همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
چرا توزيع متادون توسط داروخانه ها منتفي شد؟/مصاحبه اختصاصي

توزيع متادون به داروخانه توسط ستاد مواد مخدر و وزارت بهداشت قطعي نشده اين است كه اين مسأله نياز به كار كارشناسي دقيق دارد.

خبرنگار گفتگويي اختصاصي با دكتر كيانوش جهانپور، سخنگوي غذا و دارو انجام داده و در رابطه با دليل اجرايي نشدن مصوبه ي ستاد مواد مخدر در خصوص توزيع متادون توسط داروخانه ها صحبت كردند.

تلاش وزارت بهداشت براي عدم نشت متادون

وي گفت: هنوز وظيفه محصولات مدي هاني ي توزيع متادون به هيچ داروخانه اي سپرده نشده است و فعلا همان كلينيك ها و مراكز ترك اعتياد در كنار درمان، توزيع داروي متادون را نيز برعهده دارند.

او افزود: اخيرا يك مصوبه اي ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر توزيع متادون توسط داروخانه داشته كه وزارت بهداشت هم در اين راستا تمام تلاشش را مي كند كه موضوع نشت متادون در زنجيره ي توزيع را مهار كند.

دكتر جهانپور بيان كرد: اينكه شكل اجرايي و شرايط توزيع متادون در آينده به چه صورت باشد هنوز مشخص نيست و در آيين نامه اي توسط وزارت بهداشت در حال بررسي و بازبيني است.

وي گفت: آيين نامه ي مذكور توسط پماد عسل خارجي كارشناسان خبره ي وزارت بهداشت بررسي مي شود و قطعا جزئيات آن طبق مصوبات ستاد مبارزه با مخدر و وزارت بهداشت به طور رسمي اعلام خواهد شد.

قانوني براي ارائه ي خدمات درماني و دارويي به طور يكجا وجود ندارد

سخنگوي سازمان غذا و دارو ادامه داد: چندي قبل توزيع متادون در دو استان به صورت پايلوت به جاي دانشگاه هاي علوم پزشكي مربوطه به داروخانه هاي منتخب سپرده شد و ارزيابي هاي اين پايلوت نيز در آينده منتشر خواهد شد.

همچنين جهانپور در پاسخ به اين سؤال خبرنگار كه برخي افراد ارائه ي خدمات درماني و توزيع دارو را به طور مدي هاني 405 يكجا، امري قانوني تلقي مي كنند و مخالف توزيع متادون در داروخانه ها هستند هم به گفت: قانوني در اين رابطه نديده ام از طرفي اگر در اين مورد قانوني وجود داشت ديگر نياز به مصوبه ي ستاد مواد مخدر و تدوين آيين نامه جديد توسط وزارت بهداشت نبود.

چرا واگذاري توزيع متادون به داروخانه ها منتفي شد؟

او خاطرنشان كرد: دليل اينكه هنوز بحث واگذاري توزيع متادون به داروخانه توسط ستاد مواد مخدر و وزارت بهداشت قطعي نشده اين است كه اين مسأله نياز به كار كارشناسي دقيق دارد و مشخص كردن جزئيات آن به منظور اجرايي كردن آن در سراسر كشور، بايد براساس شواهد و مدارك علمي، فني و تجارب صورت گرفته باشد.

وي مدي هاني با تأكيد بر اينكه در اين رابطه اقدام شتاب زده صورت نخواهد گرفت، به گفت: مراكز درماني ترك اعتياد تا زماني كه آيين نامه ي جديد به تصويب نرسيده، مانند سابق توزيع متادون به بيماران را در كنار درمان ارائه مي دهند.

اظهار نظر رئيس سازمان غذا و دارو در خصوص توزيع متادون

گفتني است محمد رضا شانه ساز، رئيس سازمان غذا و دارو نيز در آخرين صحبت خود در اين رابطه به خبرنگاران گفت: " نمي‌خواهيم مراجعه افرادي كه به‌عنوان بيمار درصدد ترك اعتياد هستند به مراكز ترك اعتياد كاهش يابد، بنابراين مقرر شد توزيع متادون همچنان در مراكز ترك ادامه پيدا كند تا با كار ژل مدي هاني كارشناسي به يك الگو و روشي دست پيدا كنيم كه بتوانيم هم مسائل قانوني (توزيع دارو در داروخانه) را لحاظ كرده، هم از كاهش مراجعات به مراكز ترك جلوگيري و هم مانع نشت متادون از شبكه رسمي توزيع به مبادي غيرمجاز شويم."

گفتگو: مشكات سخاوتي



منبع

تظرات ارسال شده