همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
پياز از چه بيماري هايي مي تواند جلوگيري مي كند؟

اين گزارش مي‌بينيد اگر هر روز پياز بخوريم دقيقاً چه اتفاقي در بدن ما رخ مي‌دهد.

به گزارش پياز از گذشته ماده‌ي غذايي پرطرفداري بوده. در حقيقت اسناد و مدارك تاريخي نشان مي‌دهد پياز براي مصريان باستان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده و آن‌ها اين ماده‌ي غذايي را به خاطر ساختار لايه لايه اش كه شكلي متمركز دارد، نمادي از جاودانگي مي‌دانستند. البته نمي‌توانيم به شما قول دهيم كه با خوردن پياز به زندگي جاودانه دست پيدا خواهيد كرد، اما به شما اطمينان مي‌دهيم كه مصرف اين ماده‌ي غذايي كيفيت زندگي شما را بالا خواهد برد.

پياز سرشار از مواد مغذي است از جمله مقادير زيادي پروتئين و فيبر و همچنين ويتامين C، سلنيوم، فولات و آنتي اكسيدان‌هاي مختلف. حتي خاصيت اشك آوري پياز در واقع از تركيبات سولفوريك موجود در آن نشأت مي‌گيرد كه همين تركيبات براي بدن بسيار مفيد هستند. در حقيقت با مصرف روزانه پياز لطف زيادي به بدن خود خواهيد كرد.


۱- كاهش ريسك ابتلا به سرطان

پياز حاوي تركيبات ارگانوسولفور خاصي است كه بوي خاص پياز از آن‌ها نمايندگي شركت لوهمن روشه نشأت مي‌گيرد، با اين حال، همين تركيبات مي‌تواند عوامل سرطان زايي كه هر روز آن‌ها را مي‌بلعيم را از بين ببرد، يعني ريسك ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد. تحقيقات نشان داده هر چه بيشتر پياز مصرف كنيم، از محافظت بيشتري در برابر ريسك سرطان برخوردار خواهيم شد.

اما قبل از اينكه در رژيم غذايي تان تمام و كمال به پياز روي آوريد، بايد بدانيد تركيب پياز با زردچوبه تأثير مضاعفي دارد و سير هم خاصيتي مشابهي پياز دارد. با اين وجود، مصرف روزانه‌ي پياز كماكان ايرادي ندارد، اما مي‌توانيد با اضافه كردن مواد غذايي ديگر از از خواص متنوع‌تر و بيشتري برخوردار شويد.


۲- كاهش ريسك ابتلا به ديابت

پياز تأثير شگفت انگيزي هم در كاهش ريسك ابتلا به ديابت نوع دو دارد. اين نوع از ديابت زماني به وجود مي‌آيد كه انسولين تأثيرش را در فرآيند پردازش گلوكز از دست مي‌دهد. اين اتفاق معمولاً به خاطر بالا بودن قند در رژيم غذايي رخ مي‌دهد.

با خوردن پياز، اين ماده‌ي غذايي ميزان انسولين موجود در سيستم بدن را افزايش مي‌دهد. آليل پروپيل دي‌سولفيد موجود در پياز بعضي از قسمت‌هاي كبد كه انسولين در آنجا بي اثر مي‌شود، را تحت تأثير قرار مي‌دهد و به اين ترتيب انسولين بيشتري در خون براي پردازش گلوكز باقي مي‌ماند.


۳- بهبود سلامت قلبي عروقي

پياز حاوي اعصاب مقادير زيادي آنتي اكسيداني به نام كوئرستين است كه مانند همه‌ي انواع آنتي اكسيدان، با بي اثر كردن راديكال‌هاي آزادي كه باعث آسيب سلولي مي‌شوند، سلامت بدن را بهبود مي‌بخشد. اما كوئرستين از اين جهت ويژه است كه نرمي و انعطاف پذيري شريان‌هاي بدن را حفظ مي‌كند.

اين ماده در تنظيم فشار خون هم نقش دارد و سطح كلسترول‌هاي مضر را در افرادي كاهش مي‌دهد كه ريسك بيماري‌هاي قلبي عروقي در آن‌ها وجود دارد؛ بنابراين مصرف روزانه‌ي پياز، سلامت قلبي عروقي را حفظ مي‌كند و ريسك بيماري قلبي را به حداقل مي‌رساند.


۴- تقويت سيستم ايمني

فوايد كوئرستين موجود در پياز فقط به حفظ سلامت قلب محدود نمي‌شود. اين ماده در تركيب با سلنيوم، ديگر ماده‌ي موجود در پياز، سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند. تركيب سلنيوم و كوئرستين، التهاب را در سرتاسر بدن كاهش مي‌دهد.

