همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

كاهش مصرف گاز در زمستان با ۱۲ راه موثر و كاربردي

كاهش

مصرف گاز در زمستان به روش‌هاي مختلفي از جمله استفاده از پنجره‌هاي دوجداره، استفاده از عايق پنجره، پوشيدن لباس بيشتر و ... امكان‌پذير است.

كاهش مصرف گاز در زمستان


دكتر زخم|
سرويس علوم -
راهكارهاي زيادي براي كاهش مصرف گاز در زمستان وجود دارد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌توان به عايق كردن در و پنجره‌ها، نصب پرده‌هاي ضخيم، پوشيدن لباس بيشتر و ... اشاره كرد. در اين مقاله قصد داريم ۱۲ مورد از بهترين راهكارها صحبت كنيم. با ما همراه باشيد.


راهكارهايي براي كاهش مصرف گاز در زمستان

۱۲ مورد از مهم‌ترين راهكارها براي كاهش مصرف گاز در زمستان عبارت‌اند از:

۱. بستن درب اتاق‌هاي بدون استفاده

يكي از بهترين روش‌هاي كاهش مصرف گاز در زمستان اين است كه درهاي منزل و اتاق‌ها را ببنديد. اگر يكي از اتاق‌هايتان سرد است و از هيچ نوع وسيله گرمايشي در داخل اتاق استفاده نمي‌شود، بهتر است در آن را ببنديد تا هواي سرد وارد قسمت‌هاي ديگر خانه نشود. هم‌چنين از نصب فنر براي جلوگيري از ورود هواي سرد به داخل و باز نماندن درهايي كه با فضاي بيرون در اكتيكوت ارتباطند را فراموش نكنيد.

۲. پوشيدن لباس‌هاي بيشتر

يكي ديگر از راهكارهاي كاهش مصرف گاز، كم كردن دماي خانه و پوشيدن لباس‌هاي گرم است. اگر تنها يك درجه از دماي خانه را كم كنيد، به راحتي توانسته‌ايد هزينه‌هاي گرمايشي منزل خود را ۵ درصد كاهش دهيد.

۳. دو جداره كردن پنجره‌ها

يك پنجره تك جداره ۱۰ برابر بيشتر از يك پنجره دو جداره انرژي را هدر مي‌دهد. براي كاهش هدر رفتن انرژي از طريق پنجره‌ها، يك لايه هواي ساكن بين محيط داخل و خارج ايجاد كنيد. براي اين منظور مي‌توانيد يك لايه ديگر شيشه يا اكريليك شفاف روي پنجره نصب كرده و فضاي بين آن‌ها را به طور كامل درزبندي كنيد. با انجام اين كار، از هدر رفتن انرژي جلوگيري مي‌شود. براي اينكه تبادل حرارتي را از طريق پنجره‌ها كاهش دهيد مي‌توانيد از قاب‌هاي استاندارد UPVC، آلومينيوم ترمال‌بريك استاندارد استفاده كنيد.

كاهش مصرف گاز در زمستان


۴. استفاده از عايق‌هاي ويژه پنجره

عايق‌هاي ويژه پنجره كه به شكل برچسب‌هاي شفاف در بازار موجود هستند، مي‌توانند تا حدودي نقش پنجره‌هاي دو جداره را ايفا كنند. از اين عايق‌ها هم مي‌توانيد در تابستان و هم در زمستان استفاده كنيد. با استفاده از اين عايق‌ها در تابستان مي‌توانيد به ميزان ۸۰ درصد از ورود گرما به داخل منزل جلوگيري كنيد. عايق‌هاي ويژه پنجره قادرند ۳۰ درصد از تلفات حرارتي را در خريد پانسمان فصل زمستان كاهش دهند. در صورتي كه نتوانستيد عايق‌هاي ويژه پنجره را تهيه كنيد، مي‌توانيد از ورقه‌هاي پلاستيكي شفاف استفاده كنيد. اين ورقه‌ها دقيقا كار عايق پنجره را انجام مي‌دهند. با استفاده از چسب‌هاي دو طرفه اين ورقه‌ها را طوري به شيشه بچسبانيد كه چند ميلي‌متر با آن فاصله داشته باشند. به عنوان راهكاري ساده تر مي‌توانيد در هفته‌هايي كه هوا سردتر است دور تا دور پنجره‌ها را نايلون بكشيد و آن را با چسب نواري پهن بچسبانيد.


۵. پوشاندن كانال‌هاي كولر

براي اين منظور بهتر است با استفاده از يك پوشش ضخيم، كانال‌هاي كولر را از داخل خانه بپوشانيد.

كاهش مصرف گاز در زمستان

۶. متناسب بودن اندازه بخاري گازي با متراژ خانه

يكي ديگر از راهكار‌هاي كاهش مصرف گاز در زمستان انتخاب صحيح بخاري گازي است. بخاري را انتخاب كنيد كه با متراژ محلي كه قرار است بخاري آنجا قرار بگيرد متناسب باشد. از بخاري بزرگ براي محيط كوچك يا بالعكس استفاده نكنيد. هنگام انتخاب بخاري گازي، به برچسب انرژي كه روي آن قيد شده است توجه كنيد. بخاري را انتخاب كنيد كه بازده انرژي بالايي داشته باشد. بازده انرژي روي برچسب انرژي قيد شده است. رده انرژي A-B بهترين انتخاب و رده انرژي G بدترين انتخاب است. مدل‌هاي داراي رده انرژي A نسبت به مدل‌هاي داراي رده انرژي G، ۳۲ درصد بيشتر صرفه‌جويي خواهند داشت.

