همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علل افسردگي زنان جوان

مستقيم و جدي با افزايش شدت افسردگي در زنان جوان دارد.

به گزارش : به گفته ديويد كالمباخ از دانشگاه پزشكي ميشيگان و مسئول اصلي اين تحقيق، «رسيدن به اين نتيجه كه خوابِ كم و بي كيفيت منجر به بدخلقي و بدتر شدن خوابيدن مي شود، چندان دور از ذهن نيست.» به گفته اين محقق اين ارتباط نه فقط در افراد مبتلا به بي خوابي يا افسردگي، بلكه در زنان جوان سالم هم ديده شده است.

محققان ۱۷۱ دختر محصل در مقطع پيش دانشگاهي را زير نظر گرفته به مدت دو هفته روي آنها مطالعه انجام دادند. اين مطالعه با ارائه پرسش نامه اي براي بررسي ميزان اضطراب و افسردگي هر فرد شروع شد. در ادامه، افراد شركت كننده بايد گزارشي روزانه از ميزان بدخلقي و اضطراب خود تهيه مي كردند. اين دختران جوان بايد كل ساعات خواب، مدتي كه طول كشيده تا به خواب روند و ميزان كيفيت خوابِ هر شب خود را گزارش مي دادند.

رابطه افسردگي زنان جوان با كمبود خواب

اين افراد به طور ميانگين هر شب ۷ ساعت و ۲۲ دقيقه خوابيده بودند. ۲۱ دقيقه طول كشيده بود تا به خواب بروند. به طور كلي كيفيت خواب شان را نسبتا خوب گزارش كرده بودند. در ابتدا يك سوم خانم ها از نظر افسردگي در سطح «در خطر» بودند و ۱۷ درصدشان اضطراب بالينيِ قابل ملاحظه داشتند. در زناني كه در طول شب هاي اين دو هفته كم تر خوابيده بودند علائم افسردگي كه به صورت عدم درك لذت نمودداشت بيشتر مشاهده شد. در عين حال اين علائم بيشتر روز بعد از شبي كه بيشتر خوابيده بودند بروز كرده بود.

به گفته كالمباخ، «يك شب كم خوابي شايد حال روز بعد فرد را بهتر كند ولي تاثيرات درماني يك شب كم خوابي كوتاه پانسمان كلاژن مدت است و چون بي خوابي مزمن احتمال بروز افسردگيرا افزايش مي دهد، در بهترين حالت نيز فوايد آن براي كاهش افسردگي، نسبتا كم است.»

وقتي اين دختران جوان احساس رنج بيشتري داشتند، بيشتر طول مي كشيد تا به خواب روند و كيفيت خواب شان نيز پايين تر بود. علائم افسردگي شديدتر معمولا قبل از شبي ظاهر مي شد كه مرحله خوابيدن طولاني تر بوده، ساعات خواب كم تر و كيفيت خواب پايين تر بوده است. كالمباخ در مصاحبه با رويترز گفت: «با توجه به دلايل مشكلات خواب، درمان افسردگي و اضطراب مي تواند منجر به بهبود كيفيت خواب شود.»

مناسب ترين زمان براي ترك سيگار

محققان دريافته اند اگر شروع دوره ترك سيگار يا «روز ترك» در طول مرحله فعاليت فوليكول يا نيمه اول چرخه عادات ماهانه باشد، ترك سيگار چندان موفقيت آميز نخواهدبود. به گفته رِان وتِريل، نويسنده اصلي اين مطالعه و استاديار روان شناسي در دانشگاه پنسيلوانيا، «درك چگونگي تاثير دوره ماهانه بر فرآيندهاي عصبي، شناختي و رفتاري مي تواند گامي مهم در دستيابي به درمان هاي موثرتر و انتخاب بهترين و فردي ترين روش ها براي كمك به ترك سيگار باشد.»

بنابر مطالعه اي ديگر از سوي همين محققان، در مرحله فوليكولي، نواحي مربوط به پاداش در مغز زنان، به هر چيزي كه به سيگار كشيدن رمبوط است، واكنش قدرتمندتري نشان مي دهد. در مطالعه اخير، ۳۸ زن سيگاري در محدوده سني ۲۱ تا ۵۱ سال شركت داشتند كه داروهاي ضدبارداري هورموني مصرف نمي كردند.

رابطه افسردگي زنان جوان با كمبود خواب

از آن ها اسكن هايي گرفته شد تا چگونگي ارتباط مناطقي از مغز كه به كنترل رفتار كمك مي كنند با بخش هاي مربوط به سيگنال پاداش بررسي شود. بعضي از اين زنان در مرحله فوليكولي از دوره ماهانه بودند و برخي ديگر در شرايط بعد از تخمك گذاري. نمايندگي شركت لوهمن روشه در افرادي كه در مرحله فوليكولي بودند- فاصله زماني بين عادت ماهانه و تخمم گذاري- پيوند عملكرد ميان اين دو بخش كليدي در مغز كاهش يافت. به همين علت نه گفتن به سيگار براي آنها سخت تر مي شد.

زنان سيگاري ۲۵ درصد بيشتر از مردهاي سيگاري در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي و بيماري مزمن انسداد ريه اند. به- گفته اين محققان شايد به همين علت ترك سيگار براي زنان سخت تر است. ترزا فرانكلين، استاديار ارشد علوم اعصاب در دانشگاه پنسيلوانيا مي گويد، «وقتي مي فهميم شناخت زمانِ ترك سيگار، چه تاثيري بر موفقيت در اين راه دارد، مي توانيم درمان هاي فردي تر مناسبي براي افراد درگير با ترك سيگار به كار ببريم.» اين تحقيق ۳۱ مه امسال در مجله بيولوژي تفاوت جنسيتي به صورت آنلاين منتشر شد.

چاقي و افسردگي در زنان

چاقي يكي از جدي ترين عواملي است كه سلامت انسان را تهديد مي كند. چاقي مي تواند مشكلات بلندمدتي را برايتان ايجاد كند، مگر اين كه بتوانيد احساسات و هيجانات پنهان در پسِ پرخوري تان را كشف كرده و جلوي تداوم اين مشكلات را بگيريد. اگر شاخص توده بدني شما (BMI) بالا باشد- يعني وزن تان به نسبت قدتان بسيار بيشتر باشد- خطر بروز بيماري هاي جدي مثل فشار خون بالا، بيماري هاي قلبي و سكته، ديابت نوع ۲، مشكلات كيسه صفرا، خستگي مزمن، آسم و برخي انواع سرطان ها براي شما افزايش مي يابد.

چاقي در خانم ها ممكن است منجر به بروز مشكلاتي در سيستم توليد مثل شود. طبق تحقيقات انجام شده، در برخي مواردِ چاقي مفرط به ويژه اگر در سنين جواني باشيد، ممكن است منجر به كاهش امكان بارداري شود. چاقي اغلب با افسردگي همراه است و اين دو تاثير متقابل بر يكديگر دارند. با اينكه زنان بيش از مردان در معرض ابتلا به شاخص توده بدني ناسالم اند، بيش از مردها در برابر سيكل افسردگي پانسمان suprasorb چاقي آسيب پذيرند. بنا بر مطالعات انجام شده، افسردگي حاد در خانم هاي چاق رشد ۳۷ درصدي داشته است. همچنين در خانم ها رابطه اي جدي ميان شاخص توده بدني ناسالم و تمايل به خودكشي وجوددارد.

رابطه افسردگي زنان جوان با كمبود خواب

همچنين افسردگي مي تواند ناشي از استرس بوده يا حتي باعث بروز آن باشد و ممكن است تغييراتي را در عادات غذايي و فعاليت بدني تان ايجاد كند. بسياري از افرادي كه به سختي از پس ضربه هاي عاطفي (مثل مرگ دوستي صميمي يا افراد خانواده، از دست دادن شغل يا مواجهه با بيماري جدي) بر مي آيند، بي آن كه متوجه باشند در خوردن غذاهاي نادرست افراط مي كنند و ورزش را رها مي كنند.

كاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم با ورزش

بنابر تحقيق دانشمندان موسسه سرطان رُزوِل پارك، حتي ۳۰ دقيقه ورزش در هفته ممكن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد. در اين مطالعه ۱۲۸ بيمار مبتلا به سرطان دهانه رحم و ۵۱۲ فرد مشكوك به ابتلا به اين سرطان شركت كردند. براساس اين تحقيق، شركت در كمتر از چهار جلسه ورزشي، نوبد فعاليت فيزيكي تعريف شد. ميزان عدم فعاليت ورزشي در بيماران مبتلا به سرطان دهانه رحم ۳۱.۱% و در گروه ديگر ۲۶.۱% گزارش شد. حتي با در نظر گرفتن تفاوت هايي بالقوه مثل سيگار كشيدن، مصرف الكل، سابقه ابتلا به اين بيماري در افراد خانواده و شاخص توده بدني، باز هم اين ميزان اختلاف ميان اين دو گروه حفظ شد.

نتايج به دست آمده حاكي از اين است كه زناني كه هيچ فعاليت ورزشي نداشتند، دو برابر و نيم بيشتر از زناني كه ورزش مي كردند در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. به گفته دكتر كرستن مويسيچ، استاد انكولوژي در دپارتمان كنترل سرطان و پيشگيري در موسسه سرطان رُزوِل پارك «ما فكر مي كنيم اين مطالعه پيامي اعصاب مهم در مورد سلامت عمومي دارد و ورزش نكردن به طور مطلق، ارتباطي جدي با ابتلا به بيماري هاي خطرناك دارد. يافته هاي مان نشان مي دهند هر ميزان ورزش مي تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را كاهش دهد. علاوه بر ترك سيگار و معاينه مرتب كه در كاهش امكان ابتلا به اين بيماري موثرند، ما در اين تحقيق به عامل اصلاحي ديگري دست يافتيم.»

افسردگي پس از زايمان

براساس پژوهشي كه چكيده اي از آن در نشريه «نقد و بررسي روان پزشكي در هاروارد» چاپ شده، زناني كه به تازگي مادر شده اند بايد تا يك سال و به صورت مستمر در مراكز درماني براي تشخيص بروز يا عدم بروز افسردگي پس از زايمان معاينه شوند.

رابطه افسردگي زنان جوان با كمبود خواب

براساس مطالعات انجام شده حدود ۱۴.۵ درصد از زنان فصل تازه اي از افسردگي را در طول بارداري يا در ماه هاي اوليه بعدِ زايمان تجربه مي كنند. با اين حال موارد فراواني از افسردگي پس از زايمان تشخيص داده نمي شود و تقريبا نيمي از موارد تشخيص داده شده درمان نمي شود. افسردگي پس از زايمان مانع ايجاد پيوند بين مادر و نوزاد شده و اثري منفي بر رشد عاطفي و رفتاري نوزاد مي گذارد.

بيشتر گروه هاي متخصص زايمان و اطفال معاينه پس از زايمان را توصيه مي كنند. گرچه تحقيقات زيادي در اين زمينه انجام شده ولي تمركز اين مطالعات بيشتر بر پزشكاني است كه مراقبت هاي اوليه از مادر و نوزاد به عهده آن ها است. بروز علائم افسردگي حاد در اولين ماه بعد زايمان، افسردگي پس از زايمان به حساب مي آيد ولي خطر ابتلا به آن تا مدت ها وجود دارد. نكته كليدي، تشخيص افسردگي بعد زايمان و اندوه بعد زايمان است.

اندوه بعد زايمان به دوره كوتاهي از اختلالات خلقي همراه با گريه و افسردگي خفيف اطلاق مي شود كه ۸۰ درصد مادران معمولا در اولين هفته بعد زايمان تجربه اش مي كنند. به پانسمان نقره براي سوختگي همين علت است كه نمي توان به راحتي زمان و تعداد دفعات معاينه را مشخص كرد. نتايج معاينه بلافاصله بعد از زايمان چندان دقيق نيست ولي شايد دسترسي به مراقبت هاي روان پزشكي را راحت تر كند. حتي خانم هايي كه پس از اولين زايمان شان مبتلا به اين نوع از افسردگي نشوند، در زايمان هاي بعدي بايد تحت نظر قرار بگيرند.

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده