، براي اين كار كافي است هر ۲ ساعت يك بار زخم را با عسل بپوشانيد.

نكات مهم

راهكارهايي كه براي درمان زخم ها با عسل درماني بيان شده است، بيشتر مناسب درمان زخم هاي سطحي مي باشد و در درمان زخم هاي عميق بايد به پزشك مراجعه كرد و از عسل درماني به عنوان يك كمك درمان استفاده نمود. ضمنا تمامي خواصي كه در اين مقالات بيان مي شود تنها مخصوص پانسمان زخم بستر عسل هاي طبيعي مي باشد و نه عسل هاي صنعتي و تقلبي كه زنبور عسل هيچ نقشي در توليد آن ها ندارد. پس حتما در خريد عسل دقت كنيد تا دچار عوارض استفاده از عسل تقلبي نشويد.

منبع

تظرات ارسال شده