همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
دلايل تنگي نفس

مشكل مربوط به ريه نيست و علت آن عصبي است، اما تنگي نفس مي‌تواند علت خوني داشته باشد يا در بيماران قلبي بروز كند.

به گزارش : دكتر نادر حيدرزاده با اشاره به اينكه تنگي نفس در حقيقت اشكال در تنفس است كه بسته به علت آن، مي‌تواند هنگام دم يا بازدم يا هر دو باشد، گفت: فرد مبتلا به آسم، هنگام خارج كردن نفس دچار مشكل مي‌شود، اما بيماري كه دچار تنگي ناحيه ناي است، هنگام دم مشكل دارد.

وي با تاكيد بر اينكه علل و عوامل مختلفي در ايجاد اين بيماري نقش دارند كه يكي از آنها آلرژي ريه است، گفت: ريه نسبت اكتيكوت به ماده‌اي كه در محيط اطراف بيمار است واكنش نشان مي‌دهد كه به آسم معروف است. مورد ديگر، بيماري مجراي تنفسي است كه شايع‌ترين آن برونشيت است. برونشيت مي‌تواند به صورت حاد و مزمن باشد.

وي يادآور شد: برونشيت حاد اغلب به دنبال سرماخوردگي كه روي تنفس تاثير مي‌گذارد، ايجاد مي‌شود و عامل ايجاد برونشيت مزمن به طور معمول سيگار و هواي آلوده است.

حيدرزاده افزود: گاه تنگي نفس به دليل بيماري‌هايي مانند سل ريه بروز مي‌كند، گاهي هم مربوط به ريه نيست و علت آن عصبي است. تنگي نفس همچنين مي‌تواند علت خوني داشته باشد (افرادي كه دچار بيماري‌هاي خوني هستند) يا در بيماران قلبي و در كل بيماري‌هاي مجراي تنفسي و بيماري‌هايي كه در سطح سلول مي‌توانند اثر كنند، ايجاد مي‌شود. به عنوان مثال سيانور مانع ورود اكسيژن به سلول مي‌شود و تنگي نفس در سلول پديد مي‌آيد.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي يادآور شد: تنگي نفس در هر سني مي‌تواند قيمت پانسمان هارتمن رخ دهد و اين بستگي به علت بيماري دارد. مثلا در دوران كودكي بيماري‌هاي مادرزادي مي‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند. در دوران نوجواني سرماخوردگي و برونشيت حاد و در سنين بالا بيماري انسدادي مزمن ريه در افراد سيگاري يا كساني كه در فضاهاي آلوده به سر مي‌برند، مي‌تواند علت ايجاد اين بيماري باشد.

حيدرزاده گفت: نوع تغذيه مي‌تواند موجب كاهش شدت يا بهبود اين بيماري شود. برخي مواد غذايي، تحريك‌ كننده هستند، از جمله اينكه از غذاهاي نفاخ و پرحجم، ادويه‌جات، آب بسيار سرد يا داغ نبايد استفاده شود. مبتلايان بايد بيماري خود را جدي بگيرند و به پزشك مراجعه كنند تا علت بيماري و راه درمان را بيابند و متوجه شوند كه تنگي نفس آنها ريوي است يا قلبي.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي تصريح كرد: نكته مهم ديگر اينكه بيشتر مردم تصور مي‌كنند كه هر تنگي نفس، آسم است و اين در برخي موارد مشكلاتي ايجاد مي‌كند. بارها مشاهده شده كه بيمار پس از پنج، شش ماه پماد هارتمن مراجعه كرده، به خيال اينكه بيماري‌اش آسم است، اما در معاينات معلوم شده كه دچار بيماري قلبي است. بنابراين، بيماران بايد تنگي نفس خود را جدي بگيرند و هرچه سريع‌تر، قبل از تشديد بيماري، به پزشك مراجعه و درمان را آغاز كنند.

حيدرزاده گفت: تنگي نفس مي‌تواند روي همه اعضا تاثير بگذارد. كسي كه تنگي نفس دارد، اكسيژن به خوبي به بدنش نمي‌رسد، مواد زائد دفع نمي‌شوند و حتي بسته به شدت بيماري روي ديد چشم، مغز و ساير اعضا بدن تاثير مي‌گذارد. نكته مهم آنكه تنگي نفس در كودكي مي‌تواند مانع رشد شود و به علت كمبود اكسيژن و نرسيدن آن به بافت‌هاي بدن، اختلالات جسمي و روحي در كودك ايجاد كند.

حيدرزاده با تاكيد بر اينكه تشخيص، بستگي به نشانه‌هاي بيماري دارد، گفت: گرفتن شرح حال بيمار بسيار مهم است. اين شرح حال، پزشك را در يافتن علت تنگي نفس راهنمايي و كمك مي‌كند كه مثلا مشكل ريوي است يا قلبي؟ به طور مثال اگر بيمار فقط شب‌ها دچار تنگي‌نفس شود، نشانه آسم چسب هارتمن است. يا اگر كسي در حين انجام فعاليت دچار اين حالت شود، مي‌تواند ناشي از بيماري قلبي باشد.

وي گفت: در مواردي هم تنگي نفس به دلايل عصبي است كه اغلب فرد احساس مي‌كند طنابي به دور گردنش افتاده است. بنابراين، با توجه به اين موارد، تشخيص بيماري بستگي به علائم و عوامل آن دارد.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي گفت: درمان بيماري بستگي به تشخيص علت آن و اينكه در چه مرحله‌اي است، دارد. اگر تنگي نفس ناشي از آسم باشد، با توجه به اينكه آسم يك بيماري آلرژيك ريوي است، ابتدا سعي مي‌كنيم عامل حساسيت‌زا را كشف كنيم و آن را از بين ببريم.

وي افزود: اگر عامل اصلي كشف نشد، مجبوريم مدتي به آزمايش مواد گوناگون (اعم از غذايي يا محيطي) بپردازيم و ضمن اينكه به دنبال عامل اصلي هستيم، عوامل تشديدكننده را هم بررسي كنيم و به بيمار مي‌گوييم كه مدتي فلفل يا مواد محرك نخورد يا سعي كند دچار هيجان و استرس نشود و ورزش نكند. بعد براي او در چند مرحله، دارو تجويز مي‌كنيم. در مرحله عفونت بدن آخر، داروهاي كورتون‌دار تجويز مي‌شود.

حيدرزاده با ابراز تاسف از اينكه گاه از همان ابتدا بيمار يا پزشك از اين داروها استفاده مي‌كنند كه كاري اشتباه است، گفت: مصرف نابجا و بي‌رويه كورتون موجب پوكي استخوان، فشارخون، عفونت و چاقي نامتناسب مي‌شود.

منبع: ايسنا



منبع

تظرات ارسال شده