همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 فوايد بي نظير دمنوش زرشك

زرشك، گياهي ترش مزه و سرشار از خاصيت است كه در مناطق معتدل و نيمه استوايي اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكا مي‌رويد.

مواد چسب بخيه لازم براي تهيه دمنوش زرشك

زرشك تازه: به ازاي هر نفر، ۲ قاشق غذاخوري
عسل يا نبات: به مقدار لازم

طرز تهيه دمنوش زرشك

براي تهيه دمنوش زرشك، ۲ قاشق غذاخوري زرشك تازه شسته شده را در قوري بريزيد سپس ۲ ليوان آب جوش به آن اضافه كنيد و بگذاريد به خوبي دَم بكشد. مي‌توانيد مقداري عسل يا نبات نيز به اين دمنوش اضافه و ميل كنيد.

خواص درماني دمنوش زرشك

زرشك قطره فروزومال طبعي سرد و خشك دارد؛ دَم‌كرده زرشك براي درمان ورم و زخم معده و روده مناسب است. اين دمنوش اسهال‌هاي خوني را نيز درمان مي‌كند.

زرشك با داشتن ويتامين C فراوان از سرماخوردگي پيشگيري مي‌كند؛ دمنوش زرشك ادرارآور و خلط آور است و دهان را نيز خوشبو مي‌كند؛ اين دمنوش تصفيه‌كننده و ضدعفوني‌كننده خون و منقبض كننده عروق است.

زرشك، تقويت‌كننده قلب، كبد و صفراآور است و سنگ كيسه صفرا را نيز درمان مي‌كند؛ دَم‌كرده زرشك، بي‌اشتهايي را برطرف مي‌كند قيمت پماد زخم بستر و فشارخون را كاهش مي‌دهد؛ اين دمنوش براي درمان زردي و يرقان نيز مفيد است.

مبتلايان به ورم طحال بايد براي درمان دَم‌كرده زرشك را ميل كنند؛ اين دمنوش به بهبود بواسير نيز كمك شاياني مي‌كند. دَم‌كرده زرشك، نقرس و رماتيسم را از بين مي‌برد.

موارد منع مصرف دمنوش زرشك

زنان باردار بايد از مصرف دمنوش زرشك خودداري كنند.

مصرف طولاني و زياد زرشك و فرآورده‌هاي آن پزشكي كودكان سبب ناراحتي معده و روده مي‌شود؛ استفاده بيش از حد اين دمنوش، مانع جذب ويتامين B در بدن مي‌شود؛ نوشيدن دمنوش زرشك براي مبتلايان به سرفه‌هاي خشك مضر است.

تداخل دارويي دمنوش زرشك

دمنوش زرشك ممكن است با آنتي بيوتيك‌ها تداخل ايجاد كند و تأثير آن‌ها را كاهش دهد؛ اين دمنوش مي‌تواند اثر دارو‌هاي رقيق‌كننده خون مانند آسپرين را كم كند.

زرشك ممكن است باعث افزايش اثر آنتي‌هيستامين‌ها شود؛ اين گياه فشارخون را كاهش مي‌دهد، بنابراين درمان سوختگي با آب جوش مي‌تواند اثر دارو‌هاي فشار خون را افزايش دهد؛ زرشك ممكن است موجب افزايش اثر دارو‌هاي ديورتيك (ادرارآور) نيز شود؛ اين گياه قند خون را كاهش و تأثير دارو‌هاي ديابت را افزايش مي‌دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده