همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
هفت نسخه معجزه گر براي ناپديد شدن كك و مك ها

باشد. كك و مك ها با قرار گرفتن در معرض آفتاب تحريك مي شوند.كك و مك ها برخلاف خال هاي گوشتي كه برآمده هستند كاملا تختند. اين عارضه هاي پوستي دردناك و خطرناك نيستند.

به گزارش : «كك و مك» به لكه هاي قهوه اي روشن روي پوست مي گويند. اين لكه ها در اثر خوشه هاي سلولي پوست به وجود مي آيند كه حاوي رنگدانه ملانين هستند. كك و مك ها برخلاف خال هاي گوشتي كه برآمده هستند كاملا تختند. اين عارضه هاي پوستي دردناك و خطرناك نيستند.
هيچ كس با كك و مك به دنيا نمي آيد، حتي اگر از نوع ژنتيكي باشد. كك و مك ها با قرار گرفتن در معرض آفتاب تحريك مي شوند. اگر كك و مك داريد و مي خواهيد از شر آن ها خلاص شويد، به اين هفت توصيه توجه كنيد:

1-كرم ضد آفتاب
كرم ضد آفتاب باعث از بين رفتن كك و مك نخواهد شد، اما از بروز كك ومك هاي جديد جلوگيري مي كند. مي بايست در تمام طول سال ضد آفتاب بزنيد، حتي اگر هوا ابري باشد.
انجمن پوست آمريكا به اين نكات اشاره مي كند:
• كرم ضد آفتاب بايد SPF 30 يا بالاتر داشته باشد.
• حداقل 15 دقيقه قبل از بيرون رفتن، كرم ضد آفتاب را روي پوست تميز بماليد.
• هر دو ساعت يك بار، بلافاصله پس از شنا يا پس از تعريق شديد كرم ضد آفتاب را تمديد كنيد.
2- ليزر
ليزر با استفاده از پالس هاي نور متمركز و شديد، مناطق آسيب ديده پوست را هدف قرار مي دهد. ليزرها انواع مختلفي دارند. با پماد سوختگي توجه به مطالعات انجام شده در سال 2015، ليزر كيوسوييچ 1064 Nd YAG براي درمان كك و مك موثر است. نتايج مطالعه نشان مي دهد كه درمان با اين ليزر باعث كمرنگ شدن بيش از 50 درصد كك و مك ها در 62 درصد شركت كنندگان مي شود.
ليزر درماني كك و مك به طور كلي بي خطر است و احتمال بروز زخم در آن پايين است. با اين حال، ممكن است عوارض جانبي ديگري همچون موارد زير بروز كند:
• خارش
• ورم
• قرمزي
• پوسته پوسته شدن
• لايه برداري
• عفونت
• تغيير در رنگ پوست
اگر سابقه ي تبخال دهاني داريد، ممكن است لازم باشد قبل از ليزر، داروهاي ضد ويروس مصرف كنيد. اين كار به اين دليل است كه ليزر مي تواند باعث فعال شدن تبخال در اطراف دهان شود.
پزشك قبل از به كارگيري اين روش، كرم ها يا داروهاي ديگري تجويز مي كند. همچنين ممكن است قبل از انجام اين روش به شما بگويد از مصرف بعضي از داروها يا محصولات اجتناب كنيد. به همين دليل پزشك مي بايست قبل از انجام ليزر از هر دارو يا كرمي كه استفاده مي كنيد مطلع شود.
حدود دو هفته طول مي كشد تا اثر درمان با ليزر بهبود پيدا كند. براي دستيابي به نتيجه مورد نظر نياز به جلسات متعددي است.

3- جراحي كرايو
جراحي كرايو از نيتروژن مايع فوق سرد استفاده مي كند تا سلول هاي غير عادي پوست را نابود كند. به طور كلي جراحي كرايو بي خطر است و نيازي به هيچ بي هوشي و طي دوره بهبودي ندارد. برخي از عوارض جانبي جراحي كرايو عبارتند از هيپوپيگمانته شدن، خونريزي و تاول پوست. جراحي كرايو به ندرت باعث ايجاد زخم مي شود.

4-كرم محو كننده موضعي
كرم سفيد كننده يا كرم محو كننده، به هر دو صورت نسخه اي و قطره آهن فروزومال بدون نسخه در دسترس است. بسياري از كرم هاي محو كننده حاوي هيدروكينون هستند. هيدروكينون ماده اي است كه براي جلوگيري از توليد ملانين و روشن شدن مناطق تيره پوست مصرف مي شود.
كرم هيدروكينون موضعي مي تواند باعث عوارض زير شود:
• التهاب
• خشكي
• سوزش
• تاول
• بي رنگ شدن پوست
در سال 1982، اداره غذا و داروي ايالات متحده -FDA- محصولات سفيد كننده اي را كه حاوي 2٪ هيدروكينون بودند، به طور كلي بي خطر و موثر دانست. در سال 2006، شواهد جديد نشان داد هيدروكينون باعث ايجاد سرطان در موش ها و سبب تيرگي و تغيير شكل پوست مي شود.پس از آن اين محصولات زير چتر مطالعات برنامه ملي سم شناسي قرار گرفتند. بنا بر اينFDA توصيه كرد محصولات حاوي هيدروكينون تا تكميل تحقيقات در بازار بمانند.

5- كرم رتينوييدي موضعي
كرم رتينوييد يكي از تركيبات ويتامين A است. اين كرم براي بهبود آسيب ديدگي ناشي از آفتاب و روشن كردن كك و مك ها استفاده مي شود. طبق بررسي هاي انجام شده در سال 2014، رتينوييد ها با جذب اشعه ماوراء بنفش B، مي توانند از پوست در برابر نور محافظت كنند. اين كار باعث جلوگيري از شكل گيري كك و مك هاي جديد مي شود.
كرم هاي رتينوييدي در انواع نسخه اي و بدون نسخه در دسترس هستند. عوارض جانبي شايع عبارتند از:
• قرمزي
• خشكي
• تحريك پوست
• لايه برداري
• حساسيت

6-لايه برداري پوست با محصولات شيميايي
گاهي نياز است براي لايه برداري و از بين بردن سلول هاي آسيب ديده پوست از محلول هاي شيميايي استفاده كنيد. يك لايه بردار متوسط​ حاوي «اسيد گليكوليك» يا «اسيد تري كلرواستيك» پانسمان زخم در لايه هاي مياني پوست نفوذ مي كند. هنگامي كه پوست آسيب ديده برداشته مي شود، پوست جديد توليد مي شود.
لايه بردار هاي شيميايي باعث بروز موقتي عوارض زير مي شوند:
• سوزش
• لايه برداري
• قرمزي
• تحريك
• پوسته پوسته شدن
• ورم
به گفته انجمن جراحي پوست آمريكا، براي درمان با لايه بردار هاي متوسط ​​پوست به دو هفته زمان نياز داريد. بايد روزانه پوست خود را مرطوب نگه داريد و از پماد موضعي استفاده كنيد. همچنين بايد به مدت دو هفته از يك داروي ضد ويروسي استفاده كنيد و تا بهبودي پوست از تماس با آفتاب اجتناب كنيد.

7- درمان هاي طبيعي
چندين روش درمان طبيعي وجود دارد كه بعضي از افراد حاضرند روي تاثير آن قسم بخورند، اما از نظر علمي ثابت نشده اند. با اين وجود، در بيشتر موارد در صورت استفاده متوسط ضرري به پوست وارد نمي شود.
اين درمان ها به شرح زيرند:

آب ليمو: آب ليمو را به طور مستقيم روي پوست خود بماليد و سپس آن را بشوييد. تصور بر اين است كه آب ليمو پوست را روشن كند. توجه كنيد كه نمي بايست از آب ليمو هاي كارخانه اي استفاده كنيد، زيرا داراي مواد افزودني و نگهدارنده مضر براي پوست هستند.
عسل: عسل را با نمك يا شكر تركيب كنيد تا لايه برداري كند. عسل مي تواند در روشن شدن رنگ پوست موثر باشد.
باترميلك: باترميلك را مستقيما روي پوست بماليد. 10 دقيقه روي پوست نگه داريد و سپس با آب گرم آبكشي كنيد. همچنين مي توانيد با تركيب جو دوسر با باترميلك ماسك درست كنيد. باترميلك داراي اسيد لاكتيك است كه باعث روشن شدن كك و مك ها مي شود.
خامه ترش: خامه ترش را مستقيما روي پوست بگذاريد و بعد هيدروژل از چند دقيقه آن را بشوييد. خامه ترش هم مثل باترميلك حاوي اسيد لاكتيك است.
ماست: ماست را روي پوست بماليد و چند دقيقه نگه داريد. ماست هم حاوي اسيد لاكتيك است.
پياز: پياز را روي پوست بماليد، و سپس پوست را با آب گرم بشوييد. پياز مثل يك لايه بردار عمل مي كند و لكه ها را روشن مي كند.

عامل ايجاد كك و مك چيست؟
پوست سلول هايي به نام ملانوسيت دارد كه رنگدانه ملانين توليد مي كنند. ملانين به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشيد كمك مي كند. قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، ملانوسيت را تشويق مي كند كه ملانين بيشتري توليد كند. كك و مك در نتيجه تجمع ملانين در لايه بيروني پوست به وجود مي آيد.
بيشتر مبتلايان به كك و مك هاي زياد پوست هاي روشني دارند، البته هر كسي مي تواند دچار كك و مك شود. با اينكه سفيد پوست ها نسبت به تيره پوست ها ملانين كمتري توليد مي كنند، اما ملانوسيت هاي آنان در برابر تابش خورشيد ملانين بيشتري توليد مي كند.

امكان از بين رفتن خود به خودي كك و مك وجود دارد
برخي از كك و مك ها هميشگي هستند. بعضي ديگر در تابستان بيشتر مشاهده مي شوند، اما در زمستان و يا در زمان اجتناب از نور خورشيد محو مي شوند. كك و مك هاي ارثي با افزايش سن كمرنگ تر مي شوند و گاهي از بين مي روند. كك و مك هاي ناشي از آسيب پوستي با بالا رفتن سن افزايش مي يابند.

چه وقت بايد به پزشك مراجعه كرد؟
به نقل از «هلث لاين»، كك و مك ها سرطاني نيستند، اما ممكن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند. قرار گرفتن در معرض بيش از اندازه آفتاب عاملي براي هر دو عارضه است؛ هم كك و مك و هم ملانوم. ملانوم و كك و مك در پوست هاي كرم رژودرم براي از بين بردن جاي زخم روشن شايع ترند.
اگر متوجه تغيير در اندازه، رنگ يا شكل كك و مك شديد، به متخصص پوست مراجعه كنيد. او به شما مي گويد اين تغييرات جاي نگراني دارد يا خير.

بهپو



منبع

تظرات ارسال شده