همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 خوراكي‌هايي كه موجب سردرد مي‌شوند

ميگرن ممكن است سردردي عادي يا يك سردرد شديد همراه با علائم ديگر باشد و مي‌تواند تاثير قابل‌ملاحظه‌اي بر كيفيت زندگي مبتلايان به اين بيماري بگذارد.با وجود چند دهه تحقيق و بررسي، علت دقيق ميگرن هنوز ناشناخته مانده است. البته كاملا واضح است كه رژيم غذايي نمي‌تواند ميگرن را ايجاد كند ولي با اين‌حال، يكي از عواملي است كه مي‌تواند موجب تحريك سردرد در افراد مبتلا به ميگرن باشد.

به گزارش به نقل از روزنامه آرمان، پانزده‌درصد از بزرگسالان سراسر دنيا، با ميگرن دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. ميگرن ممكن است سردردي عادي يا يك سردرد شديد همراه با علائم ديگر باشد و مي‌تواند تاثير قابل‌ملاحظه‌اي بر كيفيت زندگي مبتلايان به اين بيماري بگذارد.با وجود چند دهه تحقيق و بررسي، علت دقيق ميگرن هنوز ناشناخته مانده است. البته كاملا واضح است كه رژيم غذايي نمي‌تواند ميگرن را ايجاد كند ولي با اين‌حال، يكي از عواملي است كه مي‌تواند موجب تحريك سردرد در افراد قيمت پماد زخم بستر مبتلا به ميگرن باشد. در واقع بين ۱۰ تا ۶۰‌درصد افرادي كه ميگرن دارند، ادعا مي‌كنند كه خوردن بعضي از غذاها، سردرد آنها را تشديد مي‌كند.در ادامه فهرستي از خوراكي‌هايي را معرفي مي‌شوند كه از عوامل رايج تشديد ميگرن به‌شمار مي‌آيند.

غذاهاي چرب
به اين دليل كه سطح بالاي برخي از انواع چربي‌ها در خون به توليد پروستاگلاندين‌‌ها مي‌شود. پروستاگلاندين، موجب اتساع رگ‌هاي خوني مي‌شوند و اين عاملي براي ميگرن و تشديد سردرد است.يكي از تحقيقات انجام‌شده در اين زمينه نشان مي‌دهد كه افرادي كه رژيم غذايي پرچرب دارند و در روز بيش از ۶۹ گرم چربي مصرف مي‌كنند، دو برابر بيش از ديگران دچار سردرد مي‌شوند. در اين تحقيق مشخص شد كه بعد از كاهش دادن ميزان چربي مصرفي، شدت و تناوب سردرد اين افراد، كاهش يافته است.

پنير كهنه
بسياري از پنيرها براي آماده‌شدن بايد چندين ماه فرايند توليد را طي كنند. پنير به‌عنوان يكي از تحريك‌كننده‌هاي ميگرن شناخته مي‌شود. براساس تحقيقات انجام‌شده، اين فرضيه مطرح مي‌شود كه دليل محرك‌بودن پنير كهنه اين است كه اين نوع پنيرها معمولا حاوي مقادير زيادي تيرامين هستند كه اين عامل مي‌تواند بر رگ‌هاي خوني تاثير بگذارد و درنهايت درمان سوختگي با آب جوش منجر به سردرد شود.ديگر غذاهايي كه ميزان بالاي تيرامين دارند عبارتنداز: غذاهاي كهنه، فرآوري‌شده، خشك‌شده، دودي يا در قالب ترشي از جمله پنير چدار، پنير سوئيسي، سالامي، توفو و كلم ترش.متاسفانه شواهد دقيقي مبني بر رابطه‌ تيرامين و ميگرن كشف نشده است ولي آنچه واضح است، اين است كه بيش از نيمي از مطالعات نشان مي‌دهند كه ميگرن و تيرامين رابطه‌ مستقيمي دارند و تيرامين مي‌تواند موجب تحريك سردرد در بعضي از افراد شود. براي اثبات اين ارتباط، به مطالعات و تحقيقات حرفه‌اي نياز است ولي در مجموع تخمين زده مي‌شود كه حدودا ۵‌درصد از افراد مبتلا به ميگرن نسبت به تيرامين حساس‌ هستند.

شكلات
شكلات هم معمولا به‌عنوان محرك ميگرن معرفي مي‌شود. دو ماده بنام‌هاي فنتيل‌آمين و فلاوونوئيد كه در شكلات وجود دارند، عامل اصلي محرك‌بودن اين ماده‌ غذايي براي ميگرن و انواع سردرد است. البته شواهد اين ادعا هنوز متناقض است. چند مطالعه‌ اندك نشان داده است شكلات در افراد حساس، ميگرن را تشديد مي‌كند.به‌عنوان مثال، يكي از اين تحقيقات كه روي مبتلايان به ميگرن انجام شد، نشان داد كه ۵ تا ۱۲‌درصد از شركت‌كنندگان در فاصله‌ يك روز بعد از خوردن شكلات، دچار حملات پماد مديكال هاني ميگرن مي‌شوند.

گوشت‌هاي فراوري‌شده
گوشت‌هاي فراوري‌شده يا عمل‌آوري شده مثل انواع هات‌داگ، داراي مواد نگهدارنده هستند كه آنها را با نام نيترات و نيتريت مي‌شناسيم. امروزه هنوز هم گوشت‌هاي فراوري‌شده به‌عنوان يكي از عوامل تحريك سردرد گزارش مي‌شوند. نيتريت با انبساط رگ‌هاي خوني مي‌تواند بر ميگرن تاثيرگذار باشد. بااين‌حال، براي اثبات ارتباط نگهدارنده‌ها و تشديد سردردهاي ميگرني، بايد تحقيقات بيشتري صورت بگيرد.

قهوه و چاي
كافئين معمولا به‌عنوان دارويي براي سردرد در نظر گرفته مي‌شود اما در كمال تعجب بايد بدانيد كه بعضي از شواهد نشان مي‌دهد كه اين ماده به‌طور غيرمستقيم مي‌تواند محرك ميگرن باشد. سردردهاي ناشي از ترك كافئين يك پديده‌ شناخته شده است؛ سردردي كه يكي از اثرات كاهش سطح كافئين است و زماني اتفاق مي‌افتد كه رگ‌هاي خوني بعد از انقباض در پاسخ به مصرف كافئين، دوباره منبسط مي‌شوند.

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي
آسپارتام يكي از انواع شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي است كه استفاده از آن در تهيه‌ غذاها و نوشيدني‌ها رايج است و جايگزين شكر مي‌شود. بعضي از افراد از ابتلا به سردرد بعد از مصرف آسپارتام پزشكي كودكان شكايت مي‌كنند اما بيشتر تحقيقات در اين زمينه، تاثير كم يا ناچيز آسپارتام بر سردرد را نشان داده است. فقط چند تحقيق محدود براي بررسي اثرات منفي آسپارتام بر مبتلايان به ميگرن، انجام شده است. متاسفانه همين تحقيقات محدود، با دقت كافي انجام نشده و به‌درستي طراحي نشده‌اند ولي نشان‌ داده‌اند كه در بعضي از مبتلايان به ميگرن، مصرف آسپارتام مي‌تواند بر سردرد تاثير بگذارد. يكي از اين تحقيقات نشان داد كه بيش از نيمي از ۱۱ شركت‌كننده، بعد از مصرف مقدار زيادي آسپارتام، سردردهاي ميگرني را با تناوب بيشتري تجربه كرده‌اند. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه بعضي از مبتلايان به ميگرن ممكن است نسبت به آسپارتام حساس باشند.

نوشيدني‌هاي سرد
بيشتر افراد از سردردهاي ناشي از خوردن بستني شكايت مي‌كنند. اين قبيل سردردها بر اثر خوردن غذاهاي يخي و سرد و نوشيدني‌هاي خيلي خنك ايجاد مي‌شود. اين غذاها و نوشيدني‌ها مي‌توانند در برخي از افراد حساس، چنين سردردهايي ايجاد كنند.در طي يك تحقيق، از شركت‌كنندگان خواستند تا يك تكه يخ را براي مدت ۹۰ ثانيه بين زبان و سقف دهان‌شان نگه دارند تا تاثير سرما بر سردرد مشخص شود. نتايج اين تحقيق نشان داد كه اين تست، موجب ايجاد سردرد در ۷۴‌درصد از ۷۶ نفري شد كه قطره فروزومال مبتلا به ميگرن بودند و در اين آزمايش شركت كرده بودند. از طرف ديگر، ۳۲‌درصد از افرادي كه سردردهاي ميگرني نداشتند، با انجام اين آزمايش، سردرد را تجربه كردند.تحقيق ديگري نشان داد زناني كه در سال گذشته ميگرن را تجربه كرده ‌بودند، در مقايسه با زناني كه در سال گذشته، ميگرن نداشتند، با نوشيدن آب سرد، دو برابر بيشتر از ديگران دچار سردرد شدند.



منبع

تظرات ارسال شده