همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 سزارين يا زايمان طبيعي، كدام را انتخاب كنيم؟

كه سزارين گزينه‌اي امن‌تر براي آن‌ها است.

به گزارش به نقل ازنمناك، سزارين يا زايمان طبيعي؟ زنان امروزه اغلب مي‌گويند كه سزارين گزينه‌اي امن‌تر براي آن‌ها است. چه به‌صورت راه‌حلي مطلق يا در شرايط نياز باشد. در ادامه تفاوت زايمان طبيعي و سزارين را بررسي خواهيم كرد، با ما همراه باشيد.

در زايمان طبيعي چه اتفاقي مي‌افتد؟
در اين بخش به بررسي مراحل مختلف زايمان طبيعي با جزئيات تمام خواهيم پرداخت.
مرحله اول از مراحل زايمان طبيعي
در اين مرحله انقباضات باعث مي‌شوند گردن رحم شما گشادتر شود، اين معمولاً طولاني‌ترين مرحله زايمان است. شما ممكن است انقباضات نامنظمي حس كنيد در اين مرحله مي‌توانيد چيزي بخوريد يا بنوشيد تا براي زايمان انرژي پيدا كنيد.
ممكن است ساعت‌ها يا حتي روزها طول بكشد تا آماده زايمان شويد؛ آمادگي زايمان وقتي ايجاد مي‌شود كه دهانه رحم ٣ سانتي‌متر بازشده باشد و انقباضات منظم گردن رحم را باز كنند. در فاز ابتدايي زايمان ورزش‌هاي تنفسي، ماساژ و دوش آب گرم ممكن است به كاهش درد كمك كند.

چه زماني به پزشك مراجعه كنم؟
-انقباض‌هاي شما منظم شده و به سه بار در ده دقيقه رسيده است.
-كيسه آب شما پاره شده.
-انقباضات خيلي شديد است و احتياج به كاهش درد داريد.
-احساس نگراني مي‌كنيد.
وقتي درد زايمان شما شروع شود، ماما يا پرستار شما هر از چند گاهي به شما سر ميزند تا نحوه پيشرفت شمارا چك كند، شما مي‌توانيد راه برويد يا در پوزيشن راحت قرار بگيريد؛ دهانه رحم شما بايد ١٠ سانتي‌متر باز شود تا نوزاد بتواند از آن عبور كند، در زايمان اول اين حدوداً ١٠-١٢ ساعت طول مي‌كشد و در زايمان‌هاي بعدي سريع‌تر خواهد شد.
گاهي مراحل زايمان طبيعي آهسته‌تر از حد توقع پيش مي‌روند يعني انقباضات شما پانسمان زخم بستر يا تناوب و نظم كافي يا قدرت كافي را ندارند، در اين مرحله چندراه براي سرعت بخشيدن به زايمان وجود دارد.

1-پاره كردن كيسه آب به‌صورت مصنوعي
2-تزريق اكسي توسين

مرحله دوم از مراحل زايمان طبيعي
از زماني كه دهانه و گردن رحم كاملاً بازشده است تا به دنيا آوردن نوزاد است.
پوزيشن مناسب براي زايمان را پيدا كنيد، پوزيشن هاي مختلفي وجود دارد: نشسته، به پهلو دراز كشيده، ايستاده، زانوزده، اسكوات (كه البته اگر به آن عادت نداريد سخت خواهد بود)، اگر در هنگام زايمان كمردرد شديدي داريد زانو زدن ممكن است درد شمارا كاهش دهد.
بيرون فرستادن بچه
وقتي دهانه و گردن رحم شما به حد كافي گشاد شد، نوزاد كمي پايين‌تر ميايد تا وارد كانال تولد شود و به ورودي واژن شما نزديك مي‌شود.
شما ممكن است احساس نياز به فشار دادن كنيد يا ممكن است احساس دفع مدفوع داشته باشيد، شما مي‌توانيد در هنگام انقباض‌ها وقتي احساس نياز كرديد فشار دهيد، البته ممكن است در شرايطي اصلاً اين احساس را نداشته باشيد.
اگر بچه اول شماست اين مرحله احتمالاً كم‌وبيش سه ساعت طول خواهد كشيد و در بچه‌هاي بعدي اين زمان به دو ساعت مي‌رسد.
وقتي سر بچه آماده بيرون آمدن شد، معمولاً از شما خواسته مي‌شود كه فشار دادن را تمام كنيد و نفس‌هاي كوتاه و فوت كردن از دهان انجام دهيد. اين كار به اين دليل است كه سر بچه به‌آرامي و به نرمي خارج شود و پوست و عضلات ناحيه بين لگن و مقعد (عضلات كف لگن) فرصت كشيده شدن داشته باشند.
گاهي ممكن است براي جلوگيري از پارگي عضلات و سرعت بخشيدن به زايمان اپيزيوتومي (برش كوچكي روي پرينئوم (ناحيه كف لگن) انجام دهند. قبل از انجام آن بي‌حسي موضعي به شما داده مي‌شود و بعد از تولد بچه بريدگي ايجادشده بخيه خواهد خورد.
وقتي سر بچه خارج شود، قسمت عمده از سختي كار تمام‌شده و باقي بدن با يك يا دو انقباض بعدي خارج مي‌شود. نوزاد معمولاً اولين وعده‌ي غذايي خود را در يك ساعت بعد از تولد مصرف مي‌كند.

مرحله سوم از مراحل زايمان طبيعي
بعد از خروج بچه، براي خروج جفت (نوزاد در دوران بارداري از طريق ژل هيدروزورب جفت تغذيه مي‌شود) رحم انقباضاتي انجام مي‌دهد تا جفت را از طريق واژن از بدن خارج كند. دو روش براي مديريت اين مرحله وجود دارد: فعال و فيزيولوژيك.

مديريت فعال
تزريق اكسي توسين در ران در حين زايمان يا اندكي بعد از آن، كه باعث انقباض رحم مي‌شود.
تحقيقات پيشنهاد مي‌كنند كه بهتر است بند ناف بلافاصله بريده نشود، پس معمولاً يك الي پنج دقيقه بعد از تولد بند ناف را قطع مي‌كنند. البته درصورتي‌كه نگراني‌اي در مورد سلامت شما يا بچه وجود داشته باشد، اين كار زودتر انجام مي‌شود، مثلاً اگر بند ناف محكم دور گردن بچه پيچيده شده باشد.
وقتي جفت از رحم خارج شد، پزشك يا ماما از طريق بند ناف كه يك سر آن به جفت وصل است، جفت را از واژن بيرون مي‌كشد، اين معمولاً تا ٣٠ دقيقه بعد از به دنيا آمدن بچه اتفاق ميافتد.
مديريت فعال، خروج جفت را سريع‌تر مي‌كند و احتمال خونريزي شديد بعد از تولد را كم مي‌كند ولي احتمال حالت تهوع و استفراغ را بالا مي‌برد و همچنين ممكن است دردهاي بعد از زايمان (درد انقباضي بعد از زايمان) را بدتر كند.

مديريت فيزيولوژيك
هيچ اكسي توسيني تزريق نمي‌شود، بند ناف بريده نمي‌شود تا زماني كه نبض آن (كه نشان‌دهنده عبور خون از جفت به نوزاد است) قطع شود كه اين حدود دو تا چهار دقيقه طول مي‌كشد.
وقتي جفت از رحم خارج شد، شما كمي احساس فشار مي‌كنيد و انقباض‌هايي حس خواهيد كرد و بايد جفت را دفع كنيد ممكن است تا يك ساعت طول بكشد ولي معمولاً در چند دقيقه دفع مي‌شود.
اگر جفت به‌صورت طبيعي خارج نشود، خونريزي شديدي ايجاد خواهد شد و ممكن است شما مجبور شويد به‌صورت فعال جفت را خارج كنيد.

سزارين
سزارين معمولاً با بي‌حسي كمر به پايين انجام مي‌شود، تا دردي احساس نكنيد، اين به اين معني است كه شما هوشيار هستيد اما دردي احساس نمي‌كنيد.
در حين عمل يك صفحه عرضي روي بدن شما قرار داده مي‌شود تا نبينيد چه‌كاري در حال انجام است، پزشكان و پرستاران شمارا در جريان روند قرار مي‌دهند.

چرا زايمان سزارين را انتخاب كنيم؟
ديگر تفاوت زايمان طبيعي و سزارين وريدي اين است كه معمولاً وقتي سزارين انجام مي‌شود كه زايمان طبيعي ريسك زيادي داشته باشد، عمل سزارين برنامه‌ريزي‌شده معمولاً قبل از ٣٩ هفتگي انجام نمي‌شود. برخي از دلايل آن در زير ذكر خواهد شد.
-بچه در وضعيت بريچ قرار دارد: يعني به‌جاي اينكه سر بچه پايين باشد، پاهاي او پايين قرارگرفته.
-جفت در رحم شما پايين‌تر از حد معمول قرارگرفته است و ممكن است مانع خروج بچه شود.
-شما دچار افزايش فشارخون ناشي از حاملگي هستيد.
-از بيماري خاصي مانند هرپس تناسلي، ايدز يا بيماري‌هاي قلبي رنج مي‌بريد
-نوزاد شما غذا و اكسيژن به ميزان كافي دريافت نمي‌كند و بايد بلافاصله به دنيا آورده شود.
-خونريزي بيش‌ازحد از رحم داريد.
-در زايمان چند قلو ها
-لگن مادر براي زايمان طبيعي مناسب نيست.
-در بعضي كشورها، مادر مي‌تواند درخواست جراحي سزارين دهد، برخي اين كار را براي ترس از درد هنگام زايمان يا انتخاب زمان تولد نوزاد انجام مي‌دهند.
اگر كودك خود را با سزارين به دنيا آورده‌ايد الزاماً به اين معني نيست كه بچه‌هاي ديگر خود را نيز بايد با سزارين به دنيا بياوريد. بسياري از خانم‌ها مي‌توانند در موارد بعدي زايمان طبيعي ايمني داشته باشند. ريسك زايمان طبيعي بعد از سزارين مي‌تواند باز شدن برش روي رحم از جراحي قبلي باشد اگرچه اين اتفاق بسيار نادر است (احتمالان كمتر از يك درصد است) اما براي مادر و كودك خطرناك خواهد بود.

تفاوت زايمان طبيعي و سزارين
تفاوت زايمان طبيعي و سزارين در اين است كه در سزارين يك برش 10 الي 20 سانتي‌متري در زير شكم (زيرخط بيكيني) ايجاد مي‌شود. شما ممكن است كمي كشش در طول روند احساس كنيد.
معمولاً مي‌توانيد بچه را به‌محض به دنيا آمدن لمس كنيد. عمل معمولاً ۴٠ الي ۵٠ دقيقه طول خواهد كشيد. گاهي ممكن است عمل با بيهوشي عمومي انجام شود كه به اين معني است كه شما هوشيار نخواهيد بود.
ديگر تفاوت زايمان طبيعي و سزارين اين است كه ريكاوري بعد از زايمان سزارين معمولاً بيشتر از زايمان طبيعي طول خواهد كشيد. ممكن است لازم باشد سه يا چهار روز در بيمارستان بمانيد كه در مقايسه با زايمان طبيعي كه يك پماد زخم يا دو روز است، طولاني‌تر است.
ممكن است چند روز اول در شكم خود احساس درد و ناراحتي كنيد كه در اين صورت به شما پيشنهاد مي‌شود با توصيه پزشك مسكن مصرف كنيد.
بعد از رفتن به خانه بايد مراعات كنيد ممكن است لازم باشد از فعاليت‌هايي مانند رانندگي تا ۶ هفته اجتناب كنيد. جاي زخم اين عمل اين عمل در طي زمان و با مراقبت كمرنگ‌تر خواهد شد.
سزارين به‌طوركلي پروسه امني به شمار مي‌رود اما همانند هر عمل ديگري ممكن است ريسك‌هايي داشته باشد مثلاً: عفونت زخم، لخته خون، آسيب به نواحي اطراف مثل مثانه و ميز راه‌ها (لوله‌هايي كه كليه را به مثانه متصل مي‌كنند)، مشكلات تنفسي موقت در نوزاد، جراحت اتفاقي كودك حين پاره كردم شكم و رحم براي جراحي و خونريزي بيش‌ازحد.
تحقيقات نشان مي‌دهد كه آمادگي كافي مي‌تواند به كاهش درد زايمان طبيعي كمك كند يا حداقل مديريتان را آسان‌تر سازد و اضطراب را كاهش دهد.

روش‌هاي كاهش درد زايمان طبيعي بدون دارو
-آمادگي بدني مناسب: لازمه‌ي آن اين است كه در دوران بارداري به نرمي و مرتب ورزش كنيد، از سيگار و الكل دوري‌كنيد و يك رژيم سلامت و متناسب داشته باشيد.
-اينكه بدانيد در مراحل مختلف زايمان چه چيزي در انتظار شماست مقدار زيادي از استرس شما كم خواهد كرد، مي‌توانيد اين كار را بامطالعه بيشتر در مورد روند زايمان انجام دهيد، مي‌توانيد از همين مقاله شروع كنيد.
-تكنيك‌هاي تنفسي نيز در انقباض‌ها به كمك شما خواهند آمد. بايد تلاش كنيد كه تنفس خودتان را ريتميك نگه‌داريد، اجازه ندهيد كه تو دادن نفس (دم) طولاني‌تر از بيرون دادن نفس (بازدم) شود. مي‌توانيد براي اين كار از شمارش استفاده كنيد، با شمردن تا ٣ نفس را داخل بكشيد و با 3 الي 4 شماره نفس را بيرون دهيد.
-حمايت عاطفي اعضاي خانواده و يا همسر شما
-استفاده از حواس‌پرتي‌هايي مانند موزيك مي‌تواند ذهن شما رو از درد منحرف كند.
-پك‌هاي آب گرم و سرد، ماساژ، دوش آب گرم يا غوطه‌ور شدن در آب گرم و فعال باقي ماندن هم مي‌تواند به شما در كاهش درد زايمان طبيعي كمك كند.
-تحريك الكتريكي (ِتنس): اعصاب در ناحيه تحتاني كمر براي كاهش درد نمايندگي محصولات هارتمن تحريك مي‌شوند در بسياري از مواقع كنترل آن به دست فرد در حال زايمان داده مي‌شود. اين روش در مقالات در حال بررسي است.
-درزمينهٔ طب سوزني و هيپنوتيزم تحقيقات كمي وجود دارد ولي مي‌توان اين گزينه‌ها را نيز در كاهش درد زايمان طبيعي در نظر گرفت.



منبع

تظرات ارسال شده