۷. عدم استفاده از شومينه

شومينه هارتمن با اين وجود كه دكوراسيون داخلي منزل را زيباتر مي‌كند، اما تأثير مثبتي در گرمايش خانه ندارد. شومينه تنها محيط اطراف خودش را گرم مي‌كند و تأثير آن در ديگر نقاط منزل احساس نمي‌شود. در صورت عدم استفاده از شومينه، در شومينه را به طور كامل بپوشانيد تا اثر دودكشي شومينه مهار شود.

۸. نصب پرده‌هاي چين‌دار

پرده‌هاي چين‌دار باعث كاهش مصرف گاز در زمستان مي‌شوند و تا حد زيادي جلوي اتلاف حرارت را مي‌گيرند. پرده‌هاي چين‌دار را در فصل تابستان نيز مي‌توان مورد استفاده قرار داد. كارايي آن‌ها در فصل تابستان به اين صورت است كه جلوي تابش نور خورشيد را مي‌گيرند و باعث خنك شدن فضاي داخل منزل مي‌شوند. در فصل زمستان، پرده را طوري نصب كنيد كه امكان حركت آزادانه هوا در پشت آن وجود نداشته باشد. براي اين منظور مي‌توانيد فاصله ريل پرده تا ديوار را با تخته پر كنيد.

۹. عايق‌بندي رادياتورها

براي كاهش مصرف گاز در زمستان لازم است كه اين موارد را به خاطر داشته باشيد:

  • لوله‌هاي آب گرم و رادياتور مركزي را عايق‌بندي كنيد
  • گاه گاهي به شوفاژخانه برويد تا مطمئن شويد تركيدگي يا شكافي در لوله‌ها ديده نمي‌شود
  • براي افزايش بازتاب حرارتي رادياتور، يك ورق آلومينيومي را در پشت آن قرار دهيد
  • روي رادياتورها را نپوشانيد
  • براي پنهان كردن رادياتور، مبل يا اجسام ديگر را جلوي آن قرار ندهيد و اجازه دهيد هواي گرم داخل خانه پخش شود.
  • گاه گاهي رادياتورها را هواگيري كرده و فن‌كوئل‌ها را تميز كنيد.

كاهش مصرف گاز در زمستان


۱۰. قيمت پانسمان هارتمن تنظيم آبگرمكن در دماي مناسب

يكي ديگر از راهكار‌هاي كاهش مصرف گاز در زمستان اين است كه دماي آبگرمكن را روي ۶۰ درجه سانتي گراد يا حتي كمتر تنظيم كنيد. آبگرمكن‌هاي قديمي و آبگرمكن‌هايي كه در رده انرژي C يا پايين‌تر قرار دارند، سوخت بيشتري را هدر مي‌دهند.

۱۱. انتخاب صحيح دودكش

  • دودكشي را انتخاب كنيد كه سطح داخلي‌اش صاف و صيقلي داده شده باشد.
  • سعي كنيد در مسير دودكش، از زانويي استفاده نشود.
  • براي اينكه اجسام خارجي نتوانند وارد دودكش شوند، بهتر است در بالاي دودكش كلاهك مناسبي نصب كنيد.

۱۲. روشن نگذاشتن بيهوده اجاق گاز

بهتر است هنگام طبخ غذا، شعله گاز را زياد نكنيد؛ زيرا دماي بالاتر از نقطه جوش باعث تبخير آب غذا مي‌شود و تأثيري در سرعت پخت غذا ندارد. همچنين بهتر است ظرف‌هاي كوچك را روي شعله‌هاي كوچك و ظرف‌هاي بزرگ را روي شعله‌هاي بزرگ قرار دهيد.


نتيجه‌گيري

بر اساس مواردي كه در بالا براي كاهش مصرف گاز در زمستان ذكر شد، چنين استنباط مي‌شود كه اولين و مهم‌ترين روش صرفه‌جويي در مصرف انرژي اين است كه متناسب با اندازه منزل و اتاق‌ها، اقدام به خريد وسايل گرمايشي كنيد. يكي ديگر از مشكلات مرتبط با فصل سرما، گاز گرفتگي است؛ به همين منظور پيشنهاد مي‌كنيم با راه‌هاي جلوگيري از گاز گرفتگي با مونوكسيد كربن آشنا شويد. به نظر شما بهترين راهكار صرفه‌جويي عفونت بدن در مصرف گاز در زمستان چيست؟ نظرات خود را در بخش پايين همين مقاله با ما و ساير مخاطبان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد. از اين‌كه تا پايان همراه ما بوديد از شما سپاسگزاريم.

تظرات ارسال شده