همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
11 اتفاقي كه با حذف گوشت قرمز در بدن مي افتد

در بدن چه مي شود، خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

به گزارش كارشناسان در پاسخ به اين پرسش كه خودداري از خوردن مواد گوشتي چه واكنشي در بدن به دنبال دارد، برخي موارد را مطرح كرده اند.

كاهش وزن: تكه هاي بزرگ و اضافه گوشت قرمز مي توانند توسط ساير پروتئين هاي مفيدتر جايگزين شوند كه كالري كمتري نيز دارند. به عنوان مثال در يك تكه گوشت 170 كالري وجود دارد كه در صورت جايگزيني با لوبيا تنها 70 يا 100 كالري به بدن مي رساند. ممكن است در نظر اول اين مقدار چندان تفاوتي نداشته باشد اما در طول زمان مي تواند تفاوت هاي فاحشي داشته باشد. علاوه بر اين، در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ ميلادي كه در مجله «پزشكي عمومي داخلي» به چاپ رسيد، نشان داده شد كه افراد گياهخوار در مقايسه با گوشتخواران زودتر شركت وارد كننده بي بران وزن كم مي كنند.

كاهش اسيد دستگاه گوارش: گوشت قرمز در كنار ساير مواد همچون آرد، قهوه و نوشابه مي تواند فضاي اسيدي را در بدن به وجود آورد. فضاي اسيدي سبب افزايش ميزان استرس، خواب نامناسب و برخي از بيماري ها همچون سرطان مي شود.

احساس نفخ كمتر: بدن براي هضم گوشت قرمز در مقايسه با ساير خوراكي ها به زمان بيشتري نياز دارد. در برخي از افراد هم گزارش هايي مبني بر يبوست، دردهاي شكمي و افزايش گاز شكم بعد از مصرف گوشت قرمز وجود داشته است. در بسياري از افراد حذف گوشت قرمز و جايگزين كردن آن با مواد غذايي محتوي فيبر، براي سلامتي آنها مفيد بوده و ميزان تورم بدن را نيز را كاهش داده است.

بهبود سلامت پوست: ژل ايكس پرونتوسان يبوست كه يكي از نشانه هاي هضم نادرست مواد غذايي در بدن است سبب تيره شدن و عدم شادابي سلول هاي پوستي مي شود. در اين ميان؛ حذف گوشت قرمز به كاركرد بهتر اندام هايي چون كبد و كليه ها كه مسئول فيلتر كردن ضايعات هستند، نيز كمك مي كند.

كاهش كلسترول: حذف گوشت قرمز ميزان چربي اشباع شده در بدن را نيز كاهش مي دهد كه در ارتباط مستقيم با سطح كلسترول و گرفتگي هاي عروقي قرار دارد.

كاهش خطر ابتلا به برخي سرطان ها: حذف كردن گوشت قرمز خطر ابتلا به برخي از سرطان ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ را كاهش مي دهد. اين اتفاق خصوصا زماني كه تاريخچه خانوادگي در ابتلا به اين انواع سرطان وجود دارد مي تواند موثرتر نيز باشد. به عقيده كارشناسان، مصرف گوشت قرمز تورم بيشتري را در بدن به وجود مي آورد و چنين تورم هاي مزمني مي توانند در پيشرفت سرطان تاثير داشته باشند.

مشكل عروقي

كاهش خطر ابتلا به برخي بيماري ها: حذف يا مصرف كم گوشت قرمز مي تواند از بيماري هاي قلبي عروقي، چاقي و ديابت نيز جلوگيري كند. مصرف گوشت قرمز برخي از باكتري ها را در شكم شكل داده كه مي توانند بر متابوليسم بدن، ديواره هاي شريان ها و عروق بدن تاثير داشته باشند. همچنين با بيماري هايي چون آلزايمر هم ارتباط دارد.

افزايش انرژي: از آنجايي كه وعده غذايي محتوي گوشت قرمز روند هضم را كاهش مي دهد بدن براي هضم آن مجبور به صرف انرژي بيشتري خواهد بود. مطالعات نشان داده اند كه مصرف غذاهاي گياهي مي تواند در طولاني مدت سبب افزايش انرژي فرد شود.

حفظ سلامت محيط زيست: حدود ۵۱ درصد از گازهاي گلخانه اي از طريق دامداري ها بدست مي آيد. براي عدم آسيب رساني بيشتر محلول پرونتوسان چيست به روندي كه در حال پيشبرد آن هستيم، بهتر است كه در آينده و براي نسل هايي بعدي نيز رعايت هايي را انجام دهيم.

افزايش مصرف منابع ديگر پروتئين: اگرچه پروتئين مي تواند سبب ساخت عضله در بدن شود اما ميزان آن نيز با توجه به سايز و وزن افراد و ميزان فعاليت هاي بدني آنها تفاوت هايي دارد. زماني كه شما تنها به ۲۱ گرم از اين پروتيئن نياز داريد در يك وعده غذايي در رستوران بيش از ۵۰ گرم از آن را دريافت مي كنيد. انجمن ملي پژوهش آمريكا ميزان مصرف اين پروتئين را براي خانم ها ۳۶ گرم و براي آقايان ۴۶ گرم دانسته است كه البته بسياري ديگر از مواد وجود دارند كه مي توانند اين ميزان پروتئين را فراهم آورند. به عنوان مثال پروتئين موجود در كوئينا بيش از پروتئين موجود در يك استيك است.

كمبود برخي ريزمغذي ها: اگر گوشت قرمز را حذف يا كمتر كرده ايد بايد آن را با مصرف مكمل ها جايگزين كنيد. اسپري پرونتوسان به عنوان مثال ويتامين هاي گروه ب خصوصا ويتامين ب ۱۲ و آهن را در رژيم خود بگنجانيد يا مكمل هاي دارويي آن را مصرف كنيد.

منبع: آواي سلامت



منبع

تظرات ارسال شده