همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
 اكسيري طبيعي براي كاهش چربي هاي شكمي

در دل طبيعت تبديل كرده است.

به گزارش حيدر عظمايي محقق و پژوهشگر طب سنتي درباره خواص دمنوش زنيان گفت: گياه زنيان با دارابودن انواع ويتامين‌ها از گروه‌هاي A، جراحي پوست C وE و ويتامين‌هاي گروه B و مواد معدني‌اي مانند سديم، پتاسيم، آهن و فسفر داراي خواص متعدد و ويژه‌اي است كه آن را به گياهي ارزشمند در طب سنتي تبديل كرده است.

وي ادامه داد: اين گياه به دليل مقادير بالاي تيمول كه داراي خواص ضد باكتري طبيعي است، مي‌تواند در پاك سازي ريه ها و بهبود علائم سرماخوردگي، برونشيت و آسم موثر باشد. همچنين اثرات ضدالتهابي تيمول موجود در آن در كاهش خطر ابتلا به آرتروز و دردهاي مفصلي و برطرف لوهمن روشه كردن سريع دندان درد نقش بسزائي دارد.

عظمايي افزود: دمنوش اين گياه با افزايش سوخت و ساز بدن، در كاهش حجم چربي‌هاي شكمي موثر است و به درمان مشكلات سوءهاضمه و اختلالات گوارشي كمك مي‌كند، در كنترل قند، فشار و چربي خون موثر است و سنگ كليه و كيسه صفرا را دفع مي‌كند.

اين پژوهشگر طب سنتي گفت: در كنار خواص مفيد اين گياه دارويي، مصرف زنيان عوارض جانبي هم دارد. مصرف بيش از حد اين گياه عوارضي مانند آلرژي و حساسيت پانسمان هيدروكلوئيد كامفيل را به دنبال دارد كه با علائمي مانند تهوع، استفراغ، سوزش پوست و سردرد قابل تشخيص است.

وي ادامه داد: خانم هاي باردار نبايد از اين گياه استفاده كنند و مصرف زنيان ممكن است سبب برخي عوارض كبدي شود و خطر خونريزي را به همراه داشته باشد.

براي تهيه ۲ ليتر شربت زنيان، يك ليتر از عرق زنيان، يك ليترعرق زيره، ۵۰ گرم بذر زنيان، ۵۰۰ گرم عسل و كمي آبليموي ترش تازه لازم است.
عرق پانسمان زخم حفره اي زنيان و زيره را باهم مخلوط كنيد و بذر زنيان را به اين مخلوط اضافه كرده و بگذاريد سه ساعت بماند. مخلوط بذر زنيان و عرقيات را پنج دقيقه بجوشانيد و پس از اينكه دماي مخلوط بذر زنيان و عرقيات به ۵۰ درجه سانتي‌گراد رسيد آن را صاف كنيد. در ادامه عسل را به مخلوط صاف شده اضافه كنيد و آن را خوب هم بزنيد تا قوام لازم برسد.

اين شربت را مي‌توان به مقدار چهار ليوان در روز و به دفعات، صبح ناشتا سوپرازورب سي و سي دقيقه قبل از صبحانه، پس از ناهار، ۳۰ دقيقه قبل از شام و پيش از خواب مصرف كرد.

زنيان، گياهي يك ساله و بومي كشور هند است كه در ايران هم مي‌تواند رشد ‌كند. ميوه‌ي كوچك اين گياه با ظاهري بيضي شكل و رگه دار مزه اي تند و تيز دارند و عطر و بوي آن مانند آويشن است.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع

تظرات ارسال شده