همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
عصبانيت چه تاثيري بر سلامت جسم مي گذارد؟

بيماري جسمي ناشي از عصبانيت

خشم زياد باعث بيماري قلبي مي شود. اگر شما گاهي خشمگين و عصباني مي شويد، طبيعي است. در واقع ابراز خشم به شيوه درست و منطقي مي تواند نشان دهنده سلامت باشد. ولي به طور مكرر دچار خشم و عصبانيت شدن، عادي نيست و نياز به درمان دارد.افرادي كه در هنگام عصبانيت وسيله اي را پرت مي كنند و يا داد مي زنند، و همينطور افرادي كه خشم خود را مي خورند، بيشتر در معرض ابتلا به بيماري هاي قلبي قرار دارند. نبايد موقع عصبانيت دادوبيداد كنيد، ولي نبايد هم خشم خودتان را بخوريد، بلكه بهتر است به طور منطقي و صحيح به فردي كه باعث عصبانيت قيمت پماد زخم بستر شما شده است، بگوييد چه احساسي داريد.

تاثير عصبانيت بر سلامت جسم

عصبانيت و ترس جزو احساساتي هستند كه بدترين تاثير را روي بدن و بخصوص قلب مي گذارند. به عقيده متخصصان، اين احساسات عامل تمام ناخوشي ها و بيماري هاست.خوشبخت و آرام زندگي كردن بهترين راه پيشگيري از درد و بيماري است.زماني كه عصباني مي شويد، عضلات و مفاصل تان سفت شده و جريان خون كندتر مي شود، تعادل سيستم عصبي به هم مي خورد، هورمون ها دچار اختلال مي شوند و سلامت قلب و عروق به خطر مي افتد، فشار خون و ضربان قلب افزايش مي يابد، فعاليت مغزي بخصوص در لوب هاي گيجگاهي و پيشاني دچار اختلال شده و صفرا بيش از اندازه ترشح مي شود.

۱- عصبانيت و خطر آريتمي

استرس هاي روحي و جسمي ناشي از عصبانيت مي تواند باعث افزايش خطر ضربان غيرطبيعي قلب يا همان آريتمي قلبي شود.اگر نمي خواهيد قلب تان دچار مشكل شود و ضربان آن به طور غيرطبيعي كند يا تند شود، آرامش تان را حفظ كنيد.

۲- عصبانيت و آسيب هاي كبدي

عصبانيت چسب بخيه روي كيسه صفرا و كبد نيز تاثير منفي مي گذارد، چون اين احساس منفي باعث افزايش ترشح صفرا مي شود كه در حالت عادي نيازي به اين ميزان صفرا نيست. در نتيجه به مرور كبد نيز آسيب مي بيند.همه ما مي دانيم كه نمي توان به يكباره تبديل به يك آدم صبور شد و عصبانيت را كنار گذاشت. اما لازم است كه عادت ها را به تدريج تغيير داد و تسلط بيشتري روي اعصاب پيدا كرد

۳- عصبانيت و دردهاي عضلاني

زماني كه نسبت به همسر، فرزندان، همكاران، مدير و يا خودتان خشمگين مي شويد، بدن تان شروع به توليد هورموني به نام آدرنالين مي كند در شرايط ترس نيز توليد مي شود.ترشح اين هورمون باعث بروز دردها و گرفتگي هاي عضلاني و همچنين سردرد مي شود.شانه ها، گردن و كمر نيز جزو اعضايي هستند كه مجبورند بار اين عصبانيت و فشارهاي روحي را تحمل كنند. در نتيجه دچار درد و ناراحتي مي شوند.

۴- عصبانيت و اسهال

عصبانيت و خشم باعث بروز مشكلي به نام سندرم روده تحريك پذير مي شود. اين بيماري نيز باعث بروز كوليت يا اسهال مي شود، حتي اگر درمان سوختگي با آب جوش هيچ ماده غذايي مشكل زايي مصرف نكرده باشيد.بهتر است بدانيد كه استرس، ترس، فشارهاي روحي و عصبانيت، عملكرد روده ها را با مشكل مواجه خواهند كرد.

۵- عصبانيت و گاستريت يا ورم معده

از نتايج منفي و شايع عصبانيت مي توان به ريفلاكس معده و درد، سوزش و احساس سنگيني در معده اشاره كرد.اسيديته معده كه با عصبانيت بيشتر مي شود، التهاب را در مخاط بالا مي برد. اگر به طور مداوم عصباني مي شويد، ممكن است علاوه بر گاستريت يا ورم معده، خطر ابتلا به زخم معده را نيز به جان بخريد.

۶- عصبانيت و درماتيت (التهاب پوست)

عصبانيت و خشم مي تواند باعث بروز خارش و مشكلات پوستي شود. اين مشكلات در اثر فشار،استرس، اضطراب و ترس نيز بروز مي كنند.خارش شديد زخم هاي پوستي باعث عفوني شدن آنها شده و تبديل به زخم هاي جدي تر مي شوند.

چگونه عصبانيت خود را كنترل كنيم؟

دلايل عصبانيت و واكنش هر فردي نسبت به شرايط، متفاوت است. بدون شك مسائل روزانه باعث قطره فروزومال مي شود ما در برخي شرايط كنترل خود را از دست بدهيم.البته مي دانيم كه نمي توان به يكباره تبديل به يك آدم صبور شد و عصبانيت را كنار گذاشت. اما لازم است كه عادت ها را به تدريج تغيير داد و تسلط بيشتري روي اعصاب پيدا كرد.براي اين كار لازم است كه هر روز زماني را به آرامش روح و روان خود اختصاص دهيد.

مي پرسيد چگونه؟

با نرمش هاي آرام تني، ورزش هاي سبك، تنفس صحيح و حتي با خوردن يك فنجان چاي، خواندن يك كتاب خوب و گوش دادن به صداي پرندگان و طبيعت.

روزانه چند دقيقه در يك محيط تميز، مرتب و آرام بنشينيد.

فضا را با خوشبوكننده ها يا اسانس ها خوشبو كنيد.

چشم هايتان را ببنيديد و از راه بيني نفس عميق بكشيد.

اجازه دهيد تمام انرژي هاي منفي از روح و روان تان خارج شوند.

در مواقعي كه خشم و عصبانيت بر شما غلبه مي كند، مي توانيد با يادآوري لحظات آرامبخش، عصبانيت را از خود دور كرده و آرامش پيدا كنيد.

زماني كه مسئله اي اعصاب تان را بهم مي ريزد، بلافاصله واكنش پزشكي كودكان نشان ندهيد. چند نفس عميق بكشيد و تمام تلاش تان را براي حفظ آرامش تان انجام دهيد.

يادتان باشد كه گفتيم خشم و عصبانيت به سلامتي رحم نمي كند.

پس به خاطر قلب خودتان و ديگران و همچنين براي حفظ سلامت كبد، معده، پوست، روده ها و ديگر اعضاي بدن تان، بيخودي براي هر چيزي عصباني نشويد.

منبع: عصرايران



منبع

تظرات ارسال شده