همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مراقبت از پوست و ناخن دست

ها بيمه كند. بهتر است هميشه مرطوب كننده اي همراه خود داشته باشيد و بعد از شستن دست هايتان از آن استفاده كنيد.

به گزارش : بعد از صورت، دست هر فـردي قابـل رويت تـرين قسمت از بدن اوست. با اين حال بيشتر ما مراقبتي كه مناسب دست هايمان باشد، انجام نمي دهيم و نسبت به آن بي توجه هستيم. در حالي كه پوست ظريف و نازك پشت دست ها زودتر از پوست صورت، نشانه هاي پيري را نشان مي دهد.

بسياري از خانم هايي كه به طور مرتب كارهاي خانه را انجام مي دهند، يا باغباني و كشاورزي مي كنند، بيشتر از سايرين دست هايشان در معرض آسيب ديدگي است. دست هاي اين افراد به مرور زمان، خشك، چروك و دچار لكه هاي تيرهمي شود.

متخصصان پوست معتقدند كه مي توان با راه هاي ساده اي، سلامت و زيبايي دست ها را تامين كرد. اين مطلب نگاهي مي اندازد به برخي از همين توصيه ها.

لايه برداري از دست

شايد تا به حال فكر مي كرديد لايه برداري پانسمان زخم بستر تنها براي پوست صورت مناسب است، در حالي كه اگر سري به داروخانه ها بزنيد، مي بينيد لايه بردارهايي براي پوست دست هم ساخته شده است كه مي تواند دست را از شر سلول هاي مرده و تيره نجات دهد و آن ها را شفاف و زيبا كند.

مرطوب كننده مناسب دست

استفاده از مرطوب كننده مناسب براي پوست دستتان، مي تواند دست شما را در مقابل بسياري از آسيب ها بيمه كند. بهتر است هميشه مرطوب كننده اي همراه خود داشته باشيد و بعد از شستن دست هايتان از آن استفاده كنيد.

يكي از مواردي كه بسياري وقت ها فراموش مي شود زدن مرطوب كننده بر دست ها قبل از خواب است، در حالي كه پوست بايد هميشه مرطوب باشد و در زمان خواب كه آب به پوست دست شما نمي خورد، مرطوب كننده كمك مي كند تا پوست دست شما سالم بماند و شاداب! البته حتما قبل از استفاده از مرطوب كننده دست هايتان را بشوييد، حتي اگر فكر مي كنيد تميز هستند.

صابون مناسب دست

بسياري از ما از موادشوينده بسيار قوي براي شستشو استفاده مي كنيم، در حالي كه اين موادشوينده مي توانند بيشترين ضرر را به دست ما بزنند. پس علاوه بر اين كه دستكش به دست مي كنيد تا ژل هيدروزورب ظرف هايتان را بشوييد، حتما از موادشوينده مناسب كه خيلي قوي نيست استفاده كنيد. اين مورد را مي توانيد از روي توضيحاتي كه بر بدنه شوينده ها نوشته شده پيدا كنيد.

زدن ضدآفتاب به دست

ببينيد چقدر ساده دست هايمان را فراموش مي كنيم، در حالي كه پوست دست ما هم بسيار در معرض آفتاب است. استفاده از ضدآفتاب مناسب و پوشاندن دست ها با آن، به خصوص وقتي خارج از خانه هستيد، بسيار مفيد و حتي ضروري براي سلامت دست هاي شماست.

راه هاي طبيعي مراقبت از پوست دست

براي نرم كردن دست هايتان مي توانيد از روغن زيتون يا بادام استفاده كنيد. اين مواد بسيار كمك مي كنند تا پوست نرم و لطيفي داشته باشيد تا به مرور زمان چروك نخورد.

مخلوط روغن زيتون و چند قطره آبليمو با نوك قاشق خامه، شير و گليسيرين هم مي تواند به پوست دستتان جلا و نرمي بدهد.

مخلوط آب پرتقال و عسل هم مي تواند براي دست هايتان مفيد باشد.

اگر حوصله ساخت اين مخلوط ها را نداريد، بايد بگوييم بسياري از كارخانه ها اين كار را انجام داده اند. كرم هاي عسل و… را ساخته اند.

مخلوط گلاب و گليسيرين هم وريدي مي تواند براي پوست دست شما مفيد و مناسب باشد و در عين حال كه آن را تميز مي كند، با ورزش دادن دست، سلول هاي مرده را هم كم كم مجبور به جابجايي مي كند، آب خيار هم مي تواند براي پوست بسيار مفيد باشد.

شما مي توانيد به جاي مخلوط گليسيرين و گلاب، از مخلوط آب خيار و گلاب براي شفاف و تميز كردن دست هايتان استفاده كنيد.

شستن دست ها با سركه و ليمو هم مي تواند مناسب باشد. در يك ظرف آب، كمي سركه و كمي آبليمو بريزيد و دست هايتان را در آن قرار دهيد.

پرهيز از ناخن جويدن

به زيبايي ناخن هايتان اهميت بدهيد، به هيچ وجه آن ها را نجويد كه اين عادت بسيار زننده است و دست شما را بسيار زشت مي كند. علاوه بر اين كه ناخن هايتان را مي گيريد، حتما آنها را با سوهان نيز مرتب كنيد. در ضمن زخم هاي دست و شكستگي ناخن هايتان را جدي بگيريد و سريع آن ها را رفع كنيد.

بهترين روش سوهان زدن

خيلي از ما ناخن هايمان را سوهان مي زنيم، اما روش سوهان زدنمان درست نيست، زيرا بايد تنها در يك مسير به ناخن سوهان زده شود نه اين كه از راست به چپ يا از چپ به راست.

بعد از اين كه به دست هايتان كرم مرطوب كننده پماد زخم يا روغن زديد، چند دقيقه آن را به هم بماليد. ماليدن دست نه تنها خستگي آن را رفع مي كند، بلكه به جذب مرطوب كننده هم كمك مي كند. قرار دادن دست ها در آب ولرمي كه كمي نمك يا شكر به آن اضافه كرده ايد، هم مي تواند خستگي را از دست شما بگيرد.

براي تميز كردن دست هايتان، ليف نرمي تهيه كنيد و به غير از مواردي كه به حمام مي رويد، روزي يك بار دست هايتان خصوصا ميان انگشت هايتان را با آن بشوييد.

چند راهنمايي براي مراقبت از پوست دست

* دست هاي خود را حداقل چهار بار در روز مرطوب كنيد.

* يك بار در هفته قبل از اين كه به رختخواب برويد، از كرم صورت خود بر روي دستان خود بماليد.

* براي دست هاي خشك، پس از شستن دست هاي خود با صابون، آن ها را دوباره خيس كنيد و روي دست هاي خود نمك بپاشيد و پس از آن، آن ها را زير آب مالش دهيد. دست ها را خشك كرده و كرم مرطوب كننده بر روي آن ها بماليد.

* براي دست هاي چرب، پس از شستن دست هاي خود، بر روي آن ها آرد ذرت بماليد.

* زماني كه در خانه و يا در باغ كار مي كنيد، از دستكش پلاستيكي استفاده كنيد.

* از پير شدن و استفاده نابجا از دست هاي خود جلوگيري پماد آلفا براي سوختگي پاي نوزاد كنيد.

* از دست هاي خود در مقابل تغييرات آب و هوايي محافظت كنيد.

* از دست هاي خود در حالي كه مشغول به كار در برابر خورشيد هستيد، محافظت كنيد.

* بهترين راه براي مراقبت از دستان خود، حفاظت آن ها به صورت روزانه است.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده