همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 تأثيرات مكمل‌هاي امگا ۳ بر بيش فعالي بچه‌ها

به ADHD دچار كمبود DHA (اسيد داكوشاكسانوئيك) و EPA (ايكوزاپنتانوئيك اسيد) هستند كه بهترين منبع آن اسيدهاي چرب امگا ۳ است.

به گزارش ، اگر شما جزو خانواده‌هايي هستيد كه كودك مبتلا به (ADHD) داريد حتماً درباره مكمل‌هاي رژيمي امگا ۳ و اسيدهاي چرب مفيد آن شنيده‌ايد. تحقيقات نشان داده اين اسيدهاي چرب موجود در امگا ۳ مي‌تواند به بهبود اين بيماري كمك كند. جديدترين تحقيقي كه در مجله Neuropsychopharmacology چاپ شد اين ادعا را تا حد زيادي اثبات كرد.

امگا ۳ چطور به بيش فعالي كمك مي‌كند؟
به گزارش فراديد؛ در آزمايش‌هاي متاآناليز جديد ۱۰ آزمايش باليني روي كودكان و نوجوانان انجام شد.۷ مورد از اين آزمايش‌ها به صورت تصادفي كنترل‌شده بود كه روي ۵۰۰ نوجوان مبتلا به ADHD انجام دادند. آزمايش‌ها براي اثبات اين موضوع بود كه آيا امگا ۳ تأثيري بر بهبودي اين بيماري دارد يا نه.

پاسخ اين آزمايش شگفت‌انگيز بود. در ۷ مورد آزمايش باليني بچه‌هايي كه داروهاي مكمل امگا ۳ دريافت كردند به وضوح علائم بهبودي بيشتري ژل ايكس نشان دادند و در مقابل آنها كه دارونما دريافت كرده بودند هيچ علائم بهبودي نداشتند. در سه مطالعه آخر مشخص شد كودكان و بزرگ‌سالان مبتلا به ADHD دچار كمبود DHA (اسيد داكوشاكسانوئيك) و EPA (ايكوزاپنتانوئيك اسيد) هستند كه بهترين منبع آن اسيدهاي چرب امگا ۳ است.

با اينكه آمارها متفاوت است اما يك ميانگين كلي نشان مي‌دهد ۱۱ درصد كودكان ۴ تا ۷ ساله و در كل ۶٫۴ ميليون فرد مبتلا به ADHD در دنيا هستند و اين تعداد رو به افزايش است. يكي از چيزهايي كه در چند دهه گذشته به طور چشمگيري تغيير كرده است رژيم غذايي ما است و اين احتمال وجود دارد كه رابطه‌اي بين اين تغيير و افزايش بيماري وجود داشته باشد.

چگونه امگا ۳ را دريافت كنيم؟
با اينكه هنوز هيچ نظر قطعي در مورد چگونگي دريافت كافي امگا ۳ داده نشده اما مشخص است كه دريافت ميزان بالاي اين مكمل بسيار ضروري است. به عنوان يك اسيد چرب ضروري، بدن ما نمي‌تواند به طور خودبه خودي امگا ۳ توليد كند بنابراين ما بايد آنها را به رژيم غذايي خود اضافه كنيم. اگر شما به مزاياي امگا ۳ ها نگاه مي‌كنيد، مطمئن مي‌شويد كه آنها نقش مهمي در كاهش علائم ADHD ايفا مي‌كنند.

امگا ۳ توانايي خود را در كاهش التهاب‌ها ثابت كرده اما در كنار آن در تضمين عملكرد عصبي، افزايش تمركز، كاهش اختلالات رواني و افسردگي و حفاظت از ژل زخم پرونتوسان مغز هم به خوبي عمل مي‌كند. متأسفانه بيشتر آمريكايي‌ها از كمبود امگا ۳ رنج مي‌برند. زيرا رژيم‌هاي سنتي غربي به شدت با كمبود اين مكمل روبه‌رو هستند. اما با يك تغير ساده در رژيم غذايي مي‌توانيد اين اسيد چرب پر خاصيت را به مواد غذايي خود اضافه كنيد.

زماني كه مي‌خواهيد امگا ۳ را به رژيم خود اضافه كنيد بايد از غذاهاي فرآوري شده حاوي اين اسيد دوري كنيد. اين روزها در مارگارين، نان‌هاي برش خورده و پودرهاي پروتئين مقدار زيادي امگا ۳ موجود است اما يادتان باشد بايد از اين‌ها فاصله بگيريد چون امگا ۳ با مواد افزودني و شيميايي به اين‌ها اضافه شده است.

به جاي اين‌ها غذاهايي كه به طور طبيعي حاوي امگا ۳ هستند را به وعده‌هاي غذايي‌تان اضافه كنيد. بهترين غذاهاي حاوي امگا ۳ شامل ماهي‌هاي وحشي مانند ماهي قزل‌آلا، گوشت گاو، چاودار، ماهي تن، ماهي سفيد و ماهي خال‌خالي هستند. افزودن آجيل خام در برنامه غذايي كودكان بيش‌فعال در كنترل علائم بيماري آنها مؤثر است.

در عين حال عناصر حياتي روي و منيزيم نيز در كاهش بيش فعالي مؤثرند، زيرا كنترل سيستم اعصاب مركزي و محيطي زير نظر اين دو ماده است و علائمي مانند واكنش بيش از حد به محرك‌هاي بيروني، خستگي، اختلال خواب و اختلال تمركز نيز ناشي از كمبود آنها در خون است.

البته چشم درد بيشتر اين ماهي‌ها چرب هستند پس بهترين انتخاب براي ماهي، از نوع وحشي آن است كه چربي كمتري دارد. منابع ديگري هم از اسيدهاي چرب امگا ۳ وجود دارند. مثلاً گردو يكي از اين مواد است. دانه‌هايي مانند چيا و كتان نيز منابع خوبي از اسيدهاي چرب امگا ۳ هستند.

تخم‌مرغ‌هاي محلي و آزاد هم انتخاب خوبي است. سبزي‌ها، به خصوص برگ‌هاي سبز، حاوي مقدار قابل توجهي از امگا ۳، هستند هر چند بهترين نيستند اما شما مي‌توانيد اين‌ها را در رژيم غذايي خود جاي دهيد و كمبود امگا ۳ را به خوبي جبران كنيد.

علاوه بر اين مواد مغذي بايد مكمل‌هاي امگا ۳ به صورت قرص ماهي هم براي كودكان مصرف شود. مثلاً قرص روغن ماهي ۱۰۰۰ ميلي‌گرمي در روز گزينه خوبي است. روغن ماهي خوب داراي تركيبات مشابه DHA و EPA است كه در ماهي‌هاي چرب آب سرد به مقدار زياد وجود دارد.

نظر آخر
حالا شما در رژيم غذايي كودك خود امگا ۳ را اضافه كرده‌ايد اما شايد بخواهيد باز هم از مواد غذايي ديگري كه در بهبود ADHD اثر دارد استفاده كنيد. در يك تحقيق نشان داده شد بايد شكر از زندگي كودك و حتي بزرگ‌سالان حذف كنيد.علاوه بر آن گلوتن، محصولات لبني معمولي، رنگ‌هاي مصنوعي (كه تقريباً در تمام غذاهاي فرآوري شده يافت مي‌شود)، سويا، شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي و MSG نيز ممكن است به طور طبيعي به افزايش بيماري نمايندگي b braun كمك كند. بنابراين آنها را حذف كنيد.

كودكان بيش فعال بي‌قرار هستند
مصرف موادي مانند طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌هاي مصنوعي، قهوه، كاكائو، پنير، سركه و آسپرين براي اين گروه از بيماران مضر است و تجربه نشان مي‌دهد متعاقب مصرف مواد يادشده فعاليت مغز بيماران بيش فعال به طور ناگهاني افزايش يافته و آنها در معرض حمله عصبي قرار مي‌گيرند.

يادتان باشد افزودن امگا ۳ به رژيم غذايي فرزندتان به معني درمان بيماري نيست. شما هرگز نبايد داروهاي او را قطع كنيد، بلكه وجود امگا ۳ باعث كاهش علائم بيماري مي‌شود و به مرور زمان باعث كمبود نشانه‌ها شده و به تشخيص پزشك مي‌توانيد دارو را كاهش دهيد. با اين كار شما فقط به او كمك مي‌كنيد از امگا ۳ طبيعي استفاده كند.

اين بيماري باعث مشكلات زيادي در يادگيري مي‌شود و گاهي كودك را از ادامه تحصيل باز مي‌دارد. كودكان بيش فعال بي‌قرار هستند و نمي‌توانند در صندلي آرام بنشينند. بدون وقفه حرف مي‌زنند. هر چيزي كه مي‌بينند مي‌خواهند بگيرند و بازي كنند. پيوسته در حال حركت هستند. رفتار نامناسب دارند و از عهده انجام كارها و وظايف برنمي‌آيند.

شايد در آينده‌اي نزديك ثابت شود تغذيه با اُمگا ۳ باعث بهبود بيش فعالي است. به هر حال تا آن زمان توصيه مي‌شود به اين كودكان رژيمي مناسب داده شود و به رژيم غذايي بي براوون آنها توجه بيشتري شود. نقش ريتالين در درمان بيش فعالي و اختلالات رفتاري كودك به شما كمك مي‌كند تا تشخيص دهيد كودك شما نيز بيش فعال است يا خير.

منبع: فراديد



منبع

تظرات ارسال شده