همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
خانم ها اين عادتهاي اشتباه را كنار بگذاريد

علائم عفونت‌هاي مخمري واژن

قبل از اينكه در خصوص عادت‌هاي نادرست عامل اين مشكل زنانه صحبت كنيم بهتر است در خصوص راه‌هاي شناختن پانسمان phmb آن حرف بزنيم. علائم عفونت مخمري بسيار از علائم جزئي تا متوسط متغير بوده و شامل موارد زير است:

خارش و التهاب واژن و بافت‌هاي آن

احساس سوزش بخصوص سوزش در حين رابطه جنسي يا در حين دفع ادرار

قرمزي و التهاب واژن

درد واژن

ترشحات آبكي واژينال

ترشحات غليظ، سفيد و بدون بو

عادت‌ها نادرست عامل عفونت مخمري ناحيه واژن

اين عادت‌ها بدون شك كارهاي غيرعادي و عجيب و غريبي نيستند. بلكه عادت‌هايي هستند كه به نظر بسيار عادي و بدون خطر مي‌آيند. اما واقعيت اين است كه منجر به بروز اين مشكل زنانه مي‌شوند. در ادامه به برخي از اين عادت‌هاي نادرست اشاره مي‌كنيم.

پوشيدن لباس‌هاي جذب و مرطوب

نخستين عادتي كه باعث بروز عفونت مخمري ناحيه واژن مي‌شود پوشيدن زياد و طولاني مدت لباس‌هاي بسيار تنگ و لباس زيرهايي است كه جنسشان نخي نيست. اين لباس‌ها مانع از عبور و جريان هوا در ناحيه اطراف واژن مي‌شود. بايد بدانيد كه مخمر در مناطق لوهمن روشه مرطوب و تاريك رشد مي‌كند. در نتيجه افزايش رطوبت ناشي از لباس نامناسب باعث فراهم آوردن محيطي مي‌شود كه براي رشد و تكثير مخمر ايده آل است.

چگونه بايد پيشگيري كرد؟ حتماً لباس‌هاي زيرتان را از جنس نخي انتخاب كنيد. هر از گاهي به جاي شلوار جين‌هاي تنگ از شلوارهاي گشادتر استفاده كنيد تا هوا به راحتي جريان پيدا كند. علاوه بر اين توصيه مي‌كنيم كه لباس‌هايتان را هر ۸ تا ۱۲ ساعت و يا بعد از ورزش و فعاليت بدني زياد عوض كنيد. اگر استخر مي‌رويد مايوي خيس خود را در اولين فرصت در آورده و بشوييد.

دوش واژينال

در هر داروخانه‌اي ممكن است محصولاتي پيدا كنيد و يا به شما معرفي شود كه مخصوص شستشوي ناحيه داخل واژن است. مشكل اينجاست كه دوش واژينال باعث برهم خوردن تعادل طبيعي فلور واژن شده و باعث بروز عفونت مخمري ناحيه مي‌شود.

چگونه بايد پيشگيري كرد؟ تا حد امكان و حداقل تا زماني كه پزشك دستور نداده است از دوش واژينال خودداري كنيد. فرايند تميزي اين ناحيه از بدن به سوپرازورب h طور طبيعي توسط بدن انجام مي‌شود و نيازي نيست كه شما پيش‌قدم شويد.

شنا در استخرهاي عمومي

استخرها به دليل اينكه حاوي تركيبات شيميايي داخل آب هستند مي‌توانند pH واژن را به هم بزنند و به اين ترتيب باعث بروز عفونت‌هاي مخمري واژن شوند. با وجود اينكه اين تركيبات شيميايي براي بهبود كيفيت آب استخر استفاده مي‌شود اما باعث تكثير ويروس كانديدا مي‌شود.

چه بايد كرد؟ مدت زمان طولاني در استخر نمانيد. اگر شنا را به عنوان ورزش انجام مي‌دهيد مهم است كه در اولين فرصت مايوي خيس را از تن درآورده و ناحيه را با دستمال نخي نرم و تميز خشك كنيد.

فشار و استرس زندگي

استرس سيستم ايمني بدن را ضعيف كرده و باعث رشد عفونت مخمر واژن مي‌شود. زماني كه اين عامل با عوامل ديگر جمع مي‌شود بدن در مقابله با اين بيماري دچار مشكل مي‌شود.

چه بايد كرد؟ از آنجايي كه استرس در زندگي مدرن امر رايجي است لازم است كه با انجام ورزش يا تكنيك‌هاي آرام‌بخش استرس‌هايتان را جراحي پوست مديريت كنيد. حتماً مديتيشن و يوگا و ورزش را وارد برنامه روزانه‌تان كنيد.

مصرف آنتي‌بيوتيك

مصرف آنتي‌بيوتيك مي‌تواند باعث بروز عفونت مخمري واژن شود. به خاطر اينكه آنتي‌بيوتيك‌ها نه تنها باعث از بين رفتن ميكروارگانيسم‌هاي آسيب‌رسان بدن شده بلكه همچنين باعث تغيير pH واژينال مي‌شود.

چه بايد كرد؟ براي جلوگيري از ابتلا به كانديدوز واژن در حين مصرف آنتي بيوتيك از مصرف روزانه مكمل پروبيوتيك غافل نشويد و تا يك هفته بعد از تمام مصرف آنتي بيوتيك ادامه دهيد.

عدم تعويض به‌موقع نوار بهداشتي

همان‌طور كه گفتيم مخمر در نواحي مرطوب تكثير مي‌شود و نوار بهداشتي حاوي رطوبت زيادي است.

چه بايد كرد؟ به طور مرتب بخصوص در هواي گرم نوار بهداشتي را عوض كنيد. برخي از خانم‌ها اين كار را به تأخير مي‌اندازند چون خونريزي كمي دارند اما با اين حال بهتر است كه هر ۵ ساعت يكبار نسبت به تعويض آن اقدام كنيد. علاوه بر اين توصيه مي‌كنيم از محصولات حاوي تركيبات شيميايي سوپرازورب c يا معطر بپرهيزيد.

اگر دچار عفونت مخمر ناحيه واژن شديد چه بايد بكنيد؟

در شرايط عادي، عفونت مخمر ناحيه واژن جدي نيست و با دارو برطرف مي‌شود. با اين حال هميشه بهتر است به پزشك متخصص زنان مراجعه كنيد تا داروي مناسب تجويز كند و مشكل جدي نشود.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده