همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 از علت تا درمان عفونت لوزه

- درد هنگام بلع مواد غذايي

- ورم لوزه ها

- بروز تكه هاي سفيد رنگ بر روي لوزه ها ( درصورتي كه علت عفونت ويروس نباشد و باكتري باشد)

- سردرد

- تغييير در زير و بمي و كيفيت صدا

- بزرگ شدن ناحيه گردن در مناطقي كه بافت لنفاوي وجود دارد.

تذكر : معمولا اگر كودكي به عفونت لوزه مبتلا شود، اين علائم همراه با تب بروز پيدا مي كند و از درد هايي در ناحيه شكم نيز شكايت مي كند.

درمان پانسمان suprasorb دارويي

اگر التهاب و عفونت لوزه منشاء باكتريايي داشته باشد، توسط داروهاي آنتي بيوتيك مانند پني سيلين و يا اريترومايسين بهبود پيدا مي كند.

تذكر: مصرف داروهاي آنتي بيوتيك بايد تا اتمام دارو ادامه پيدا كند و نمي توان به محض بهبودي، مصرف دارو را قطع كرد، زيرا در صورت عدم مصرف تمام داروهاي آنتي بيوتيك تجويز شده توسط پزشك، بيماري دوباره بر مي گردد.

داروهاي استروئيدي نيز براي كاهش التهاب ايجاد شده در ناحيه حلق تجويز مي گردند، زيرا ممكن است التهاب لوزه ها آنقدر زياد شود كه فرد در بلع دچار مشكل شود و توانايي قورت دادن مواد غذايي را نداشته باشد.

درمان جراحي

در برخي موارد مشاهده مي شود كه بيمار علي رغم رعايت درمان هاي دارويي و دستورالعمل پزشك معالج خود، باز بهبود پيدا نمي كند و به نوعي به عفونت مزمن لوزه ها مبتلا مي شود. در اين حالت پزشك متخصص گوش و حلق و بيني با برسي شرايط و سن بيمار ممكن است راه حل جراحي را به او پيشنهاد دهد.

جراحي نمايندگي شركت لوهمن روشه لوزه و برداشتن آن در حال حاضر شايع ترين و آخرين راه حل براي درمان بيماري افرادي است كه با عفونت مزمن لوزه مواجه مي شوند. اين عمل جراحي به افراد زير پيشنهاد مي شود:

- افرادي كه بيش از سه بار در سال و براي مدت سه سال به عفونت و التهاب لوزه ها دچار مي شوند.

- افرادي كه بيش از ۵ بار در سال و براي مدت دو سال به عفونت و التهاب لوزه ها دچار مي شوند.

- افرادي كه بيش از ۷ بار در سال به عفونت و التهاب لوزه ها دچار مي شوند.

درمان خانگي

به افرادي كه به عفونت و التهاب لوزه مبتلا مي شوند، علاوه بر مراجعه به پزشك و رعايت دستور العمل هاي پزشكي كه ذكر شد، رعايت موارد زير توصيه مي شود:

- توصيه مي شود كه از دستگاه بخور در محل زندگي خود استفاده كنند.

- از قرار گرفتن در هواي خشك جدا خودداري كنند. هر چند ساعت يك بار اعصاب براي مدتي دستگاه بخور را خاموش كنند تا به طور مداوم در معرض هواي مرطوب قرار نگيرند.

- مصرف آب گرم با عسل و آب ليمو توصيه مي شود.

- نوشيدن مقادير زيادي مايعات گرم توصيه مي شود. مصرف سوپ گرم و نوشيدني هاي گرم مانند چاي بسيار مناسب مي باشد.

- از مصرف قرص هاي مكيدني مخصوص گلودرد نيز نبايد غافل بود.

- غرغره كردن با محلول آب ولرم و نمك نيز مفيد مي باشد.

- دو قاشق غذا خوري عصاره پياز را به مقداري آب گرم اضافه كنيد و پس از تركيب آنها با يكديگر، آن را غرغره كنيد. حتي مي توانيد مقداري نمك نيز به آن اضافه كنيد. اين مخلوط را روزي سه بار غرغره كنيد.

- از مصرف موادغذايي كه سبب تشديد التهاب لوزه ها مي شوند جدا خودداري كنيد. مانند مواد غذايي ادويه دار و سرخ كردني و انواع فست فودها و نوشابه هاي گازدار و مواد شور مانند ترشي جات و دوغ.

- مصرف سبزيجات و ميوه ها كه سرشار از ويتامين ث باشند، بسيار مناسب نمايندگي اسميت اند نفيو مي باشد و به بهبود عفونت لوزه ها كمك مي كند.

- عصاره گياهاني مانند چغندر و هويج و خيار را تهيه كنيد و مصرف كنيد، چرا كه درمان مناسبي براي عفونت لوزه ها به حساب مي آيند.

- مصرف شير راه حل مناسبي است. شير را بجوشانيد و مقداري فلفل و زردچوبه به آن اضافه كنيد و اين عصاره را به مدت سه شب متوالي استفاده كنيد.

- سير را پوست بگيريد و يك حبه آن را به دو نيم تقسيم كنيد. يك نيمه آن را به چهار قسمت مساوي تقسيم كنيد. مصرف اين چهار قطعه مساوي در هر روز براي بهبود عفونت لوزه ها توصيه مي شود.

اگر اين كار را براي مدت يك هفته انجام دهيد، به علت خاصيت ضد باكتريايي و ضد ويروسي كه سير دارد، التهاب و عفونت لوزه ها كاهش پيدا مي كند. همچنين مصرف سير سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.

تذكر : در عفونت لوزه ها صداي فرد دچار آسيب مي شود و به سختي مي تواند صحبت كند. بنابراين به فرد استراحت صوتي داده مي شود و بايد كمتر صحبت كند. حتي نجوا كردن نيز در اين شرايط توصيه نمي شود.

يكي پانسمان كلاژن از مهم ترين راه هاي پيشگيري از عفونت لوزه ها، شستن دست ها به طور مرتب مخصوصا در فصول سرد سال مي باشد. مخصوصا پس از دست دادن با افراد اين كار توصيه مي شود. همچنين از به اشتراك گذاشتن ظرف و ليوان خود با ديگران جدا پرهيز كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده