همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

در مورد خواص بادمجان سفيد چه مي دانيد؟ بادمجان ها گياهان گلداري هستند كه به خانواده بادمجانيان تعلق دارند. اگرچه بادمجان به عنوان يك ميوه توت مانند نيز در نظر گرفته مي ‌شود اما به طور كلي به دسته سبزيجات تعلق دارد. بادمجان اصالتا از هند آمده است و بيش از ۱۵۰۰ سال است كه در هند و چين كشت مي ‌شود. در اين مقاله از بخش خواص ميوه و سبزيجات دكتر زخم به بررسي بادمجان سفيد و مزاياي آن پرداخته و سپس 12 نوع بادمجان ديگر را نيز به شما معرفي خواهيم كرد.

تاريخچه بادمجان و بادمجان سفيد

اولين متون پيدا شده در مورد مزاياي بادمجان متعلق به آيورودا و كشف شده در 100 سال پيش از ميلاد مسيح است. نام گذاري امروزي بادمجان در قرن 18 ام ميلادي به علت شباهت آن به تخم مرغ يا تخم غاز انجام شد.  چين بزرگ‌ ترين توليد كننده بادمجان در جهان است و بيش از ۶۰ درصد توليد جهاني بادمجان در چين است.

بادمجان سفيد

ويژگي هاي بادمجان سفيد

در ابتدا بهتر است تعريف مختصري راجع به بادمجان سفيد ارائه كنيم. اين نوع بادمجان كه بادمجان ژاپني نيز ناميده مي شود، نوعي از بادمجان است كه به دو شكل خوراكي و زينتي كاربرد دارد و داراي عطر و بويي متفاوت با بادمجان معمولي مي باشد.

بادمجان سفيد همان گونه كه از اسمش پيداست، به رنگ سفيد است و از لحاظ رنگ، شباهت زيادي به تخم مرغ دارد و حالت شكل آن منحني بوده و به دليل شباهت رنگ آن به تخم مرغ، به آن  whiteeegglat مي گويند.

اين بادمجان با بادمجان بنفش تفاوت هاي زيادي دارد. مثلا يكي از موارد تفاوت آن از لحاظ اندازه است. بادمجان سفيد بسيار كوچك تر از بادمجان بنفش است و برداشت آن نيز زودتر از بادمجان بنفش انجام مي شود .

بادمجان سفيد براي مصارف مختلفي استفاده مي شود. يكي از كاربردهاي آن استفاده زينتي از بادمجان سفيد است. براي استفاده زينتي معمولا به شكل تخم مرغ ساخته مي شود و در كشور هند و بنگلادش رونق دارد.

بيشتر حجم بادمجان سفيد را آب شامل مي شود و افزون بر آب، داراي ويتامين هاي مختلفي مانند ويتامين گروه B و پتاسيم و مقادير كمتري سديم مي باشد.

بادمجان سفيد از لحاظ رنگ، اندازه، طعم، بو و مزه با بادمجان بنفش تفاوت دارد. بوي آن بسيار معطر و مزه آن شيرين و خوشمزه است، اما قيمت آن بسيار بالاتر از بادمجان بنفش است.

بادمجان سفيد

كاربرد لوزالمعده بادمجان سفيد در پزشكي

اين بادمجان منبع سرشاري از فيبر مي باشد. وجود فيبر باعث پيشگيري از ابتلا به يبوست، سرطان روده و همچنين باعث كاهش كلسترول خون مي شود. در نتيجه كاهش كلسترول خون باعث پيشگيري از بيماري هايي مانند چربي خون، سكته قلبي، و بيماري هاي قلبي مي شود.

بادمجان سفيد خوراكي مفيدي براي درمان كم خوني است. همچنين به دليل خاصيت جذب شيميايي آن براي پاكسازي روده بسيار مفيد و كاربردي است.

بادمجان سفيد مانند ليمو ترش داراي خاصيت آنتي اكسيداني مي باشد و اين خاصيت بادمجان سفيد باعث شده به عنوان يكي از عوامل موثر در پيشگيري از سرطان شناخته شود. بادمجان سفيد در هند به عنوان يكي از خوراكي هاي ضد ديابت معروف است. همچنين با داشتن مقدار كمي سديم از بروز هايپرتنشن جلوگيري مي كند.

اگر اين بادمجان با نمك مخلوط شود، آب زرد رنگي را توليد مي كند كه اين آب زرد رنگ براي جلوگيري از عرق كردن فوق العاده مي باشد. همچنين اين نوع بادمجان به دليل حجم بالاي آب در آن، براي درمان كم آبي بسيار موثر است .

12 گونه بادمجان

بادمجان باغچه اي آفريقايي

بادمجان سفيد

اين بادمجان بسيار تلخ و بسيار كوچك است. بيشتر آن ها زرد رنگ هستند و هنگامي كه خرد و پخته مي شوند، با سس‌ هاي مختلف و غذاهاي تهيه ‌شده از ماهي، گوشت و سبزيجات بسيار عالي هستند. به خاطر اندازه كوچكشان مي توان آن ‌ها را در باغچه ‌هاي كوچك پرورش داد. اين نوع از بادمجان در سراسر آفريقاي غربي محبوب است. در واقع، بادمجان باغچه اي آفريقايي هنوز هم در غرب و مركز آفريقا پرورش مي يابد و انبار و حمل و نقل آن ها به نقاط ديگر به خوبي انجام مي شود. همچنين اين نوع از بادمجان بسيار مقوي و داراي كالري زياد و مقادير بالايي از ويتامين C و بسياري از مواد مغذي ديگر است.

2- بادمجان بيانكا

بادمجان سفيد

اين بادمجان داراي طعم و بافت شيرين و خامه اي، ابعاد  بزرگ و پوشيده شده با پوستي بنفش-سفيد و نازك است. اين بادمجان يك ميراث ايتاليايي است كه براي درست كردن پارميزان بادمجان يا سرخ كردن، بسيار عالي است. همپنين مي‌ توانيد چندين دستور العمل‌ هيدروژل ديگر براي پخت آن را به صورت آنلاين پيدا كنيد.

بادمجان بنفش گرد چيني

اين بادمجان كه اندازه كوچك رو به متوسطي دارد، به رنگ بنفش كمرنگ است و داراي خط هاي باريك ارغواني در سراسر بدنه اش است. و هنگامي كه به ابعاد توپ تنيس رشد مي كند، آماده خوردن است؛ چون پوست بسيار نرمي دارد، معمولا نيازي به پوست گرفتن آن نيست. غذاهاي قابل تهيه از اين نوع بادمجان بسيار متنوع است و مي ‌تواند در ده‌ ها دستور العمل‌ غذايي استفاده شود كه به راحتي مي‌ توانيد اين دستورالعمل ها را با يك جستجوي سريع در اينترنت پيدا كنيد.

4- بادمجان گرافيتي

بادمجان سفيد

اين بادمجان داراي خطوط ظريف جذابي است و در ابعاد مختلفي موجود است. گرافيتي داراي دانه هاي كوچك و پوست ظريف و نازكي است پس لزوما نيازي به پوست كردن آن نيست. اين نوع از بادمجان را مي توان به صورت پخته شده يا كبابي مصرف كرد. سريع پخته مي شود و وقتي با گوشت و پنيرهاي گريل شده مانند موزارلا و  فتا آميخته مي شود، بسيار خوش ‌مزه است.

بادمجان هندي

بادمجان سفيد

اين نوع بادمجان كوچك است و رنگ بنفش متمايل به قرمز دارد. بادمجان هندي به صورت كاملا پخته شده يا كباب شده مورد استفاده قرار مي گيرد و بچه بادمجان نيز ناميده مي ‌شود و اغلب در غذاهاي هندي به كار مي ‌رود كه اغلب ادويه كاري به آن زده مي شود.

6- بادمجان ايتاليايي

بادمجان سفيد

بادمجان ايتاليايي شبيه يك بادمجان عادي است ولي خصوصيات متمايزي دارد. آن ها كوچك اما چاق هستند. بادمجان ايتاليايي براي هر دستورالعمل غذايي ايتاليايي كه نيازمند بادمجان است بسيار عالي است.

بادمجان سفيد ژاپني

بادمجان سفيد

اين نوع بادمجان بسيار سفت است و پوست نازكي دارد، طعم شيرين خوبي دارد و داراي شكل و اندازه يك تخم‌ مرغ است. در رنگ هاي سفيد، بنفش، سبز و صورتي موجود است. بادمجان سفيد ژاپني ساقه اي دارد كه معمولا به رنگ بنفش تيره است. اين بادمجان معمولا به صورت كبابي و به عنوان مخلفات بشقاب غذا سرو مي ‌شود اما مي كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم ‌تواند به انواع مختلف سوپ نيز اضافه شود.

8- بادمجان سبز كوچك

بادمجان سفيد

اين بادمجان چاق و گرد است و داراي رنگ سبز كمرنگ است. وقتي كه پخته شود، داراي بافت بسيار خامه‌اي است و طعم ملايمي دارد كه براي هر نوع دستورالعملي كه نياز به بادمجان دارد قابل استفاده است.

بادمجان پينگ تونگ

بادمجان سفيد

اين نوع بادمجان بلند و داراي رنگ بنفش تيره بوده و هم شيرين و هم لطيف است. اين نوع بادمجان كه ريشه در تايوان دارد، در سراسر آسيا محبوب است و اگر واقعا مي‌خواهيد از طعم و بافت آن لذت ببريد، آن را با كمي روغن زيتون و نمك سرو كنيد. اين بادمجان نيز داراي چندين ويژگي منحصر به فرد است. نيازي به پوست كندن ندارد، طعم تلخي ندارد، در تمام مناطق ايالات ‌متحده به خوبي رشد مي كند و وقتي كاملا رشد كند تيره رنگ مي شود. اين نوع بادمجان تا حدود ۱۱ اينچ رشد مي ‌كند و در غذاهاي مختلف طعم خوبي را ايجاد مي كند.

10- بادمجان سانتانا

اگر به بادمجان هاي بزرگ علاقه مند هستيد، اين نوع بادمجان مخصوص شماست. اين يك نوع بادمجان ايتاليايي است كه به شكل قطره اشك است و داراي رنگ ارغواني تيره است. يكي از رايج‌ ترين روش‌ ها براي پخت بادمجان سانتانا كبابي كردن آن است زيرا مانند برخي از بادمجان ها سفت و سخت نيست.

 بادمجان تانگو

تانگو نوعي بادمجان سفيد است و تقريبا گلابي شكل است. شما بايد اين بادمجان را پوست بكنيد چون پوست ضخيمي دارد و نسبت به بادمجان هاي بنفش سفت تر است. وقتي زمان برداشت فرا مي رسد، بادمجان تانگو زرد مي ‌شود و طعم قوي تري پيدا مي كند و بافت آن مستحكم تر مي شود.

12- بادمجان تايلندي

همانطور كه از نامش پيداست، اين نوع بادمجان از تايلند مي ‌آيد و بيش از هر نوع بادمجان ديگري در اين كشور مصرف مي شود. اين بادمجان پانسمان زخم شبيه به يك توپ گلف است و طعم تلخي دارد. در حقيقت، خود دانه‌ ها آنقدر تلخ هستند كه هميشه قبل از پخت، جدا مي ‌شوند. بادمجان تايلندي رنگ ‌هاي مختلفي دارد اما اكثر آن ‌ها سبز با نوارهاي سفيد يا زرد هستند. اين نوع بادمجان به علت طعم منحصر به فردي كه دارد اغلب از آن در غذاهايي با طعم تند استفاده مي شود.

كالري و ارزش غذايي بادمجان

ميزان كالري، چربي، مواد معدني و ويتامين هاي موجود در بادمجان را مي توانيد از اينفوگرافيك زير بخوانيد.

بادمجان سفيد



منبع

تظرات ارسال شده