همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سرطان هايي كه بيشتر به سراغ چاق ها مي رود

مرتبط با چاقي در ميان نسل جديد نسبت به نسل گذشته در اين كشور رشد بيشتري داشته است.

به گزارش ، بر اساس اين تحقيق افزايش شديد چاقي در چهل سال گذشته ممكن است علت افزايش ميزان ابتلا به سرطان در نسل جوان باشد. اين گزارش هشدار مي‌دهد كه اين مشكل ممكن است پيشرفت‌هاي اخير در درمان سرطان را متوقف كند.

در اين تحقيق كه نتيجه آن در هفته‌نامه پزشكي "سلامت عمومي لانست" منتشر شده، پژوهشگران در آمريكا موارد ابتلا به سرطان بين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ ميلادي را بررسي كرده‌اند. در دهه‌هاي اخير، شواهد رو به افزايشي به دست آمده كه چند نوع مشخص از سرطان مي‌تواند با چاقي مفرط ارتباط داشته باشد.

"خطرات هارتمن اضافه وزن"
پژوهشگران دريافتند كه ميزان شش نوع از ۱۲ نوع سرطاني كه با چاقي ارتباط دارند (سرطان‌هاي روده بزرگ مثل كولون و ركتوم، سرطان رحم، كيسه صفرا، مولي‎پل ميلوما؛ از انواع سرطان خون) همه افزايش داشته است، به ويژه در افراد زير ۵۰ سال.

همچنين آن‌ها دريافتند كه موارد ابتلا در نسل جوان يعني بين ۲۵ تا ۴۹ سال و به طور خاص در جواناني كه در دهه بيست و سي زندگي خود هستند، به شدت افزايش يافته است.براي مثال ميزان خطر ابتلا به سرطان‌هاي روده بزرگ، رحم و كيسه‌صفرا براي نسل هزاره، يعني متولدين اوايل ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ ميلادي، دو برابر افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله در همان سن است.

بر اساس اين تحقيق ابتلا به برخي از اين نوع سرطان‌ها در افراد بالاي ۵۰ سال هم افزايش داشته، اما نه به اين شدت كه در ميان جوان‌تر‌ها ديده شده است.پژوهشگران مي‌گويند كه در چند دهه اخير، به دليل افزايش پرشتاب چاقي در ميان جوانان، "در سراسر جهان نسل جوان‌تر بيش از گذشته و زودتر با خطرات اضافه پماد هارتمن وزن رو به رو مي‌شود. "دكتر احمدين جمال، از انجمن سرطان آمريكا مي‌گويد: "يافته‌هاي ما يك تغيير تازه را نشان مي‌دهد كه مي‌تواند هشداري باشد درباره افزايش ميزان سرطان‌هاي مرتبط با چاقي در افراد مسن‌تر. "

"ابتلا به سرطان در افراد مسن بيشتر است و با توجه به ميزان موارد ابتلا به سرطان‌هاي مرتبط با چاقي و مرگ در اثر آن در ميان جواناني كه موضوع اين پژوهش بودند، ميزان افزايش اين نوع سرطان‌ها بيشتر از اين آمار است. "

ساير عوامل خطر
پژوهشگران نتوانستند توضيح دهند كه چرا فقط نيمي از ۱۲ نوع سرطان مرتبط با چاقي افزايش پيدا كرده است. در همين حال آن‌ها دريافتند كه سرطان‌هايي كه به سيگار كشيدن و انواع عفونت‌ها مربوط است، در ميان جوانان كمتر شده است.دكتر برندا بيرمن، از بيمارستان زنان در بوستون آمريكا به نشريه "سلامت عمومي لانست" گفت كه احتمال اين وجود دارد كه به جز چاقي عوامل خطر ديگري هم وجود داشته باشد و تحقيقات بيشتري در اين زمينه در حال انجام اكتيكوت است.

او مي‌گويد: "نكته مهم اين است كه تحقيقات جديد ضرورت و اهميت مشاهده و بررسي بيشتر ميزان همه‌گيري سرطان در ميان جوانان را نشان مي‌دهد. "

چاقي باعث بروز چه نوع سرطان‌هايي مي‌شود؟
به گفته محققان موسسه خيريه تحقيقات سرطان بريتانيا، چاقي، بعد از كشيدن سيگار و دخانيات، دومين عامل قابل پيشگيري ابتلا به سرطان است.

تحقيقات نشان ميدهد كه سرطان‌هاي روده، رحم، مري، كليه، كبد، معده، كيسه صفرا، تخمدان‌ها، تيروئيد، مولتي‌پل ميلوما (نوعي سرطان خون) و نوعي سرطان پستان كه زنان پس از يائسگي ممكن است به آن مبتلا شوند، انواعي هستند كه به چاقي ارتباط دارند. پژوهش‌گران مي‌گويند كه هر قدر ميزان اضافه وزن بيشتر باشد، خطر ابتلا به اين نوع سرطان‌ها بيشتر است.

البته، چاقي فقط يكي از عوامل است، عوامل محيطي و ژنتيكي و برخي مسائل ديگر هم در ميزان ابتلا به سرطان نقش دارند. همه كساني كه به اين نوع سرطان‌ها مبتلا چسب هارتمن ميشوند چاق نيستند و هر كسي هم كه چاق باشد و اضافه وزن داشته باشد لزوما به اين سرطان‌ها مبتلا نمي‌شود. به گفته پزشكان كم كردن حتي مقداري از وزن اضافي ميتواند به كاهش ميزان خطر ابتلا به سرطان كمك كند.

چطور ممكن است چاقي به سرطان منجر شود؟
هنوز پرسش‌هاي بي‌پاسخ بسياري براي پژوهشگران وجود دارد، اما در حال حاضر سه نظريه درباره ارتباط چاقي و سرطان وجود دارد.اينطور نيست كه بافت اضافه چربي در بدن هيچ تاثيري نداشته باشد.
سلول‌هاي چربي به ذخيره انرژي كمك ميكند، اما مي‌تواند سيگنال‌هاي شيميايي به ساير قسمت‌هاي بدن بفرستد. اين سيگنال‌ها ممكن است به سلول‌ها فرمان دهند كه سريعتر تقسيم شوند كه اين مساله فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار خواهد داد.

خلاصه اينكه:
سلول‌هاي چربي در بدن هورمون‌ها و فاكتور‌هاي رشد اضافه توليد مي‌كنند.
فاكتور‌هاي رشد و هورمون‌ها به سلول‌هاي بدن فرمان مي‌دهند كه سريع‌تر تقسيم شوند.
اين قيمت پانسمان هارتمن مساله احتمال توليد سلول‌هاي سرطاني و ايجاد توده سرطاني را در بدن بيشتر مي‌كند.

منبع: فراديد



منبع

تظرات ارسال شده