از قرار معلوم، اين خاصيت عملكرد ايمني بدن را هم تعديل مي‌كند، به طوري كه سيستم ايمني را به پاسخ وامي دارد و در صورت لزوم، از شدت اين پاسخ كم مي‌كند. بيش فعالي سيستم ايمني مي‌تواند مشكلات زيادي براي بدن ايجاد كند كه تنها يكي از‌ها ابتلا به بيماري التهابي مزمن آرتريت (التهاب مفصل) است.


۵- تسكين آلرژي

حساسيت‌هاي فصلي باعث خارش چشم ها، آبريزش بيني و خارش گلو مي‌شوند. اين نشانه‌ها ناراحتي زيادي ايجاد مي‌كنند، پانسمان نقره براي سوختگي به همين دليل بسياري از افراد براي تسكين حساسيت خود به دارو‌هاي مخصوص آلرژي روي مي‌آورند. اما اين دارو‌هاي شيميايي عوارض جانبي خودشان را دارند كه آن‌ها هم مي‌توانند مشكل ساز شوند.

بار ديگري كه دچار آلرژي شديد، سعي كنيد قبل از خوردن قرص، مقداري پياز بخوريد. كوئرستين موجود در پياز، سد راه تركيبات حساسيت زا و التهاب آور مي‌شود و بنابراين مي‌تواند نشانه‌هاي آلرژي را به ميزان چشمگيري كاهش دهد. اگر مزه‌ي پياز برايتان غير قابل تحمل است، مي‌توانيد از مكمل‌هاي كوئرستين استفاده كنيد.


۶- كاهش ريسك مسموميت‌هاي غذايي

شايد شنيده باشيد كه پياز برش خورده يكي از منابع ناشناخته‌ي مسموميت غذايي در تمامي انواع مواد غذايي به شمار مي‌رود؛ چون پياز به شدت مستعد رشد باكتري است و بنابراين برش دادن و نگهداري آن به هر مدت زماني كار خطرناكي محسوب مي‌شود.

اما نبايد هر چيزي كه مي‌شنويد را باور كنيد، چون در واقع عكس اين باور درست است. پياز حاوي تركيبات آنتي باكتريالي است كه از سرعت رشد باكتري‌ها كم مي‌كند. در حقيقت، نگه داشتن پياز برش خورده به مدت حدوداً يك هفته نه تنها خطري ندارد، بلكه خوردن پياز با هر غذايي، احتمال بيمار شدن به خاطر مواد ديگري را كمتر مي‌كند.


۷- كاهش ريسك لخته شدن خون

توانايي انعقاد براي پيكو اسميت اند نفيو خون اهميت زيادي دارد، چون اين ويژگي است كه باعث بسته شدن زخم‌ها مي‌شود و جلوي از دست رفتن بيش از اندازه‌ي خون را مي‌گيرد. با اين حال، لخته شدن خون درون يك شريان يا رگ مي‌تواند مرگبار باشد. به وجود آمدن يك لخته‌ي خوني -كه اصطلاحاً به آن ترومبوز گفته مي‌شود- در محل نامناسب مي‌تواند جريان حياني خوني را مسدود كند و ديگر قسمت‌هاي بدن را از اكسيژن و مواد مغذي مورد نيازشان محروم كند. علاوه بر اين ممكن است لخته‌ي خون به سمت قلب يا ريه‌ها برود و باعث مرگ شود.

پياز حاوي ماده‌اي به نام روتين است كه مي‌تواند جلوي تشكيل اين لخته‌هاي خطرناك را بگيرد. جالب آنكه لخته‌هاي خوني‌اي كه درون شريان‌ها به وجود مي‌آيند، مملوء از پلاكت هستند، اما لخته‌هاي خوني درون رگ ها، فيبرين زيادي دارند. تحقيقات نشان داده ماده‌ي روتين هر دو نوع اين لخته‌هاي خوني را از بين مي‌برد.


۸- بهبود خواب و تقويت روحيه

فرآيند‌هاي شيميايي زيادي در خواب دخيل هستند. سروتونين، دوپامين و نورپينفرين همگي به تثبيت خلق و خو، تنظيم اشتها و بهبود شرايط خواب كمك مي‌كنند. اما بعضي مواد شيميايي مثل هموسيستئين مي‌توانند بي آنكه متوجه شويد، توانايي خواب را در شما مختل كنند. هموسيستئين نوعي اسيد آمينه است كه با تجزيه‌ي پروتئين در بدن توليد مي‌شود.

بالا بودن پانسمان suprasorb بيش از اندازه‌ي سطح هموسيستئين مانع از توليد سروتونين، دوپامين و نورپينفرين مي‌شود. پياز سلامت خواب را حفظ مي‌كند، چون حاوي مقادير زيادي فولات است، ماده‌اي كه مي‌تواند جلوي انباشت هموسيستئين در سيستم بدن را بگيرد.

منبع: برنا



منبع

تظرات ارسال شده