همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
روش‌هايي براي مبارزه با آلزايمر

شايع‌ترين نوع زوال عقل است كه حافظه، افكار، مهارت‌هاي كلامي و قضاوت، درك مطلب و به طور كلي عملكرد شناختي بيمار را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

به گزارش : آلزايمر بيماري فردي نيست؛ بلكه يك دغدغه خانوادگي و اجتماعي است. تمركز روز جهاني آلزايمر در سال ۲۰۱۹ ميلادي بر ديد اجتماعي بر اين بيماري و شكستن كليشه‌هايي است كه بيمار و خانواده او را مي‌رنجاند. آلزايمر يك شوخي نيست و بيمار مبتلا شايسته احترام و درك متقابل است. خانواده فرد مبتلا با موقعيتي ترسناك و دشوار مواجه هستند و واكنش‌هاي اجتماعي،‌ تمسخر و رفتارهايي دور از شان مي‌تواند اين افراد را تحت فشار بيشتر قرار دهد.

يكي از مهم‌ترين دلايل بروز آلزايمر، تجمع پلاك‌هاي پروتئين آميلوئيد در مغز است.

آميلوييد يك اصطلاح عمومي براي پروتئين‌هايي است كه به طور طبيعي پماد مديكال هاني در بدن بوجود مي‌آيند. در مغز افراد سالم، اين پروتئين نابود مي‌شود؛ ولي در مغز افراد مبتلا به آلزايمر، تجمع مي‌يابد.

آخرين آمار منتشر شده از سازمان جهاني بهداشت در مورد زوال عقل

-آلزايمر شايع‌ترين نوع زوال عقل است.

-زوال عقل يكي از مهمترين دلايل ناتواني و وابستگي سالمندان در سراسر جهان است.

-زوال عقل نه تنها تاثير جسمي، رواني، اجتماعي و اقتصادي بر مبتلايان دارد،‌ بلكه خانواده و جامعه را نيز تحت تاثير قرار مي‌دهد.

- اكنون حدود ۵۰ ميليون نفر به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰ ميليون نفر به اين تعداد افزوده مي‌شود.

- گرچه قربانيان زوال عقل عمدتا سالمندان هستند؛ ولي اين عارضه يك بخش طبيعي از پيري نيست.

-حدود پنج درصد از مبتلايان به آلزايمر در دهه چهل و پنجاه سالگي علائم اوليه را نشان مي‌دهند.

روش‌هايي براي مبارزه با آلزايمر

- استرس را كاهش دهيد

اجتناب از استرس در زندگي مدرن امروزي تقريبا غير ممكن است؛ خريد قطره فروزومال ولي با راهكارهايي مي‌توان استرس را مديريت كرد و اثرات مضر آن را كاهش داد. استرس مزمن مغز را تحت تاثير قرار مي‌دهد و مي‌تواند در دراز مدت فرد را مستعد ابتلا به بيماري‌هاي عصبي از جمله آلزايمر كند. اجتناب از اخبار منفي،‌ انجام منظم ورزش‌هايي مانند يوگا، پياده روي و پيلاتس،‌ قدم زدن در طبيعت، مطالعه، گوش دادن به موسيقي ملايم، استراحت كافي، پيروي از رژيم غذايي سبك و سالم، وقت گذراندن با دوستان و افراد شاد، دوري از افراد مضطرب و نگران، دوش آب ولرم و مهمتر از همه توكل به خداي بزرگ و نيايش از جمله مهمترين روش‌هاي مديرين استرس و ايجاد آرامش هستند.

- به طور منظم ورزش كنيد

مطالعات اخير نشان مي‌دهد ورزش منظم علاوه بر اثرات جسمي، پيشرفت بيماري آلزايمر را كُند مي‌كند. ورزش با تنظيم انتقال‌دهنده‌هاي عصبي از جمله دوپامين و سروتونين در كنترل آلزايمر موثر است.

- روابط اجتماعي قوي داشته باشد

يكي از مهم‌ترين دلايل بروز آلزايمر، تجمع پلاك‌هاي پروتئين آميلوئيد در مغز درمان خانگي سوختگي با آب جوش است. آميلوئيد يك اصطلاح عمومي براي پروتئين‌هايي است كه به طور طبيعي در بدن بوجود مي‌آيند. در مغز افراد سالم، اين پروتئين نابود مي‌شود؛ ولي در مغز افراد مبتلا به آلزايمر، تجمع مي‌يابد.

مطالعات جديد نشان مي‌دهد تركيب پروتئين بتا آميلوييد با تعاملات و روابط اجتماعي پايين، فرآيند كاهش شناختي و آلزايمر را تسريع مي‌كند. تعاملات و روابط اجتماعي و زوال شناختي كاملا مرتبط هستند و هرچه فرد حضور پررنگ‌تري در اجتماع داشته باشد، مصونيت بيشتري در مقابل آلزايمر دارد.

شركت در فعاليت‌هاي اجتماعي، دورهمي‌هاي دوستانه و خانوادگي، رفت و آمد با اطرافيان و حضور در برنامه‌هاي خيرخواهانه همگي در انعطاف‌پذيري مغز نقش دارند و از طرفي با كاهش احتمال بروز افسردگي، فرد را در مقابل زوال شناختي ايمن مي‌كنند. احساسات خود را با افراد به اشتراك بگذاريد و به درددل هاي ديگران گوش كنيد.

- خواب كافي داشته باشيد

خواب كافي ۶ تا ۹ ساعت بين ۱۱ شب تا هفت صبح پزشكي كودكان با تقويت عملكرد مغز و حافظه در كاهش احتمال ابتلا به آلزايمر و كاهش روند بيماري موثر است.

- كلسترول بد را كاهش دهيد

سطح كلسترول LDL‌ نقش مهمي در بروز و توسعه بيماري آلزايمر دارد. ليپو پروتئين كم چگالي (LDL) در زبان عاميانه به كلسترول بد معروف است. اين دسته از ليپو پروتئين‌ها كلسترول را به بافت‌هاي خارج كبدي انتقال مي‌دهند.

مطالعات اخير نشان مي‌دهد سطح بالاي كلسترول LDL ‌سن ابتلا به آلزايمر را كاهش مي‌دهد. محققان احتمال مي دهند ارتباط كلسترول با آلزايمر به دليل فاكتورهاي ژنتيكي باشد.

- فشار خون را كاهش دهيد

مطالعات محققان دانشگاه كلمبيا نشان مي‌دهد درمان پرفشاري خون احتمال بروز زوال عقل مرتبط با افزايش سن را كاهش مي‌دهد.

-ا ز رژيم غذايي MIND پيروي كنيد

اين رژيم غذايي كه تركيبي از رژيم مديترانه‌اي و روش‌هاي غذايي موثر در كاهش فشار خون است، احتمال ابتلا به آلزايمر را ۵۳ درصد كاهش مي‌دهد

در اين رژيم غذايي مصرف روزانه ميوه و سبزي، آجيل به جاي تنقلات ناسالم، انواع پانسمان نقره مصرف چند بار لوبيا در هفته، مصرف گوشت ماكيان و ماهي و محصولات خانواده توت توصيه شده و مصرف گوشت قرمز، كره و مارگارين، شيريني، پنير پرچرب (مانند پنير پيتزا) فست فود و غذاي سرخ كرده را منع مي‌كند.

بيست و يكم سپتامبر به منظور افزايش آگاهي در مورد آلزايمر و يادآوري روش‌هاي پيشگيري از اين بيماري، روز جهاني آلزايمر نام گرفته است.

منبع: ايرنا



منبع

تظرات ارسال شده