همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
انواع ماساژدرماني و فوايد آن

تاريخچه ماساژدرماني

از تاريخچه ماساژدرماني و اسناد تاريخي متوجه مي شويم، ماساژ قديمي ترين شكل درمان جسم و روح است. يكي از نخستين مراجع مكتوب در رابطه با ماساژ را مي توان در كتاب طبي سنتي چيني يافت كه تاريخ آن به قبل از ميلاد باز مي گردد كه در آن ماساژ ماهيچه ها و پوست از شايعترين شيوه هاي درمان است.

در سرتاسر جهان ماساژ براي افزايش تندرستي، رفع درد و رسيدن به آرامش استفاده مي گردد كه به طور گسترده اي ميان مصريان باستان، يوناني ها و روميان رواج داشته است.

ماساژ هنر شفابخش باستاني است كه بر روي دستگاه هاي بدن فوايد بسزايي داشته و موجب آرامش و تسكين دردهاي عصبي و گرفتگي هاي عضلاني مي گردد و با تشديد جريان خون فشار وارد بر رگ ها و سياه رگ ها را كم كرده و از ناراحتي هاي قلبي مي كاهد.

هم چنين ماساژ پا يكي از كهن ترين انواع ماساژ بوده كه حدود پنج هزار سال قبل در چين ابداع شده است. ماساژ ساق پا گردش خود در پاها را بهبود بخشيده و به جلوگيري از گشادشدن سياهرگ ها كمك مي كند. در متن كتاب امپراتور زرد (كتاب مرجع طب داخلي چين) براي درمان فلج و تب و لرز به ماساژ پوست و پا توصيه شده است. اسناد قديمي دال بر استفاده ژاپني ها و نيز ساير تمدن ها نظير مصر و روم از ماساژ درماني موجود است. بقراط ضرورت استفاده از ماساژ را به عنوان يك درمان، بخصوص در درمان آسيب هاي ورزشي و جنگي به پزشكان توصيه مي كرد. در ادامه به بررسي انواع ماساژ پرداخته مي شود.

ماساژ سوئدي

يكي از رايج ترين و در عين حال محبوب ترين انواع ماساژ، ماساژ سوئدي مي باشد. ماساژ سوئدي شامل دو دسته از حركات است كه اولي نرم، آهسته و طولاني مدت هستند و دومي شامل ضربه هاي منظم و كمي محكم تر مي شود. از روش سوئدي براي انرژي بخشي و از بين بردن خستگي افراد استفاده زيادي مي شود.

اين روش سطحي است و بافت رويي پوست بدن را درگير مي كند و به همين خاطر هم مي تواند تاثيرات خوبي روي زيبايي پوست داشته باشد.

درگير كردن خفيف ماهيچه ها و مفاصل نيز يكي از هداياي ماساژ سوئدي به كساني است كه اين روش را به بقيه روش ها ترجيح مي دهند. استفاده از ضرباتي كه دست در آنها حالت كاسه اي دارد، نيشگون هاي آهسته و ضربات دايره شكل جزو حكرات مربوط به ماساژ سوئدي هستند. از روش سوئدي همچنين مي توان براي بهبود آسيب ديدگي هاي جزئي كمك گرفت.

در اين نوع ماساژ كه از روغن هاي گياهي و كرم استفاده مي شود؛ ماساژور حركات كششي، فشاري و لرزشي را با هدف افزايش اكسيژن موجود در خون و دفع سموم از عضلات به سمت قلب اعمال مي نمايد. با افزايش جريان خون عضلات گرم تر شده و دفع اسيد لاكتيك، اسيد اوره و ساير دفع شدني هاي متابوليسم، احساس آرامش عميقي را براي شما به ارمغان مي آورد. در اين نوع ماساژ علاوه بر بهبود كيفيت پوست، با تحريك سيستم عصبي استرس هاي روحي و جسمي به طرز چشمگيري كاهش مي يابد. ماساژ سوئدي يك تجربه آرام بخش، نيرودهنده پانسمان زخم و موثر است.

ماساژ تايلندي

در نوع ماساژ تايلندي، فرد ماساژدهنده از انرژي تمام بدنش استفاده مي كند كه بدن شما را در وضعيت هاي مختلف قرار دهد و يك ماساژ كامل را ارائه كند. روش تايلندي براي كساني كه از گرفتگي عضلات و ماهيچه هاي بدن رنج مي برند، روشي مناسب و كارآمد است. همچنين اگر در ناحيه مفاصل تان احساس درد يا آزردگي مي كنيد و اين مسئله را هم با پزشك تان در ميان گذاشته ايد، مي توانيد با خيال راحت از روش تايلندي استفاده كنيد كه وضعيت مفاصل تان بهبود پيدا كند.

ماساژ شياتسو از ژاپن

يكي از ماساژهاي معروف ژاپني، ماساژ شياتسو به معني فشار انگشتان است. اگر روش انتخابب شما شياتسو باشد، وقتي پيش ماساژتراپيست مي رويد متوجه خواهيد شد كه او روي نقاط معيني از بدن با انگشتان فشار وارد مي كند. نوع اين فشار بايد منظم و اصطلاحا ريتميك باشد. ژاپني ها اعتقاددارند اين نقاط مشخص از بدن، كانال هاي عبور انرژي حياتي افراد هستند و جريان خون بدن، بيشتر به اين نقاط وابسته است.

نحوه ماساژ شياتسو: آنها اسم اين نقاط را «چي» گذاشته اند. هنگامي كه شما براي دريافت ماساژ شياتسو مراجعه مي كنيد بايد بدانيد كه منجر به تحليل رفتن انرژي شما مي شوند؛ بنابراين اگر اخيرا احساس خستگي هاي بي مورد مي كنيد و فكر مي كنيد به انرژي بيشتري نياز داريد، شياتسو مي تواند روش مناسب شما باشد.

ماساژدرماني به شيوه عصبي- عضلاني

ماساژ عصبي- عضلاني يكي از انواع درماني ماساژ است كه به خصوص براي افرادي كه دچار آسيب ديدگي هاي شديد هستند، توصيه مي شود. اين ماساژ هم مثل ماساژ سوئدي سطح پوست را درگير مي كند و تلاش مي كند تنش هاي روزانه را برطرف كند. ماساژ عصبي- عضلاني با درگير كردن نقاط عصبي زير پوست منجر به از بين رفتن دردهاي مزمن عصبي شده و شبيه يك مسكن عمل مي كند. اگر جزو افرادي هستيد كه بدن تان نياز به حركات اصلاحي دارد يا اخيرا آسيب ديدگي شديدي را تجربه كرده ايد، اين نوع ماساژ مي تواند منافع زيادي براي شما داشته باشد.

ماساژ شبه مشت و مال

يكي از روش هاي ديگر ماساژ، ماساژ عميق است. ماساژتراپيست در اين روش از حركات عميق تر براي برطرف كردن درد تاندون ها و عضله ها استفاده مي شود. اين روش نسبت به بقيه روش ها لطافت كمتر اما كارايي بيشتري دارد و باعث مي شود افراد سريع تر و راحت تر از شر دردهاي شان خلاص شوند.

اين روش همچنين به كساني كه از رگ به رگ شدن كمر رنج مي برند، توصيه مي شود. بعضي ديگر از ماساژها داراي خاصيت درماني هستند كه در ادامه با آن ها آشنا مي شويم:

سنگ درماني

يكي از جالب ترين روش هايي كه در ماساژ از آن استفاده مي كند سنگ درماني است. در اين روش بعد از اينكه دراز كشيديد، ماساژتراپيست سنگ هاي گرم را روي نقاط آزادكننده انرژي در بدن قرار مي دهد. اين روش مي تواند نقاط انرژي بدن را آزاد كند و گرماي سنگ ها را به عمق استخوان ها نفوذ دهد.

اگر خيلي وقت است كه دل تان مي خواهد از تنش و استرس خلاص شويد و حداقل نيم ساعتي را با آرامش خاطر زندگي كنيد، سنگ درماني روش مناسب شماست.

ماساژدرماني ساده براي افسردگي

افسردگي يكي از بيماري هاي قرن ماست و هزاران نفر در سراسر دنيا با اين مشكل دست و پنج نرم مي كنند. معمولا براي مقابله با اين بيماري مراجعه به پزشك متخصص اعصاب و روان و استفاده از داروهاي موثر در درمان اين مشكل تاكيد مي پماد سوختگي شود؛ اما در كنار اين كارها كه بايد اولويت شما را در صورت مشاهده علائم اين بيماري تشكيل بدهند، روش هاي ديگري هم براي بهبود ناراحتي و افسردگي در دسترسي هستند. يكي از اين روش ها ماساژ است.

افراد موقعي افسرده مي شوند كه سطح ترشح هورمون استرس در بدن شان بيشتر ترشح شود. جالب است بدانيد ماساژ قادر است بدن را آرام كرده و اضطراب و تنش را از ذهن شما دور كند. ماساژ همچنين مي تواند سطح ترشح هورمون استرس را كه به نام كورتيزول شناخته مي شود، پايين بياورد و سطح روحيه افراد را با بالابردن ترشح دو هورمون موثر در شادي و آرامش يعني سروتونين و دوپامين بالا ببرد.

براساس تحقيقي كه در سال ۲۰۰۵ در مجله بين المللي «علم اعصاب» منتشر شد محققان اعلام كردندداشتن سه جلسه ماساژدرماني در هفته براي خانم هايي كه دچار سرطان سينه شده بودند، منجر به داشتن استرس و احساس ناراحتي كمتر و در نتيجه خشم كمتري شده بود.

همچنين تحقيق ديگري در مجله «روان پزشكي كودكان و بزرگسالان» ايالات متحده منتشر شد كه نشان داده بودند، بيماراني كه از افسردگي و اضطراب رنج مي بردند بعد از جلسات ماساژ خوشحال تر بودند و ناراحتي و استرس كمتري داشتند.

ضددردهاي يكجانشيني

مشكل ما از وقتي شروع نشد كه صندلي كشف شد بلكه از وقتي شروع شد كه نوع شغل هاي مان عوض شد و ما را از دل طبيعت و سرزمين به پشت ميز و كامپيوتر كشاند! درست بعد از يكجانشيني مدرن كه بعد از يكجانشين شدن اجدادمان اتفاق افتاد، مشكلات عضلاني ماهم شروع شدند. نشستن هاي طولاني مدت ما منجر به تغيير فرم بدن ما شدند و مشكلات زيادي را ايجاد نمودند.

يكي از اين مشكلات هم كمردردهاي مزمن است كه حتي جوان هاي امروزي هم با آن آشنا هستند. براساس تحقيقات انجام شده مشخص شده است كه از هر ۱۰ آمريكايي ۸ نفر كمردرد را تجربه مي كنند؛ اما خبر خوب اين است كه ماساژ گرفتن مي تواند تا حد زيادي به رفع اين مشكل كمك كند. براساس تحقيقي كه در سال ۲۰۱۱ در ايالات متحده انجام شد، محققان متوجه شدند افرادي كه دچار كمردرد شده اند و ماساژ گرفته اند، عملكرد بهتر و درد كمتري نسبت به كساني داشته اند كه كمردرد را تجربه كرده اند اما از ماساژ استفاده نكرده اند. ماساژ همچنين مي تواند به بهبود وضعيت بدن كمك كند و به خصوص با دردهاي عضلاني ناشي از استرس كه كمر و گردن را نشانه مي روند، مبارزه كند.

باز كردن عضلات پيچ خورده

خيلي وقت ها ديده شده افرادي كه براي مدت زيادي روزش نكرده اند همچنان اينكار را انجام نمي دهند چون از گرفتگي عضلاني بعد از اولين جلسات مي ترسند. اگر شما هم اين طور هستيد، تحقيقاتي كه در زمينه فوايد ماساژ انجام شده، نشان داده است ماساژ مي تواند در رفع گرفتگي هاي عضلاني بسيار موثر عمل كند. مواقعي را يادتان بياوريد كه آرنج تان با يك سطح سخت برخورد مي كند، اولين واكنش شما بعد از آخ گفتن چيست؟

ماساژ دادن ناحيه ضربه خورده و بعداز چند ثانيه، برطرف شدن درد؛ ماساژ براي گرفتگي عضلاني شبيه همين اتفاق عمل مي كند. وقتي عضلات گرفته اند، بالا بردن سطح گردش خون مي تواند اكسيژن رساني به سلول ها را افزايش دهد و دردهاي ناشي از گرفتگي عضلات را كم كند.

همچنين براساس تحقيقي كه در سال ۲۰۱۱ در مجله «پزشكي داخلي» منتشر شد، محققان اعلام كردند ماساژ گرفتن، درست به اندازه ساير روش هاي درماني براي بهبود دردهاي عضلاني و به خصوص گردن درد كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم ناشي از گرفتگي عضله ها مفيد است.

درمان فشار بالا

اگر شما هم جز آن دسته افرادي هستيد كه مرتب فشارتان بالا مي رود، بد نيست از حالا به بعد ماساژ را به عنوان يك روش موثر براي مقابله با اين مشكل در جايي از گوشه ذهن تان داشته باشيد! اوايل مشخص نبود دقيقا چه اتفاقي مي افتد كه افراد دچار فشار خون بالا بعد از گرفتن چند جلسه ماساژ حال شان بهتر مي شود اما تحقيقات جديد نشان داده اند چون بالا بودن فشار خون نيز مي تواند با استرس در تماس باشد، استفاده از ماساژ به حل شدن اين مشكل منجر مي شود.

به عبارت ديگر وقتي ترشح كورتيزول كمتر شود، بدن از حالت دفاعي و فرار كه معمولا به دنبال ترشح اين هورمون پيش مي آيد، خلاص مي شود و وقت مي كند نفس راحتي بكشد و همه اينها در كنار هم شر فشار خود را از سر فرد كمك مي كنند! باز هم يادتان باشد ماساژ روش مكمل است، نه اصل درمان!

كاهش درد زايمان

در دوران بارداري بدن خانم ها دچار تغييرات زيادي مي شود. اين تغييرات و نگراني ناشي از آنها هم مي تواند منجر به نگراني بعضي از مادران شوند. جالب است بدانيد نوعي از ماساژ دقيقا به ماساژ بارداري معروف است و براي اين دسته از خانم ها طراحي شده است. در اين روش ماساژتراپيست با استفاده از بالش هاي مخصوص، شما را در وضعيت مناسب ماساژ قرار مي دهد كه كاملا احساس راحتي كنيد. تحقيقات نشان داده اند استفاده از ماساژ در دوران بارداري مي تواند ورم دست ها و پاها را كم كند و دردهاي ماهيچه ها و مفاصل را نيز از بين ببرد.

اين روش همچنين به آرامش بيشتر مادر كمك مي كند. اين تحقيقات همچنان نشان داده اند مادراني كه در طول دوران بارداري شان ماساژ گرفته بودند، زايمان راحت تري داشته اند و در عين حال مدت زماني كه لازم بوده بعد از زايمان در بيمارستان بمانند نيز نسبت به بقيه مادران كمتر بوده است.

روشي براي بهبود زخم ها

زخم ها وقتي ايجاد مي شوند، يك جور آدم را اذيت مي كنند و بعد از اينكه خوب شدند تا جايشان از بين برود، يك جور ديگر آدم راحرص مي دهند! يكي از روش هايي كه به خصوص براي درمان افراد اصطلاحا بدزخم مناسب است، گرفتن منظم ماساژ است. ماساژ باعث بهبود بازسازي سلول ها مي شود و از اين طريق مي تواند به هر چه سريع تر خوب شدن زخم ها منجر شود.

از طرف ديگر چنانچه بدن تان اخيرا جراحت شديد برداشته و نمي خواهيد جاي آن روي تن تان بماند، مي توانيد در كنار استفاده از داروها و پمادهاي تجويزشده توسط پزشك تان از ماساژ به عنوان يك پانسمان عالي استفاده كنيد. دليل اين امر احتمالا به بالا رفتن گردش خون در سطح سلول ها بر مي گردد، كه مي تواند مواد لازم را به سلول برساند و از اين طريق به بهبود وضعيت بدن كمك كند.

تسكين دردهاي زنانه

خيلي از خانم ها با مشكلات و دردهاي پيش از قاعدگي كه با نام PMS شناخته مي شوند آشنا هستند و هر ماه از اين مشكلات رنج مي برند. خوشبختانه تحقيقات انجام شده نشان داده اند خانم هايي كه درحال ورود به دوران قاعدگي هستند، مي توانند از ماساژ به عنوان روش تخفيف دهنده دردها استفاده كنند.

انجام ماهانه يك جلسه ماساژ همچنين باعث كم شدن نوسانات خلقي در خانم ها مي شود كه از مسائل مربوط به قاعدگي است. ماساژ مي تواند بدن را آرام كرده، ذهن را آزاد كند و با بالا بردن ترشح هورمون هاي شادي آور در اين هيدروژل دوران كمك فراواني به خانم ها برساند. از فوايد ديگر ماساژ به موارد زير مي توان اشاره نمود:

ماساژ پوست و فوايد آن

چنانچه متوجه شده ايد، اين روزها حال پوست تان خوب نيست و روز به روز كدرتر مي شود، سعي كنيد حداقل هفته اي يك جلسه ماساژدرماني را در برنامه تان بگنجانيد. هنوز دقيقا مشخص نشده چه اتفاقي در بدن مي افتد كه پوست افراد بر اثر ماساژ به همان ماجراي هميشگي استرس مربوط باشد. كدر شدن، جوش زدن و حتي سياهي دور چشم مي تواند به خاطر خستگي و نگراني ايجاد شود.

زماني كه ماساژ مي گيريد، خستگي از شما دور مي شود و بدن به جاي ترشح هورمون استرس شروع به ترشح هورمون هاي وابسته به آرامش و شادي مي كند؛ دقيقا همان هورمون هايي كه به داشتن چهره اي شاد با پوستي صاف و شفاف منجر مي شوند!

افزايش تمركز

حجم كارهاي امروزي آن قدر زياد است كه گاهي وقت ها بعضي چيزها را فراموش مي كنيم. اين فراموشي هم هوشياري را كاهش مي دهد. اگر دوست داريد هوشياري تان بالا برود، تمركز بيشتري پيدا كنيد و با انرژي بيشتري به كارهايتان برسيد، ماساژ را در برنامه هفتگي تان قرار دهيد.

يكي از تحقيقات انجام شده كه به دنبال پيدا كردن رابطه اي بين بالا رفتن سطح هوشياري و گرفتن ماساژ بود، تاييد كرد افرادي كه به مدت ۱۵ دقيقه روي صندلي هايشان ماساژ گرفته بودند، تمركز بالاتري داشتند و توانستند با سرعت عمل بيشتري، مسائل رياضي را كه به آنها داده شده بود، حل كنند. همچنين جواب هاي اين افراد به مسئله ها نسبت به بقيه افرادي كه از ماساژ كمك نگرفته بودند، دقيق تر و درست تر بود.

شبيه ويتامين C

اگر از شما بؤسند موثرترين كاركرد ويتامين C چيست، احتمالا مي گوييد بالابردن قدرت سيستم دفاعي بدن؛ جواب تان درست است. حالا اگر از شما بپرسند كدام از روش هاي طب مكمل شبيه ويتامين C عمل مي كند، مي توانيد با صداي بلند اعلام كنيد ماساژ! براي اين جواب شما هم تحقيقات علمي انجام شده است.

يكي از اين تحقيقات كه سال ۲۰۱۰ در مجله «طب مكمل و طب جايگزين» منتشر شد، نشان داد گرفتن ماساژ سطح گلبول هاي سفيد خون را بالا مي برد. اين را هم بدانيد كه گلبول هاي سفيد نقش اساسي در بالابردن قدرت دفاعي بدن دارند و در اصل همان سربازهايي هستند كه وقتي بچه بوديد، فكر مي كرديد به جنگ ميكروب ها مي روند.

ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن در اثر بيماري هاي مختلفي ايجاد مي شود. يكي از اين بيماري ها كه از طريق ضعف سيستم ايمني افراد را بيمار مي كند و مي تواند آزاردهنده باشد، HIV يا ايدز است. تحقيقات همچنين نشان داده اند افراد مبتلا به ايدز مي توانند از گرفتن ماساژ براي بالا بردن قدرت ايمني بدن شان استفاده كنند.

استامينوفن طبيعي

اگر از سردردهاي مزمن رنج مي بريد، اول از همه به متخصص مغز و اعصاب مراجعه كنيد و اگر متوجه شديد مشكل خاصي نداريد از ماساژ به عنوان يك روش درمان استفاده كنيد. براساس تحقيقاتي كه در دانشگاه گرادانا اسپانيا انجام شده دانشمندان متوجه شدند، حتي يك جلسه ماساژ بعد از شروع سردرد مزمن مي تواند خيلي سريع سردرد را از شما دور كرده و شبيه يك مسكن قوي عمل كند.

اين روش همچنين براي مبتلايان به ميگرن بسيار مفيد است و مشخص شده دريافت ماساژ مي تواند شدت و مدت سردردها را تا حد زيادي كاهش دهد. تحقيقي كه در سال ۲۰۰۹ انجام شد نيز نشان داد، دريافت ۳۰ دقيقه ماساژ سردردهاي عصبي بسياري از قطره آهن فروزومال بيماران را كاهش داد و بعضي موارد را نيز به طول كلي از بين برد! مهم نيست تا امروز چقدر طب مكمل را دست كم گرفته ايد، اين بار كه سردرد شروع شد به جاي استفاده از مسكن هاي شيميايي براي يك بار هم كه شده اعتماد كنيد و از يك ماساژتراپيست حرفه اي وقت بگيريد؛ مطمئن باشيد كه پشيمان نخواهيدشد!

منبع: برترينها



منبع

تظرات ارسال شده