همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
علايم ساده تنفسي مانند سرفه و تنگي نفس جدي گرفته شود

وي ادامه داد: بزرگسالان در سنين حدود ۲۰ تا ۴۰ سال مستعدتر به ابتلا پماد زخم اين بيماري بوده و شيوع اين بيماري در خانم‌ها بيشتر است.

احتشام با تاكيد بر اينكه اين بيماري جنبه ارثي نيز پيدا مي‌كند و از لحاظ نژاد هم در سياه پوستان شيوع بالاتري دارد، افزود: در كل اين بيماري هر سن، جنس و نژادي را درگير مي‌كند.

اين فوق تخصص ريه با بيان اينكه تظاهرات و علايم اين بيماري كاملا مي‌تواند غير اختصاصي باشد و بستگي به محل اوليه درگيري اين بيماري دارد، تصريح كرد: از يك سرفه و تنگي نفس ساده گرفته تا درد شديد سينه ها، خلط خوني، كاهش وزن و تب مي‌تواند بروز كند و در صورت درگيري ارگان‌هايي غير از سيستم تنفسي مي‌تواند علايم وريدي ديگري مانند ضايعات و لكه‌هاي پوستي برجسته و يا تاري ديد چشم و كاهش بينايي و در صورت ابتلاي كليه علايم نارسايي كليه بروز كند.

احتشام با تاكيد بر اينكه نكته جالب علايم اين بيماري اين است كه در حدود ۵۰ درصد موارد اين بيماري هيچ علامتي نداشته و به صورت اتفاقي با انجام راديوگرافي ساده قفسه سينه تشخيص داده مي‌شود، گفت: در اين نوع راديوگرافي برجستگي‌هاي غدد لنفاوي و يا ضايعات ندول پزشك را به اين بيماري مشكوك مي‌كند.

وي ادامه داد: راه تشخيص اين بيماري نمونه برداري از ضايعات از ارگان‌هاي مبتلا مي‌باشد براي مثال به وسيله دستگاه‌هاي اندوسكوپي پانسمان زخم بستر ريه مي‌توان از ضايعات يا غدد لنفاوي مشكوك اطلاع حاصل كرد و يا اگر ضايعات در جا‌هاي در دسترس‌تر مانند پوست باشد از آن ضايعات نمونه برداري انجام مي‌شود.

اين فوق تخصص ريه با بيان اينكه البته تست‌هاي غيرتهاجمي ديگري مانند آزمايش‌هاي خوني و تصوير برداري‌هاي خاصي هم براي تشخيص اين بيماري وجود دارد، گفت: بهترين تست تشخيصي همان نمونه برداري (بيوبسي) است.

احتشام با تاكيد بر اينكه راه درمان اين بيماري بعد از تشخيص مقداري دشوار است، افزود: درمان‌هاي مختلف ضد التهابي، دارو‌هايي مانند كورتن‌ها و دارو‌هاي سركوب گر نمايندگي محصولات هارتمن سيستم ايمني بايد هر چه سريع‌تر شروع شود تا جلوي پيشرفت اين بيماري گرفته شده و مقداري اين بيماري پسرفت كند تا شاهد از بين رفتن و نارسايي آن اندام‌هاي درگير نباشيم.

وي ادامه داد: و از طرفي ممكن است فرد دچار عوارض دارو‌هاي درماني شود كه اجتناب ناپذير است.

احتشام با بيان اينكه طول مدت درمان بيماري ساركوئيدوز از ۶ ماه و يكسال گرفته و حتي ممكن است درمان بسيار طولاني‌تر نياز باشد، افزود: دوز و شدت شروع درمان بستگي دارد به اينكه اين بيماري در چه مرحله‌اي بوده و چه ارگان‌هايي را مبتلا كرده است.

فوق ژل هارتمن تخصص ريه در پايان گفت: توصيه مي‌شود علايم ساده تنفسي مانند سرفه و تنگي نفس را اگر بيش از يكماه طول كشيد جدي بگيريم تا هر چه سريع‌تر بيماري‌هاي پيشرونده‌اي مانند ساركوئيدوز تشخيص داده شود و با شروع به موقع درمان جلوي عوارض بيشتر گرفته شود.

منبع: فارس



منبع

تظرات ارسال شده