همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

همه چيز درباره زمان افتادن بند ناف نوزادان

افتادن

بند ناف نوزاد از دغدغه‌هاي اصلي يك مادر پس از زايمان است. در اين مطلب با مراقبت‌هاي قبل و بعد از افتادن بند ناف، دلايل دير يا زود افتادن و نكات مهم مربوط به بند ناف آشنا خواهيد شد.

افتادن بند ناف نوزاد


ستاره
| سرويس مادر و كودك -
بعد از آنكه بند ناف كودك از مادر بريده شد، براي مدتي بخشي از آن در حفره ناف باقي خواهد ماند تا به طور كامل خشك شود و بيفتد. ريشه بند ناف به تدريج خشك شده، منقبض گشته و پس از يك الي دو هفته شاهد افتادن بند ناف نوزاد خواهيد بود. مهم است كه بند ناف و پوست اطراف آن را تميز و خشك نگه داريد. مراقبت‌هاي اساسي به جلوگيري از عفونت و همچنين به افتادن بند ناف نوزاد كمك شاياني مي‌كند و سبب بهبودي سريع آن مي‌شود. در اين مطلب شما با نكات مهم در ارتباط با نگهداري از بند ناف تا زمان افتادن آن آشنا خواهيد شد، همچنين مي‌توانيد علت دير و يا زود افتادن بند ناف را دريابيد.


در خريد قطره فروزومال اين مطلب مي‌خوانيد:

  • مراقبت‌هاي قبل از افتادن بند ناف
  • دلايل دير يا زود افتادن بند ناف
  • مراقبت‌هاي بعد از افتادن بند ناف
  • نكات مهم
  • زمان مراجعه يا تماس با پزشك

مراقبت‌هاي قبل از افتادن بند ناف نوزاد

تا زماني كه بند ناف نوزاد شما، خشك شده و بيفتد، شما مي‌بايست بهداشت اين منطقه را به خوبي رعايت كرده تا از بروز عفونت و بيمار شدن نوزاد خود جلوگيري نماييد.

بند ناف نوزاد و پوست اطراف آن را به آرامي تميز كنيد. مقداري پنبه برداشته و آن را درون آب گرم فرو ببريد. سپس با فشردن پنبه آب اضافي را از آن بگيريد. اكنون به آرامي اطراف ناف را با پنبه مرطوب تميز نماييد. هرگونه رطوبت، چسبندگي و كثيفي را از اطراف آن از بين ببريد و سپس به آرامي منطقه مورد نظر را با يك پارچه نرم خشك كنيد. افتادن بند ناف اغلب يك الي دو هفته پس از تولد نوزاد رخ مي‌دهد كه البته گاهي اين اتفاق زودتر يا ديرتر مي‌افتد. در ادامه به بررسي علل هر يك خواهيم پرداخت.

تميز كردن بند ناف نوزادان

دلايل دير يا زود افتادن بند ناف

۱) علت دير افتادن بند ناف نوزاد

دير پماد مديكال هاني افتادن بند ناف نوزاد بيشتر به دليل نوتروپني آلوئيموني نوزادان گزارش شده است. (نوتروپني يك نارسايي ايمني بر اثر نقص نوتروفيل است. تعداد نوتروفيل كمتر از ۱۵۰۰ در ميلي‌متر مكعب غيرطبيعي است و در نتيجه كاهش توليد نوتروفيل يا افزايش تخريب اين سلول‌ها به وجود مي‌آيد.)

۲) علت زود افتادن بند ناف

اين بند ناف است كه وظيفه رساندن اكسيژن و مواد غذايي از مادر به نوزاد درون رحم را بر عهده دارد. اما پس از تولد، اين بند بريده خواهد شد و گيره اي به انتهاي آن وصل مي‌شود. بند ناف آرام آرام تغيير رنگ داده، تيره مي‌شود و مي‌افتد. بند ناف سياه شده مي‌تواند محيط مناسبي را براي رشد باكتري‌ها فراهم آورد كه منجر به عفونت ناف مي‌گردد و سبب افتادن زودهنگام بند ناف در ۲ الي ۳ روزگي نوزاد خواهد شد.

مراقبت هاي بعد از افتادن بند ناف


مراقبت‌هاي بعد از افتادن بند ناف

بعد از افتادن بند ناف، ممكن است متوجه يك نقطه خام كوچك يا مقدار كمي از مايعات آغشته به خون در ناحيه مذكور شويد. اين مورد جايي براي نگراني نخواهد داشت و به مرور زمان خشك شده و از بين مي‌رود. در بعضي موارد، بند ناف ممكن است يك بافت زخم‌مانند قيمت پماد زخم بستر صورتي‌رنگ به نام گرانولوما تشكيل دهد كه ترشحات زرد رنگي از آن خارج مي‌شود. در صورتي كه اين ترشحات بيش از يك هفته به طول انجاميد، بايد فورا به پزشك مراجعه كرده و موضوع را با او در ميان بگذاريد.

نكاتي براي مراقبت از بند ناف نوزاد

نكات مهم در ارتباط با مراقبت از بند ناف نوزاد

  • ناحيه ناف و بند ناف را خشك نگه داريد
  • خشك نگه داشتن ناحيه ناف و بند ناف، به تسريع خشك شدن و افتادن بند ناف كمك شاياني خواهد كرد.
  • پوشك كودك را در زير بند ناف ببنديد. در غير اين صورت، بخشي از پوشك نوزاد خود را برش زده تا بند ناف او در معرض هوا قرار گيرد.
  • بهتر است كمك گرفتن از الكل براي خشك و تميز كردن بند ناف را به فراموشي بسپاريد، چرا كه استفاده از الكل مي‌تواند سبب مسمويت در نوزاد شود.
  • بسياري از والدين براي اينكه بند ناف فرزندشان زودتر خشك شود نيز آن را با الكل تميز نگه مي‌دارند؛ اما اين روش بسيار غلط است و موجب مسموميت با الكل مي‌شود همچنين استفاده از الكل، روند افتادن بند ناف را به تعويق مي‌اندازد و عفونت را افزايش مي‌دهد.

چه زماني با پزشك تماس بگيريم؟

در انواع پانسمان نقره صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت، با پزشك كودك خود تماس بگيريد. علائم عفونت مي‌تواند شامل چرك و مايع زرد رنگ در اطراف ناف و بوي بد در اين ناحيه، قرمز شدن پوست پايه بند ناف، گريه نوزاد حين لمس بند ناف و تب باشد.

البته لازم است تا در صورت بروز هرگونه مشكل ديگري بي‌درنگ با پزشك نوزاد خود تماس حاصل نماييد. گاهي توده‌اي مرطوب و قرمز رنگ بعد از افتادن بند ناف نوزاد در اطراف ناف شكل مي‌گيرد كه پس از دو هفته از بين خواهد رفت. اما در صورت تداوم آن بهتر است به پزشك مراجعه نماييد. همچنين ممكن است پس از افتادن بند ناف، در اين ناحيه، فتق جزئي مشاهده شود كه اين مشكل نيز توسط پزشك برطرف خواهد شد.

سخن پاياني

در حالي كه اغلب بند ناف نوزادان طي دو هفته پس از تولد مي‌افتد، اما طول كشيدن آن طي شش هفته نيز مي‌تواند طبيعي تلقي شود؛ به شرطي كه هيچ نشانه‌اي از آلودگي، زخم، عفونت و ... در اين ناحيه وجود نداشته باشد. اما اگر افتادن بند نوزاد، بيش از اين زمان به طول انجاميد، به پزشك مراجعه كرده تا با استفاده از يك ماده شيميايي، به تسريع خشك شدن آن كمك كند.

اگر كودك شما هنوز به دنيا نيامده مطلب دلايل پيچيدن بند ناف دور گردن جنين + خطرات و راه هاي مقابله را بخوانيد. همچنين برايتان جالب خواهد بود بدانيد خون بند ناف چيست و براي چه كساني قابل استفاده است؟ گاهي در هنگام زايمان، خون بند ناف جمع آوري درمان خانگي سوختگي با آب جوش شده و در بانك سلول‌هاي بنيادي ذخيره مي‌گردد تا در آينده به درمان بيماري‌هاي نوزاد و خانواده‌اش كمك كند.

تجربه شما از افتادن بند ناف فرزندتان چيست؟ نظرات و پرسش‌هاي خود را با ما و ديگر مادران همراه دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده