همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماران قلبي در هواي سرد اين نكات را رعايت كنيد

بنابراين هواي سرد به ويژه زمستان، فشار خون را به خصوص در افراد سالمند بالا برده و آن ها در معرض خطر سكته قرار مي دهد.

البته دلايل دقيق بالا رفتن فشار خون در هواي سرد كاملاً مشخص نيست، مري انسان ولي محققان بر اين باورند كه سردي هوا باعث انقباض عروق و غليظ شدن خون شده و همين امر باعث مي شود كه خون سخت تر به سراسر بدن پمپاژ شود.

بررسي ها نشان مي دهد كه فشار خون افراد در فصول سرد سال نسبت به فصول گرم سال، حدود پنج درجه افزايش مي يابد.

به همين دليل پزشكان توصيه مي كنند براي كاهش خطر بروز سكته، افراد به خصوص سالمندان اين نكات را در فصول سرد سال رعايت كنند:

درها و پنجره هاي منزل را محكم كنيد و دماي اتاق را بين ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتيگراد نگه داريد.

اگر سابقه فشار خون بالا داريد، حتماً در اين فصول تحت نظر پزشك فشار خون را كنترل كنيد.

غذاها يكي از عوامل گرم شدن بدن محسوب پماد آلفا براي جوش صورت مي شوند. سعي كنيد در زمان سرما از غذاهاي گرم استفاده كنيد و مصرف چربي هاي اشباع و نمك را به حداقل برسانيد و مايعات گرم بنوشيد.

در صورت امكان سعي كنيد فعاليت بدني خوبي داشته باشيد و در صورت فعاليت در فضاي باز حتماً از كلاه، دستكش و لباس ها و كفش هاي گرم استفاده كنيد.

لازم به ياد آوري است عوامل خطري همچون فشارخون، ديابت، قندخون و… به عنوان علت‌هاي اصلي بروز سكته قلبي مي باشند. همچنين عدم تحرك و غذاهاي چرب به همراه مصرف سيگار و الكل و استرس‌ها از عوامل اصلي بروز بيماري‌هاي عروق كرونر است.

بيماران قلبي در هواي سرد پياده روي نكنند

مبتلايان خريد قطره آهن فروزومال به بيماري‌هاي قلبي -عروقي از پياده روي طولاني مدت در هواي سرد خودداري كنند.

همانطور كه گفته شد، با شروع فصل سرد سال ميزان بروز حملات قلبي در مبتلايان به عارضه قلبي افزايش مي يابد. از اين رو اين افراد از پياده روي هاي طولاني مدت در هواي سرد، به خصوص در سطوح شيب دار با شيب زياد خوداري كنند.

راه رفتن براي اين افراد در هواي سرد، به ويژه در جهت مخالف با وزش باد خطرناك است. انقباض عروق اندام از جمله عروق كرونر (عروق خونرسان به عضله قلب) از عوارض هواي سرد است كه سبب افزايش نياز عضله قلب (ميو كارد) به اكسيژن مي شود.

اين افزايش نياز به اكسيژن سوختگي با آب جوش سبب تشديد بيماري هاي عروق كرونر و افزايش خطر سكته قلبي مي شود.

از اين رو به مبتلايان به بيماري هاي عروق كرونر توصيه مي شود از پياده روي در هواي سرد خودداري كنند و در صورت نياز ضمن پوشش مناسب به ويژه در ناحيه دهان، به هنگام خروج از منزل، قرص هاي زير زباني نيتروگليسيرين را به همراه داشته باشند.

آلودگي هوا در سرما، مشكل را دو برابر مي كند

سرما سبب پديده اينورژن (وارونگي هوا) مي شود. افزايش ميزان آلاينده هاي هوا در هواي تنفسي از عوارض وارونگي هواست كه باعث مي شود ميزان مونوكسيدكربن و دي اكسيد كربن در هواي استنشاقي (سمي) افزايش و ميزان اكسيژن كاهش يابد.

بدين پماد زخم بستر ترتيب ميزان اكسيژن رساني به بافت هاي بدن از جمله عضله قلب كمتر و در نتيجه شيوع دردهاي قفسه سينه (آنژين صدري) و خطر بروز آنفاركتوس ميوكارد (سكته قلبي) افزايش مي يابد.

مبتلايان به بيماري هاي قلبي، هنگام افزايش ميزان آلودگي هوا در حد هشدار و اضطرار، از منزل خارج نشوند.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده