همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
رژيم غذايي سالم از بروز سندرم متابوليك در كودكان جلوگيري مي‌كند

تغذيه پژوهشكده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به نتايج مطالعه قند و ليپيد تهران تاكيد كرد: رژيم غذايي سالم از بروز سندرم متابوليك در كودكان جلوگيري مي‌كند.

به گزارش : دكتر پروين ميرميران ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بررسي نتايج حاصل از مطالعه قند و ليپيد تهران نشان داده است كه داشتن يك رژيم غذايي سالم در كودكان كرم رژودرم و نوجوانان مي‌تواند باعث جلوگيري از بروز سندرم متابوليك در اين گروه سني شود.

وي توضيح داد: سندرم متابوليك مجموعه‌اي از عوامل شامل چاقي، افزايش قند خون، اختلال در چربي‌هاي خون و اختلال در ميزان فشارخون است كه احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي، ديابت و در نهايت مرگ و مير ناشي از آنها را افزايش مي‌دهد.

به گفته اين استاد دانشگاه؛ در دهه‌هاي اخير به دليل تغيير سبك زندگي افراد، شاهد افزايش جمعيت مبتلايان به سندرم متابوليك و در نتيجه روند رو به رشد معلوليت‌ها و مرگ‌هاي ناشي از آن هستيم.

ميرميران، كودكان و نوجوانان را خريد قطره فروزومال از جمله گروه‌هاي سني بسيار آسيب‌پذير در مقابل سندرم متابوليك برشمرد كه ابتلا به بيماري مذكور بازده اين افراد را در بزرگسالي كاهش مي‌دهد و با توجه به فراواني شيوع اين بيماري باعث كاهش بهره‌وري اجتماعي نيز خواهد شد.

وي در ادامه با تاكيد بر اهميت شناسايي عوامل ايجادكننده سندرم متابوليك به منظور يافتن راه‌هاي پيشگيري از آن خاطرنشان كرد: مركز تحقيقات تغذيه پژوهشكده علوم غدد درون‌ريز و متابوليسم دانشگاه به تازگي توانسته است براساس نتايج حاصل از مطالعه قند و ليپيد تهران؛ اثرات تغذيه بر پيشگيري از بيماري‌هاي لوزالمعده غيرواگير در كودكان را اثبات كند.

رئيس مركز تحقيقات تغذيه و مجري طرح مذكور در اين خصوص اظهار داشت: در اين طرح با بررسي كيفيت رژيم غذايي و رابطه آن با سندرم متابوليك و اجزاي آن در نوجوانان مشخص شد كه پيروي از يك رژيم غذايي سالم طراحي شده به ميزان ۶۵ درصد احتمال بروز سندرم متابوليك را كاهش مي‌دهد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به معيارهاي ارزيابي و مقايسه رژيم غذايي سالم خاطرنشان كرد: در اين مطالعه براي هر فردي كه مقدار غلات، سبزيجات، ميوه‌ها و لبنيات بيشتري مصرف كند، امتياز مثبت در نظر گرفته مي‌شود و براي فردي كه مقدار بيشتري پماد سوختگي گوشت قرمز نسبت به گوشت سفيد، كره، ميان‌وعده‌هاي شيرين، نوشابه‌هاي شيرين، ميان‌وعده‌هاي شور و فست فود استفاده كند، امتياز منفي كسب مي‌كند. در نهايت گروهي كه امتيازات بيشتري كسب كنند احتمال آنان به سندرم متابوليك كمتر خواهد بود.

وي در ادامه سخنان خود بر اهميت نتايج اين طرح و همچنين آگاهي از اين مطلب كه چه نوع رژيم غذايي باعث جلوگيري از بروز بيماري در كودكان و نوجوانان مي‌شود تاكيد كرد.

ميرميران با بيان اينكه يافته‌هاي اين مطالعه در ارزيابي سريع رژيم غذايي كودكان كاربرد دارد، خاطرنشان كرد: يك رژيم غذايي سالم براي هيدروژل كودكان بايد حاوي مقدار كافي غلات، سبزيجات و ميوه‌ها، لبنيات و مقدار كمتري گوشت قرمز نسبت به گوشت سفيد، كره، ميان‌وعده‌هاي شيرين يا شور، نوشابه‌هاي شيرين و فست فود باشد تا فرد مورد نظر از نظر تغذيه‌اي رژيم غذايي سالمي داشته باشد.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده