همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

هنگامي كه سگ شما مبتلا به عفونت مجاري ادراري مي شود، اين امر براي سگ يا خود شما ناراحت كننده است. برخي از سگ ها ممكن است نشانه هاي واضحي از خود بروز دهند كه نشان دهد چيزي در الگوي ادراري آنها ايجاد مشكل كرده است، در حالي كه برخي ممكن است علائم كمتري از خود نشان دهند. علائم مي تواند متفاوت باشد، اما در اين مقاله از بخش حيوانات خانگي دكتر سلام، 5 مورد از شايع ترين موارد آورده شده است و سپس به راه هاي درمان آن مي پردازيم.

علائم و نشانه هاي عفونت ادراري در سگ

اگر سگ شما مستعد ابتلا به عفونت هاي دستگاه ادراري (سوزش ادراري) مي باشد، احتمالا اغلب احساس ناراحتي مي كنيد. چه چيزي مي تواند باعث عفونت شده است؟ آيا درمان ضد عفونت ادراري در سگ وجود دارد؟ چگونه ميتوان از ابتلاي سگ خود به عفونت ادراري ها جلوگيري كرد؟ ما به اين سوالات و بيشتر از اين ها پاسخ خواهيم داد. در ابتدا به بررسي علائم و نشانه هاي عفونت و سوزش ادرار در سگ ها خواهيم پرداخت تا بتوانيد به راحتي اين عارضه را تشخيص دهيد. اگر سگ شما بعضي از نشانه هاي زير را دارد، بايد به دامپزشك مراجعه كنيد تا بررسي شود.

عفونت ادراري در سگ

1. عفونت ادراري در سگ و افزايش تشنگي او

اين امر مي تواند براي حيوان خانگي تان، به ويژه در ماه هاي تابستان، بسيار دشوار باشد. يا اگر سگي داريد كه زياد آب مي خورد، اين مشكل، او را بسيار آزار خواهد داد. شما مي توانيد هميشه ميزان آب مورد نياز او را اندازه گيري كنيد و مقدار آبي را كه سگتان مي نوشد در روز هاي مختلف با هم مقايسه كنيد.

اگر ميزان مصرف آب افزايش يابد، اين مي تواند نشانه اي باشد كه نشان دهد عفونت در سگ شما بروز كرده است. آن را به عنوان عرضه و تقاضا در نظر بگيريد. آيا شما كاسه آب را بيشتر از مقدار معمول پر مي كنيد زيرا فكر مي كنيد كه سگتان خيلي تشنه است؟

2. افزايش ادرار

اگر سگ شما آب بيشتر از حد طبيعي بنوشد، بديهي است كه او بيشتر ادرار خواهد كرد.

يكي از مراجعه كنندگانم اظهار داشت: “عفونت ادراري در سگ من ايجاد شده است و حجم ادرار او به شدت زياد شده و اين كار را زياد انجام مي دهد. او سگي پانسمان زخم بود كه مي توانست ساعت ها را بدون نياز به ادرار كردن بگذراند، اماحالا هر 2 يا 3 ساعت بايد بيرون برود و چند دقيقه ادرار كند.” بله اين مي تواند علائم عفونت ادرار در اين سگ باشد كه بايد بررسي شود.

3. عفونت ادراري در سگ و فشار آوردن به خود

بعضي از سگ ها زماني كه عفونت ادراري دارند، به خود فشار مي ­آورند. آنها ممكن است در يك جا ايستاده باشند، درست مانند زماني كه نياز به ادرار دارند، اما فقط مقدار كمي از آنها خارج مي شود.

در برخي موارد، ادرار توليد نمي شود. بعضي از سگ هايي كه براي ادرار به خود فشار مي ­آورند، پشتشان خم مي شود و قوس پيدا مي كند، زيرا درد را تجربه مي كنند و حتي برخي گريه يا ناله مي كنند.

عفونت ادراري در سگ

4. خون يا ترشحات در ادرار

برخي از سگ ها در ادرار خود خون يا ترشحات سفيد رنگ دارند. اين ممكن است به علت سوء تغذيه يا عفونت باشد و گاهي اوقات حتي تشخيص و ديدنش دشوار است، مخصوصا اگر سگ شما در چمن ادرار كند.

در مواردي مانند اين، ممكن است سعي كنيد يك حوله كاغذي روي چمن قرار دهيد تا ببيند خون وجود دارد يا خير. اما در نظر داشته باشيد كه حتي اگر خون موجود باشد، ممكن است قابل مشاهده نباشد.

5. عفونت ادراري در سگ و دفع ادرار در خانه

سگ هايي كه از عفونت ادراري رنج مي برند، ممكن است در خانه، چندين بار ادرار كنند و نتوانند خود را سريعا به بيرون برسانند زيرا آنها نمي توانند ادرار كنند و در معرض درد هستند.

سگ شما ممكن است زماني كه از عفونت ادراري رنج مي برد چندين بار در اواسط شب از خواب بيدار شود. اولين بار، حتما اين مسئله را ناديده مي گيريد و سگ بيچاره در خانه درد سري عظيمي به بار بياورد. اين نشان دهنده اين است كه مسئله اي براي سگتان پيش امده است.

اين 5 نشانه يك ليست كوتاه از شايع ترين نشانه هاي عفونت در دستگاه ادراري سگ است، اما تعداد ديگري از آنها عبارتند از:

  • استفراغ
  • بوي قوي در ادرار
  • نداشتن اشتها
  • كم آبي بدن

عفونت ادراري در سگ

نحوه پماد زخم بستر درمان خانگي عفونت و سوزش ادراري در سگ ها

ابتدا بايد مطمئن شويد كه آيا سگ شما مبتلا به عفونت ادراري است يا خير. ما توصيه مي كنيم كه براي تاييد عفونت ادراري در سگ خود، به دامپزشك مراجعه كنيد (مگر اينكه سگ شما از عفونت ادراري عادي رنج ببرد و شما يك برنامه دائمي از دامپزشك دريافت كرده باشيد). دامپزشك شما ممكن است برخي از داروهاي عفونت ادراري در سگ يا آنتي بيوتيك هاي عفونت ادراري را پيشنهاد كند.

روش هاي درمان خانگي زيادي براي درمان عفونت ادراري در سگتان، براي داشتن احساس بهتر و بهبودي اش وجود دارد. در زير، 6 مورد از گزينه هاي درمان خانگي را براي درمان عفونت ادراري در سگ ها آورده ايم. قبل از شروع درمان خانگي عفونت ادراري در سگ ، لطفا با دامپزشك خود مشورت كنيد.

  1. يك قاشق چاي خوري (براي سگ هاي كوچك) يا 1 تا 2 قاشق غذاخوري (براي سگ هاي بزرگ) سركه سيب را به كاسه آب سگ اضافه كنيد. به مدت 7 تا 10 روز و دو بار در روز، اين كار را تكرار كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه كاسه ديگري پر از آب بدون سركه سيب در دسترس سگ است، چون ممكن است سگ طعم آن را دوست نداشته باشد.
  2. به منظور كمك به بهبود عضلات، سگ خود را به مدت ده دقيقه در حمام داغ (اطمينان حاصل كنيد كه آب خيلي گرم نيست و عمق آب زياد نيست) خيس كنيد. سگ خود را با يك صابون ملايم بشوييد و به ناحيه تناسلي اش بيشتر توجه كنيد. صابون را براي مدت طولاني در اين منطقه نگذاريد و مطمئن شويد كه محل را با آب تميز و گرم شستشو مي دهيد. اين كار را هر چند روز تا زماني كه عفونت ادراري برطرف شود، انجام دهيد.
  3. سگ خود را با قرار دادن كاسه آب اضافي در اطراف خانه تشويق كنيد تا آب بيشتري بنوشد. آب را يك يا دو بار در روز عوض كنيد تا مطمئن شويد كه تازه است.
  4. يك قرص ويتامينC 500 ميلي گرم را خرد كنيد و آن را روي غذاي سگ خود بپاشيد. اين كار را يك بار در روز و به مدت هفت روز انجام دهيد.
  5. به سگ خود يك تا سه قاشق چايخوري از آب ميوه مركبات بخورانيد. آبميوه نبايد حاوي كنسانتره باشد و بايد تماما طبيعي باشد. اطمينان حاصل كنيد كه در آن، شكر اضافي وجود ندارد زيرا ممكن است عفونت ادراري در سگ شما را بيشتر كند.
  6. حدود دو قاشق چايخوري زغال اخته يا كران بري به غذاي سگ خود اضافه كنيد. اين كار را دو بار در روز و به مدت هفت تا ده روز انجام دهيد.

عفونت ادراري در سگ

آيا پماد آلفا براي آفتاب سوختگي مي توانم به سگم آبميوه كرنبري بدهم؟

ما بارها و بارها شنيده ايم كه آب ميوه كرنبري مي تواند براي رهايي از عفونت ادراري در انسان ها مفيد باشد. اما در مورد سگ ها چطور؟ چه مقدار از ابميوه كرنبري براي عفونت ادراري يك سگ لازم است و آيا اين كار ايمن است؟ توصيه مي كنيم كه با دامپزشك سگ خود صحبت كنيد. هر سگ منحصر به فرد است و چيزي كه براي يكي كار مي كند، ممكن است براي ديگري خطرناك باشد. ما به شدت توصيه مي كنيم قبل از انجام اين كار، با دامپزشك سگ خود صحبت كنيد.

آيا مي توانم به سگم قرص كرنبري بدهم؟

ما در اينجا نمي خواهيم مانند يك سياستمدار به نظر برسيم، اما پاسخ ما همان است كه در بالا ذكر شد. لطفا قبل از دادن قرص كرنبري به سگ خود با دامپزشك سگ مشورت كنيد.

3 نكته درباره پيشگيري از عفونت ادراري در سگ

در زير سه توصيه براي جلوگيري از عفونت مثانه در سگ ها وجود دارد.

  1. اطمينان حاصل كنيد كه سگتان به اندازه كافي آب مي خورد.
  2. سگ خود را تميز نگه داريد، خصوصا در اطراف ناحيه تناسلي اش.
  3. سگ خود را تشويق به ادرار كنيد. ماندگاري طولاني مدت ادرار در مثانه، باعث رشد باكتري ها مي شود.

عفونت ادراري در سگ

آزمايش عفونت ادرار در سگ

آيا پيش از اين مي دانستيد كه مي توانيد بدون مراجعه به دامپزشك بفهميد كه آيا سگ شما داراي عفونت ادراري است يا خير؟ يكي از اين آزمايشات تشخيص عفونت و سوزش ادراري در سگ را امتحان كنيد. اين كار مي تواند سبب صرفه جويي در پول و زمان شما شود. به خصوص اگر پماد سوختگي سگ شما مستعد ابتلا به عفونت ادراري باشد، اين كار بسيار مفيد است. اگر آزمايش مثبت باشد، بعد از آن مي توانيد از دامپزشك خود وقت مراجعه بگيريد تا در مورد نحوه ادامه درمان با شما صحبت كند.

به ياد داشته باشيد، هيچ دو سگي يكسان نيستند. هميشه با دامپزشك حيوان خود در ارتباط باشيد. بعضي از دامپزشكان ممكن است درخواست كنند نمونه اي از ادرار را براي تشخيص نزدشان ببريد.


شايد دوست داشته باشيد:

  • دانستني هايي در مورد سگ با نژاد پودل
  • دانستني هايي در مورد سگ با نژاد پامرانيان


منبع

تظرات ارسال شده