همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري سرطان خون,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,تازه هاي پزشكي
محققان

دريافتند كه عامل ژنتيكي يك خطر مهم در ابتلاي افراد به سرطان خون محسوب شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جديدترين پژوهش‌ها نشان مي‌دهد كه بيماري سرطان خون با پيوند خانوادگي در ارتباط است يعني اگر شخصي در بين بستگان خانوادگي سربكت خود بيماري مبتلا به سرطان خون داشته باشد، در خطر بالاي ابتلا به آن خواهد بود.

گروهي از محققان داده‌هاي مربوط به ۱۶ ميليون نفر در كشور سوئد را تجزيه‌وتحليل كردند كه در اين ميان، بيش از ۱۵۳ هزار فرد به بيماري سرطان خون مبتلا بودند و ۳۹۱ هزار نفر آن، از بستگان درجه‌يك آن‌ها شامل والدين، ​​خواهر و برادر يا فرزندان بودند.

آمار‌ها نشان مي‌دهند، بيماران با پيوند خانوادگي ۴.۱ درصد از كل تشخيص‌هاي بيماري سرطان خون را تشكيل مي‌دهند. قابل‌توجه است كه اين ميزان بالاتر ساكارز از سرطان‌هاي سيستم عصبي، كليه و لوزالمعده است و از سرطان‌هاي پستان، روده بزرگ و پروستات كه بين ۸ تا ۱۵ درصد بوده، پايين‌تر است.

بالاترين خطر پيوند خانوادگي سرطان خون در برخي لنفوم هاچكين (Hodgkin lymphomas)، لنفوم لنفوپلاسماسيتيك (lymphoplasmacytic lymphoma) و لنفوم سلول مانتل (mantle cell lymphoma) ديده‌شده‌اند. علاوه بر آن چنين خطري در پلي سيتمي ورا (polycythemia vera)، ميلودديپلاسمي (myelodysplasia) و ترومبوسيتمي اصلي (essential thrombocythemia) نيز پيدا شده است.

محققان معتقدند كه اين تحقيقات، بزرگ‌ترين و جامع‌ترين sorbact پانسمان ارزيابي مبتني بر جمعيت است كه تا به امروز درباره ارتباط سرطان خون و ابتلاي بستگان درجه‌يك بيمار مبتلا به اين بيماري انجام‌شده است.

دكتر اميت سود (Amit Sud) عضو بخش پژوهشي ژنتيك و اپيدميولوژي در انستيتوي تحقيقات سرطان در لندن در اين رابطه چنين توضيح مي‌دهد: «اين تحقيقات، اطلاعات و آگاهي ما را نسبت به علت ژنتيكي بالقوه سرطان خون بهبود بخشيده و كمك مي‌كند تا بتوانيم به شناسايي و آگاه ساختن عوامل خطر ژنتيكي اين بيماري و همچنين چگونگي مديريت باليني بهتر بيماران و نزديكان قيمت پانسمان سوربكت آن‌ها بپردازيم.»

دكتر سود در ادامه يادآور شد: «نتايج اين تحقيقات همه ما را تشويق مي‌كند تا گفتگو‌هايي را بين پزشكان، بيماران و بستگان نزديك آن‌ها كه در خطر ابتلا قرار دارند، برقرار سازيم. ما اميدواريم كه از اين داده‌هاي مستند براي آگاهي از دستورالعمل‌هاي آزمايش ژنتيكي و غربالگري استفاده شود. مطمئناً تعدادي از افراد مبتلا به اين بيماري، بيماري‌شان در دوره جواني تشخيص داده‌شده‌اند و يا گروهي بيش از يك پيوند خانوادگي بيمار دارند كه به پانسمان عسل نظر مي‌رسد، مشاوره، آزمايش ژنتيكي و نظارت مناسب مي‌تواند كمك‌كننده و مفيد باشد.»

گفتني است كه تلاش‌هايي براي تدوين دستورالعمل‌هاي قطعي غربالگري سرطان خون در دست اقدام است. شرح كامل اين تحقيقات و نتايج حاصل از آن در آخرين شماره مجله خون (the journal Blood) به چاپ رسيده است و قابل‌دسترس است.



منبع

تظرات ارسال شده