همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

ناخنك چشم چيست؟ + راه هاي پيشگيري و درمان

ناخنك چشم

يا به اصطلاح علمي پتروژيوم يك عارضه چشمي جدي است كه در آن يك زائده در گوشه چشم رشد كرده و در صورت عدم پيگيري، بينايي فرد مبتلا را تحت تاثير قرار خواهد داد.

ناخنك چشم چيست؟ نكات پيشگيري و راه‌هاي درمان

دكتر زخم|
سرويس سلامت -
بيماران مبتلا به پتروژيوم (ناخنك چشم)، با خارش و سوزش طاقت فرساي چشم حاصل از اين بيماري آشنا هستند. ناخنك چشم، يك زائده است كه يك سمت چشم (سمت نزديك بيني) به شكل گوه مكانيكي رشد مي‌كند. اين زائده مي‌تواند روي قرنيه رشد كند و سبب ناراحتي، تاري ديد، ديد بد و قرمزي چشم شود. هيچ كس نمي‌داند دقيقاً به چه دليل به اين بيماري مبتلا شده؛ اما اعتقاد كلي بر اين است كه ظهور آن در نتيجه‌ي قرار گرفتن بيش از حد در معرض اشعه ماوراءبنفش، به ويژه تابش خيره كننده‌اي اين اشعه اتفاق مي‌افتد. امروز در اين مقاله با شما هستيم تا راه‌هاي درماني اين عارضه‌ي چشمي را باهم بررسي كنيم. با ما همراه باشيد.
در اين مطلب مي‌خوانيد:
  • پتريژيوم يا ناخنك چشم
  • عوامل مؤثر در رشد بيماري
  • علائم بيماري
  • پيشگيري از بيماري
  • درمان بيماري

پتريژيوم يا ناخنك چشم

پتريژيوم، رشد يك زائده يا يك ماده مخاطي است كه سفيدي چشم و به خريد قطره فروزومال اصطلاح قرنيه را مي‌پوشاند. ظاهر اين زائده‌ي خوش ‌خيم و غير سرطاني اغلب مانند گوِه است. ناخنك چشم به طور معمول مشكلي براي فرد به وجود نمي‌آورد و به درمان نياز ندارد؛ اما اگر مانع از ديد فرد گردد، بايد برداشته شود.


عوامل مؤثر در رشد ناخنك چشم

علت دقيق ظهور پتريژيوم مشخص نيست. برخي معتقدند كه قرار گرفتن بيش از حد در معرض اشعه ماوراءبنفش (UV) مي‌تواند منجر به ظهور ناخنك چشم شود. اين بيماري بيشتر در افرادي كه در آب و هواي گرم زندگي مي‌كنند و زمان زيادي را در بيرون از منزل و در محيط‌هاي آفتابي يا باد مي‌گذرانند، رخ مي‌دهد. افرادي كه چشمشان به طور مرتب در معرض عناصر خاص چون باد، نور خورشيد، گرده، دود و شن و ماسه قرار دارد، بيشتر در معرض ابتلا هستند.


علائم ناخنك چشم

پتروژيوم هميشه با علائم همراه نيست و اگر داشته باشد، معمولاً خفيف است. علائم شايع اين بيماري شامل قرمزي، تاري ديد و تحريك چشم است. همچنين ممكن است كمي سوزش يا خارش احساس كنيد. اگر ناخنك چشم به قدري رشد كند كه قرنيه را كاملاً بپوشاند، مي‌تواند در بينايي فرد اختلال ايجاد كند و وقتي بزرگ و ضخيم شود، گويي كه يك شيء خارجي در چشم فرو رفته است.


از بروز ناخنك چشم پيشگيري كنيم...

در صورت امكان، از قرار گرفتن در معرض عوامل محيطي نامبرده كه مي‌توانند سبب بروز پتروژيوم شوند، خودداري كنيد. اگر پرهيز از چنين عواملي ممكن نيست، با پوشيدن عينك آفتابي يا كلاه لبه‌دار از چشمان خود در مقابل نور خورشيد، باد، گرد و غبار و آلاينده‌هاي شيميايي از چشمان خود به خوبي محافظت كنيد. به خاطر داشته باشيد كه عينك آفتابي شما بايد پماد مديكال هاني چشمانتان را از اشعه ماوراءبنفش خورشيد (UV) محافظت كند. همچنين در محيط كاري از وسايل ايمني چشم مناسب استفاده كنيد.


درمان ناخنك چشم

درمان اين عارضه درمان به اندازه و ماهيت پتريژيوم، علائم و ميزان تأثير آن در بينايي فرد بستگي دارد. به طور كلي براي درمان ناخنك چشم سه راه وجود دارد:

ناخنك چشم چيست؟ نكات پيشگيري و راه‌هاي درمان


۱. درمان با دارو

يكي از راه‌هاي درماني اين بيماري استفاده از برخي قطره‌هاي چشمي به عنوان دارو است كه تشخيص، انتخاب و تجويز آن‌ها به عهده‌ي پزشك معالج خواهد بود.

قطره‌هاي استروئيدي

  • عموماً براي كاهش التهاب و قرمزي چشم در مدت زمان كوتاه از قطرات كورتيكواستروئيد موضعي استفاده مي‌شود.
  • قطره‌هاي استروئيدي گاهي به عنوان مكمل قطره‌هاي چشم معمولي تجويز مي‌شوند.
  • اين قطره‌ها به كاهش التهاب كمك مي‌كنند كه به نوبه خود باعث كاهش علائم ديگر مي‌شوند.
  • استفاده از اين قطره‌ها صرفاً با مشورت پزشك معالج توصيه مي‌شود؛ استفاده خودسرانه مي‌تواند احتمال ابتلا به ساير بيماري‌هاي چشمي را افزايش دهد.
  • اگر خشكي چشم ناشي از ناخنك چشم براي بيمار آزاردهنده باشد، پزشك از اشك مصنوعي براي حفظ رطوبت چشم استفاده خواهد كرد.
  • قطرات استروئيدي اغلب در صورت شديد بودن علائم بيماري تجويز مي‌شوند.

بيشتر بخوانيد: استروئيد چيست؟ + موارد قيمت پماد زخم بستر استفاده از استروئيد


قطره‌هاي غيراستروئيدي

  • اگر چشم بيمار عفونت كرده باشد، پزشك قطره‌هاي غيراستروئيدي را تجويز مي‌كند كه از رايج‌ترين روش‌هاي درماني اين بيماري است. اين قطره‌ها خشكي چشم را برطرف كرده و ساير علائم را تسكين مي‌بخشند.
  • اين قطره‌ها ممكن است نسخه‌اي يا گاهي بدون قابل تهيه باشند. يك نمونه قطره‌ كه بدون تجويز پزشك در داروخانه‌ها مي‌توان يافت، قطره جنتيل است.
  • هرچند تهيه برخي از قطرات غيراستروئيدي بدون تجويز پزشك ممكن است، اما توصيه مي‌كنيم كه انتخاب روش درماني را به عهده‌ي پزشك بگذاريد تا با بررسي شرايط پيشرفت بيماري، راه درمان را تشخيص دهد.

ناخنك چشم چيست؟ نكات پيشگيري و راه‌هاي درمان


۲. درمان با جراحي

جراحي زماني توصيه مي‌شود كه بينايي فرد تحت تأثير قرار گرفته يا علائم بيماري مشكل ساز شده باشند. در طي عمل جراحي، پترويژيوم با دقت برداشته شده و بخشي از غشاي كانجانكتيوا (غشاي ظريف و مرطوبي كه سطوح داخلي پلك را مي‌پوشاند) از زير پلك به ناحيه‌اي كه پتروژيوم قرار داشت، پيوند زده مي‌شود. اين جراحي با بي‌حسي موضعي انجام شده و تقريباً ۳۰ دقيقه طول مي‌كشد. پس از عمل جراحي، قطره و پماد چشم معمولاً براي جلوگيري از عفونت و كمك به بهبودي سريع‌تر تجويز خواهند شد. ناخنك چشم در موارد بسيار معدود پس از جراحي و برداشته شدن كامل، عود مي‌كند.

ناخنك چشم چيست؟ نكات پيشگيري و راه‌هاي درمان


3. انواع پانسمان نقره درمان گياهي و خانگي

  • غذاهاي سرشار از لوتئين، ويتامين C، امگا۳ و فيبر مصرف كنيد و غذاهايي شامل ماهي‌هاي چرب، آجيل و غلات، سبزيجات برگ‌دار، آووكادو، گوجه فرنگي، فلفل دلمه‌اي، مركبات و بذر كتان را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.
  • سعي كنيد تا حد امكان از قندهاي تصفيه شده، كربوهيدرات اضافه و ورزش تا حد امكان خودداري كنيد.
  • بنابر يكي از مطالعات اخير، زردچوبه مي‌تواند سلول‌هايي كه سبب رشد پترويژيم مي‌شوند را سركوب و مهار كند. بيمار مي‌تواند كپسول زردچوبه را خريداري كرده يا پودر زردچوبه را به وعده‌هاي غذايي خود اضافه كند.
  • روزي دو مرتبه قطره سركه سيب حل شده در آب در چشم خود بچكانيد.
  • هر شب قبل از خواب يك روغن كرچك در چشم آلوده بچكانيد.


كلام آخر

پتريژيوم يا ناخنك چشم يك مسئله كاملا جدي است كه در آن يك زائده غير طبيعي در اطراف چشم رشد كرده و بينايي فرد را تهديد مي‌كند. افرادي كه زمان زيادي در معرض وزش باد، شن و ماسه و ساير شرايط آب و هوايي سخت مي‌باشند، بيشتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به ناخنك چشم هستند. البته با تحقيق و كسب اطلاعات كافي در مورد راه‌هاي درماني و يا حتي با انجام اقدامات پيشگيرانه مي‌توان از بروز اين مشكل چشمي در آينده جلوگيري كرده و يا آن را درمان كرد. در اين مقاله راه‌هاي پيشگيري و درمان اين عارضه را باهم مرور كرديم. يكي ديگر از بيماري‌هاي شايع چشم، بيماري چشم صورتي است. كارشناسان سلامت دكتر زخمدر مطلب علت، علائم و درمان چشم صورتي، به طور مفصل اين بيماري را پزشكي كودكان بررسي كرده اند كه مطالعه آن نيز براي شما خالي از لطف نخواهد بود. آيا شما هم تجربه اين بيماري را داشته‌ايد؟ از كدام روش درماني براي آن استفاده كرديد؟ نظرات و تجربيات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده