همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مصرف پفك,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
گزارش‌ها

از بيماري‌زا بودن يا نبودن استفاده از ذرت دامي در توليد اسنك پف كرده متناقض است و اين در حالي است كه هنوز اطلاع دقيق و رسمي از نام برندهاي متخلف و شرايط راه‌اندازي مجدد واحدهاي توليكننده "اسنك پف كرده حيواني" در اختيار عموم مردم قرار نگرفته است.

به گزارش ايسنا، اواخر آذر ماه امسال سخنگوي سازمان غذا و دارو از  تخلف عسل پزشكي دو برند معروف توليدكننده اسنك پف كرده در استفاده از ذرت دامي در توليد محصولات‌شان خبر داد. مدتي بعد نيز اعلام كرد كه پرونده تخلف اين دو برند به دستگاه قضايي ارجاع داده شده و فعاليت دو كارخانه متوقف شده است.

 

در اين ميان حرف‌هاي ضد و نقيضي درباره بيماري‌زا بودن يا نبودن محصولات توليد شده با ذرت دامي مطرح شد چراكه سخنگوي سازمان غذا و دارو پيشتر گفته بود كه بسياري از مواد اوليه جزو مواد اوليه مشترك بين توليدات خوراكي براي انسان و دام هستند و بايد ديد ذرتي كه اين شركت‌ها استفاده كرده‌اند، در همين دسته است يا در دسته‌اي قرار دارد كه به دليل برخي ويژگي‌ها ژل medihoney صرفا براي تهيه خوراك دام از آن استفاده مي‌شود.

 

 از طرف ديگر يك كارشناس صنايع غذايي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاكيد بر اينكه خوراك دام نبايد در صنعت غذا استفاده شود، اظهار كرد: آسيب مصرف خوراك دام براي انسان‌ها با توجه به موادي كه در آن وجود دارد متفاوت است و بسته به موادي كه در خوراك دام استفاده شده در توليد اسنك پف كرده وجود داشته، مصرف آن ممكن است منجر به بيماري‌هايي همچون حصبه، رشد قارچ يا باكتري و سرطان شود.

 

در اين باره  علي شريعتي - عضو اتاق بازرگاني تهران - نيز كه علت اصلي استفاده از ذرت دامي در توليد اسنك پف كرده را سياست‌هاي ارزي كرم محافظ مدي هاني دولت عنوان كرده بود، درباره بيماري‌زايي ذرت دامي به ايسنا گفت: در بحث كلان طبق استاندارد سازمان غذا و دارو تفاوت معناداري بين استاندارد ذرت دامي و حيواني نيست. اختلاف دارند اما با توجه به اينكه ذرت دامي نيز در نهايت به شير و گوشت تبديل مي‌شود، آلوده نيست.

 

وي افزود: مسئله اصلي تراريخته بودن محصول است كه طبق قوانين سازمان استاندارد در صورت استفاده از محصولات تراريخته بايد روي آن قيد شود اما واردات آن به كشور و استفاده از آن در شرايط ذكر شده ممنوعيت ندارد.

 

به گفته اين عضو اتاق بازرگاني در حال حاضر اطلاعات اثبات شده‌ قيمت كرم مدي هاني و قطعي درباره آثار محصولات تراريخته وجود ندارد و با وجود اينكه آمريكايي‌ها مدعي سلامت و اروپايي‌ها مدعي سرطان‌زا بودن محصولات تراريخته هستند، هيچ كدام قادر به اثبات صحبت‌هاي خود نيستند.

 

حالا براساس جديدترين اطلاعات در هفته گذشته، بعد از حدود يك ماه ستاد تسهيل و رفع موانع توليد استان البرز با توجه به بيكار شدن ۱۲۵۰ كارگر در كارخانه توليدكننده اسنك پف كرده حيواني، تصميم گرفته با نظارت سازمان‌هاي استاندارد و غذا و دارو و صنعت، معدن و تجارت ضمن راه‌اندازي مجدد بخش تعطيل شده اين كارخانه، زمينه اشتغال كارگران بيكار شده را فراهم كند.

 

اين مدي هاني درحالي است كه اطلاع‌رساني درستي از روند رسيدگي به پرونده واحدهاي توليدي متخلف در اين پرونده وجود ندارد و اين موضوع خود منجر به نگراني مصرف‌كنندگان شده است و اين روند ممكن است باعث لطمه خوردن به كل اين صنعت شود. به نظر مي‌رسد اگر نام برندهاي متخلف و شرايط راه‌اندازي مجدد خط توليد آن‌ها به اطلاع عموم برسد، نگراني‌ها تا حد زيادي كمتر شود.

 



منبع

تظرات ارسال شده