همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 نكاتي ساده براي حفظ سلامت زانوها

كرد و با تقويت عضلات اطراف زانو از درد و ضعف اين مفصل كاست. همچنين زمان انجام ورزش هاي پرخطر يا فعاليت‌هايي كه فشار زيادي بر زانو وارد مي‌آورند از زانوبندهاي استاندارد استفاده كنيد.

به گزارش : يك متخصص طب سنتي، با بيان نكاتي درباره عضلات و مفاصل گفت: نكته طلايي در حفظ سلامت زانوها اين است كه براي مدت طولاني زانوها را بيحركت نگذاريد و دائم وضعيت آنها را تغيير دهيد.

دكتر محمد اسپري اوپسايت علي زارعيان، در گفتگو با سلامت آنلاين افزود: با انجام ورزش و رعايت تدابيري خاص مي توان به سلامت مفاصل به خصوص زانوها كمك كرد و با تقويت عضلات اطراف زانو از درد و ضعف اين مفصل كاست. همچنين زمان انجام ورزش هاي پرخطر يا فعاليت‌هايي كه فشار زيادي بر زانو وارد مي‌آورند از زانوبندهاي استاندارد استفاده كنيد.

وي با اشاره به اينكه افزايش وزن يكي از عوامل آسيب به زانوست گفت: هر كيلوگرم كاهش وزن ۴ كيلوگرم بار اضافي را از روي زانو بر مي‌دارد و يكي از روش هاي مفيد براي حفظ سلامت زانوها نگهداشتن وزن در محدوده طبيعي است.

دكتر زارعيان با تاكيد بر اينكه ورزش هاي خوب براي زانو، ورزش هايي هستند كه باعث گاز عسل ايجاد سايش در زانوها نشوند بيان كرد: پياده روي ملايم، دوچرخه سواري، شنا كردن و ورزش هاي كششي قدرتي از جمله بهترين ورزش ها براي زانوها محسوب مي‌شوند.

اين متخصص تصريح كرد: گرچه انجام ورزش هاي كششي به صورت روزانه لااقل سه بار در هفته، از راه هاي مفيد در تقويت عضلات اطراف زانوهاست ولي انجام اين كار قبل از گرم كردن عضلات، احتمال آسيب به زانوها را افزايش مي دهد. به همين دليل ضروري است كه قبل از انجام حركات كششي با يك پياده روي ملايم ۱۰ دقيقه اي مفاصل، ليگامان‌ها و تاندون‌ها را نرم كنيد و سپس به حركات كششي بپردازيد.

وي افزود: تقويت عضلات شكم و كمر و لگن با حفظ توازن افراد در زمان فعاليت بدني نيز مانع پيچش بيضه آسيب رسيدن به زانوها مي شود.

زارعيان با اشاره به اين‌كه پيلاتس (ورزشي براي انعطاف و تقويت اعضاي بدن و ذهن) و يوگا انتخاب هاي خوبي براي تقويت اين عضلات هستند گفت: البته افراط در اين ورزش ها و عدم توجه به تفاوت هاي مزاجي در زمان انجام اين ورزش ها خود عاملي بر بروز ضعف و آسيب در عضلات و مفاصل به شمار مي‌رود. به عنوان مثال بيماران خشك‌مزاج اگر در ورزش هايي مثل پيلاتس افراط كنند، دچار دردهاي عضلاني اسكلتي مي شوند.

او همچنين اضافه كرد: اگر بعد از ورزش بيش از ۴۸ ساعت درگير دردهاي عضلاني يا مفصلي شديد، بايد بدانيد كه در زمان ورزش به عضلات و مفاصلتان فشار بيش از حد وارد كرده ايد و در صورت ادامه چنين روندي آسيب جبران ناپذير پانسمان لوهمن روشه زانوها دور از انتظار نيست. در نتيجه اگر از مشكلات زانو رنج مي بريد از حركات سريع و تكرارشونده در هنگام ورزش اجتناب كنيد. علاوه بر اين، موقع حمل بار بايد توجه بيشتري به مفاصل خود داشته باشيد و وقتي كه وسيله اي را بلند مي كنيد آن ها را بين دو دست طوري بگيريد كه عضلات ساعد و بازوهايتان با جسم درگير شوند و به مفاصل كمتر فشار وارد آيد.

اين عضو انجمن طب سنتي تاكيد كرد: افرادي كه دچار ضعف يا بيماري در مفاصل هستند، بهتر است از نان سبوس دار استفاده كنند و براي رفع عوارض نان سبوس دار همراه آن خوراكي هاي كمي چرب يا شيرين يا شير بخورند و از مصرف مواد غذايي شور، تند و تخمير شده خودداري كنند. علاوه بر اين، بايد سيكاكر دانست علي رغم تبليغات فراوان درباره استفاده از سويق (مشابه قاووت در انواع مختلف)، سالمندان، سردمزاجان و افرادي كه از درد مفاصل، كمر و نفخ رنج مي برند از خوردن سويق متضرر مي شوند و بايد از مصرف آن اجتناب كنند.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده