همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
سقط چه بر سر زنان مي‌آورد

ناسالم ازجمله خودكشي، اعتياد، اضطراب و اختلالات رواني گرايش پيدا مي‌كنند.

به گزارش دعوا بالا گرفته و مدت هاست مساله سقط جنين به جدالي چند بعدي تبديل شده است. دين، اخلاق، حقوق، فمينيسم، بهداشت و سلامتي به پاي ميز بحث آمده اند. فارغ از امكان، مجوز قانوني و حتي مخاطراتي كه بر اثر سقط متوجه جسم مادر مي شود، روح و روان مادران را تحت تاثير قرار داده و به شدت به آن ها آسيب روحي مي زند.

نرخ خودكشي يكي از فاكتورهاي بررسي سلامت و بهداشت روان است كه از شرايط بحران رواني خبر مي دهد. نرخ خودكشي زنان در ۱۲ ماه پس از سقط در مقايسه با زايمان، حدود ۶ برابر در كشورهاي اروپاي شمالي (اسكانديناوي) اندازه گيري شده است. در پژوهش هاي مشابه پماد سوختگي در انگلستان و ايالات متحده، نرخ هاي ۳.۲۵ و ۲.۶ برابر به دست آمده است.

بيماري هاي رواني در كمين سقط كنندگان جنين

فاكتور ديگري كه بيانگر شرايط بحراني روان است، تعداد افراد بستري شده در بيمارستان هاي روانپزشكي است. پژوهش ها نشان مي دهد در سه ماه اول پس از سقط جنين نرخ بستري مادران در بيمارستان روان پزشكي، بيش از ۵ برابر جمعيت گواه گزارش شده است.

نتايج پژوهشي كه در نيوزيلند انجام شده است حاكي از اين است كه زناني كه به صورت خودخواسته و عمدي به بارداري خود خاتمه داده اند، بيشتر از زناني كه باردار نيستند و همچنين بيشتر از زناني كه بارداري خود را به پايان مي رسانند از مشكلات رواني مانند افسردگي اساسي، اختلالات اضطرابي، تفكرات خودكشي، وابسته شدن به الكل و مشكلات مربوط به مواد رنج مي برند.

مادران خريد قطره فروزومال سقط كننده و درگيري با اعتياد

در زمينه مشكلات رفتاري مادران، نتايج آماري نشان دهنده تفاوت هاي چشمگير در ناسازگاري هاي رفتاري در ميان خانواده است. بر اساس نتايج يك پژوهش كانادايي زنان پس از بحران سقط، اغلب مشكلاتي در ارتباط با فرزندان ديگر خود دارند و ريسك احتمال سوء رفتار با ديگر فرزندان در اين زنان بالاتر است. همچنين سقط عمد فرزند با رفتارهاي پرخطر و خود تنبيه كننده ناشي از احساس گناه مانند خودعقيم سازي، سوء مصرف مواد مخدر، عادت هاي غيرعادي خوردن (كه منجر به چاقي يا لاغري غير طبيعي شده) و افكار خودكشي همبسته است.

از سوي ديگر پس از سقط روابط زن با همسر و ديگر اعضاي خانواده اش به طور معناداري دچار تغيير مي شود. احساس ترس، ناراحتي، سردرگمي، اضطراب و خدشه پانسمان زخم دار شدن رابطه با والدين برخي علائم مشاهده شده در ديگر كودكان اين خانواده ها است.

درگيري مادران پس از سقط با اضطراب مرگ

يكي از مشكلات اضطرابي زنان پس از سقط جنين انواع فوبيا است. تحقيقات نشان داده اند كه زنان با يك بار سقط جنين كمتر از زناني كه بارها به اين عمل مبادرت ورزيده اند دچار ترس هاي غيرعادي مي شوند.

اضطراب مرگ نيز در دوران سوگواري پس از سقط افزايش مي يابد. همچنين اختلال اضطراب فراگير كه با احساس نگراني بدون منبع مشخص و در اكثر ساعات روز همراه است (GAD) در اين زنان بيشتر گزارش مي شود.

برخي پژوهش ها به صورت مقايسه اي به مشكلات روحي زناني كه به صورت غيرعمد با سقط فرزندشان روبه‌رو شده اند با زناني لوزالمعده كه به سقط عمدي مبادرت ورزيده، پرداخته اند. در پژوهشي كه در سال ۲۰۰۵ به چاپ رسيد ميزان اضطراب تا يك سال پس از سقط در سقط عمد بسيار بالاتر از سقط هاي خود به خودي اندازه گيري شده بود.

سقط و بروز اختلالات خواب

اختلالات خواب، از جمله مهم ترين مشكلات زنان پس از سقط است. ۲۳ درصد از زنان روياهاي تكراري اضطراب زا گزارش داده اند، ۴۵ درصد مي گويند گويي واقعه را دوباره زنده تجربه مي كنند، ۲۹ درصد مي گويند خاطرات سقط بارها هجوم مي آورد و ۳۵ درصد از زنان تا مدت ها از هر آن چه آن ها را به ياد سقط فرزندشان انداخته اجتناب مي كنند.

زني ۲۲ ساله در اين باره گفته است: روح كودكم را حس مي كنم كه هر شب به سوي من مي آيد. برخي روياهاي حاوي مضامين مربوط به زنده بودن فرزند خود و بزرگسالي او مي بينند. در كتاب كرم رژودرم «سقط؛ فقدان و بازيابي هويت» نويسنده كابوس هاي خود را با مضمون مرگ يا غرق شدن يك نوزاد در آب تصوير كرده است.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده