همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ارمغان تندرستي، پيچيده در عطر دل انگيز اين چاي

در دنياست. اين نوشيدني كه در ابتدا بومي چين و هند بوده و امروزه در سراسر جهان طرفداران زيادي پيدا كرده است داراي آنتي اكسيدان ها و مواد مغذي است كه تاثير شگرفي بر سلامت بدن مي گذارند.

به گزارش ، شايد به جرات بتوان گفت «چاي سبز» سالم ترين نوشيدني در دنياست. اين نوشيدني كه در ابتدا بومي چين و هند بوده و امروزه در سراسر جهان طرفداران زيادي پيدا كرده است داراي آنتي اكسيدان ها و مواد مغذي است كه تاثير شگرفي بر سلامت بدن مي گذارند.

چاي سبز ماده اي بسيار مفيد است و حتي برخي از محققان را طرفدار خود كرده است. در بازار انواع چاي از چاي سياه گرفته تا چاي سبز و حتي نوعي چاي تايلندي به نام اورلانگ و چاي سفيد موجود است. منشا همه آنها برگ گياه چاي «Camellia sinensis bush» است. با توجه به درجه‌هاي تخمير، چاي به انواع متفاوتي تقسيم مي‌شود قيمت پانسمان سوربكت كه بيشترين درجه تخمير متعلق به چاي سياه است و كمترين درجه تخمير، متعلق به چاي سبز.

در فرآيند تخمير يعني از زماني كه برگ چاي چيده مي‌شود تا زماني كه در معرض هوا قرار مي‌گيرد و تخمير مي‌شود، تغييراتي در چاي رخ مي‌دهد. يعني تركيب‌هاي فعال و بيولوژيك چاي كه اصطلاحا به آن «پلي‌فنول» مي‌گويند به تركيب‌هاي جديدتري تبديل مي‌شوند.

از جمله تركيبات چاي سياه، كافيين زيادي است كه خواص فارماژنيك دارد و باعث تحريك سيستم عصبي و قلب - عروقي مي‌شود اما در چاي سبز مقدار كافيين به حداقل ممكن مي‌رسد. در ضمن، پلي‌فنول‌هايي كه در چاي سبز به مقدار زيادتري وجود دارد در چاي سياه بسيار كم است.

البته بايد توجه داشته باشيد كه هيچ يك از غذاها شما را از بيماري محافظت نمي كنند. سلامتي شما در گروي سبك زندگي و ژن هايتان است، بنابراين حتي اگر تمام طول روز چاي سبز بنوشيد، دليل نمي شود كه خودتان را از عادت هاي ديگري نظير سيگار نكشيدن، ورزش كردن و داشتن رژيم غذايي سالم دور نگه داريد.

بزرگترين فايده چاي سبز
بيشتر فوايد چاي سبز به علت ماده اي پانسمان سوربكت به نام «كاتچين» است. كاتچين آنتي اكسيداني است كه با عوامل آسيب سلولي مي جنگد و حتي از صدمه به سلول ها جلوگيري مي كند. چاي سبز آنچنان كه بايد دستخوش فراوري نمي شود، بنابراين غني از كاتچين است.

آنچه تحقيقات نشان مي دهد
چاي سبز به بهبود جريان خون و كاهش كلسترول كمك مي كند. در سال 2013 روي بسياري از مطالعات انجام گرفته يك مطالعه مروري صورت گرفت و مشخص شد چاي سبز به جلوگيري از مشكلات قلبي كمك مي كند، از فشار خون بالا گرفته تا نارسايي احتقاني قلب.

چيزي كه براي قلب خوب است معمولا براي مغز هم مفيد است. مغز هم نياز به رگ هاي خوني سالم دارد. يك مطالعه در سوييس روي نتايج MRI افراد نشان مي داد كساني كه چاي سبز مي نوشند در بخش حافظه فعال مغز خود فعاليت بيشتري دارند. همچنين مشخص شده است كه چاي سبز در جلوگيري از تشكيل پلاك هاي مرتبط با بيماري آلزايمر موثر است.

به نظر مي رسد چاي سبز به ثابت ماندن قند خون در افراد مبتلا به ديابت هم كمك مي كند. از آنجا كه كاتچين باعث كاهش كلسترول و فشار خون مي شود، مي تواند از بدن در مقابل آسيب غذاهاي پرچرب محافظت كند.

ارتباط ساكارز چاي سبز با كاهش وزن
با عرض پوزش، اما هيچ نوشيدني و يا ماده غذايي باعث كاهش وزن نمي شود. با اين كه برخي شواهد نشان مي دهند كه مواد تشكيل دهنده فعال در چاي سبز – EGCG – در كاهش وزن موثرند، مطالعات ديگر چنين اثري را رد مي كنند. اما چاي سبز يك جايگزين هوشمند به جاي نوشيدني هاي شيرين است.

اگر 1-2 ليوان چاي سبز را جايگزين يك قوطي نوشابه كنيد، در سال آينده بيش از 50،000 كالري كمتر ذخيره كرده ايد. اين مقدار كالري مي تواند چيزي حدود 7 كيلوگرم وزن برايتان به ارمغان بياورد، پس معامله بسيار خوبي به نظر مي رسد. فقط يادتان باشد چايتان را با عسل يا شكر مخلوط نكنيد.

تاثير ضد سرطاني چاي سبز
مطالعات در مورد تاثير چاي سبز بر سرطان هنوز به نتيجه قطعي نرسيده اند. اما مشخص شده است در طول رشد تومور، چاي سبز به رشد سلول هاي سالم كمك مي كند. در اين مطالعات نتايجي وجود دارند كه نشان مي دهند احتمالا چاي سبز در از بين بردن سلول هاي سرطاني مفيد است، اما تحقيقات هنوز در مراحل اوليه هستند، بنابراين نبايد روي چاي سبز به عنوان ماده موثر پيشگيري از سرطان حساب كنيد. سربكت در واقع، وب سايت موسسه ملي سرطان مي گويد: «توصيه نمي كنيم از چاي سبز براي كم كردن خطر ابتلا به انواع سرطان استفاده كنيد.»

در كشورهايي كه عادت به نوشيدن چاي سبز دارند نرخ سرطان كمتر است؛ اما به درستي مشخص نشده كه آيا چاي سبز به تنهايي عامل آن بوده يا سبك زندگي سالم هم موثر بوده است.

آرام بخش طبيعي
خوردن چاي سبز به افراد كمك مي كند تا آرام شوند و خوب بخوابند. ماده شيميايي طبيعي به نام «تيانين» كه در چاي سبز موجود است، اثر آرام بخشي دارد.اما شايد بزرگترين امكاني كه با نوشيدن چاي سبز به آن دست مي يابيد، گذراندن زماني فرح بخش با نوشيدن چاي است. در اينجا به شما مي گوييم چگونه بهترين و سالم ترين چاي سبز عمرتان را درست كنيد:

1- چاي سبز را در آب جوش نريزيد. آب جوش براي كاتچين موجود در آن مضر است. بهتر است دماي آب 70 تا 76 درجه سانتي گراد باشد.
2- به چاي سبزتان ليمو اضافه كنيد، ويتامين C باعث مي شود كه كاتچين راحت تر جذب شود. از سوي ديگر بهتر است بدانيد لبنيات، جذب آن را سخت تر مي كنند.
ميزان مواد مغذي موجود در چاي سبز با توجه به فرم آن متفاوت است. چاي هاي sorbact پانسمان كيلويي معمولا بيشترين مقدار و قوطي هاي نوشيدني سرد چاي سبز كمترين مقدار مواد مغذي را دارند.

منبع: بهپو



منبع

تظرات ارسال شده