همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

درمان سرفه با كپسول ژلوكاف؛ نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارويي

كپسول ژلوكاف (Gelo Cough) از داروهاي ضد سرفه است كه به منظور درمان سرفه‌هاي بدون خلط ناشي از سرماخوردگي تجويز مي‌شود. سردرد، يبوست و درد معده برخي از عوارض مصرف اين دارو است.

سرفه - سرفه كردن


دكتر زخم|
دكتر زخم -
سرفه و گلو درد از علائم سرماخوردگي است. اين بيماري در فصول سرد سال شيوع زيادي داشته و در صورت ابتلا، چند روز شما را درگير علائمي همچون آبريزش بيني، سرفه، گلودرد و تب مي‌كند. البته علت ابتلا به سرفه‌هاي پشت سر هم را نمي‌توان تنها به سرماخوردگي نسبت داد. برخي از حساسيت‌ها يا برخي بيماري‌هاي تنفسي مثل آسم هم مي‌توانند باعث بروز سرفه شوند. براي درمان سرفه كه گاه واقعا كلافه كننده مي‌شود، مي‌توان از داروهاي ضدسرفه موجود در داروخانه‌هااستفاده كرد. البته تشخيص علت ابتلا به سرفه‌هاي مداوم اهميت زيادي داشته و لازم است پزشك پس از معاينه دقيق داروي مناسب را تجويز كند. كپسول ژلوكاف يكي از داروهاي درمان سرفه است كه در ادامه بيشتر با آن آشنا مي‌شويم.


آنچه در اين مطلب مي‌خوانيد:

  • علل سرفه كردن
  • معرفي كپسول ژلوكاف
  • عوارض و تداخل دارويي
  • مقدار و نحوه مصرف
  • نكاتي كه بايد بدانيد
  • سرفه را به آساني درمان كنيد

علل نمايندگي سوربكت سرفه كردن

شايد در نگاه اول سرفه را نوعي بيماري بدانيم، اما اينطور نبوده و سرفه كردن خود باعث مي‌شود از بيماري‌هاي ديگر در امان بمانيم. سرفه زماني بروز مي‌كند كه ريه‌ها تحريك شوند. در واقع بدن از طريق سرفه كردن قصد دارد از سيستم تنفسي شما در برابر ميكروب‌ها، محافظت كند. سرفه باعث مي‌شود راه‌ هوايي از مواد و ذرات آلوده تميز شود اما همين سرفه‌ها، گاهي كلافه كننده شده و تبديل به يكي از شايع‌ترين علت‌هاي مراجعه افراد به پزشك مي‌شوند. داروهاي مختلفي براي رفع سرفه وجود دارد. بيشتر داروهاي ضدسرفه به نسخه نيازي ندارند و افراد مي‌توانند با مراجعه به داروخانه، آن‌ها را تهيه و مصرف كنند، اما بدون نسخه بودن دارو دليل بر بي‌خطر بودن آن نيست. بنابراين بهترين كار مراجعه به پزشك است تا او با توجه به شرايط جسماني بيمار داروي مناسب را تجويز كند.

معرفي كپسول ژلوكاف

كپسول ژلوكاف (Gelo Cough) از داروهاي ضد سرفه است كه به منظور درمان سرفه‌هاي بدون خلط ناشي از سرماخوردگي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. توجه داشته باشيد كه اين دارو در درمان سرفه‌هاي ناشي از استعمال دخانيات، آسم يا امفيزم كاربرد ندارد. از اين دارو براي تسكين علامتي و موقتي در سرفه‌هاي بدون خلط كه وابسته به گلو درد ساده و تحريك نايژه ناشي از سرماخوردگي است، استفاده مي‌شود.

توجه داشته باشيد كه سرفه علت‌هاي مختلفي مي‌تواند داشته باشد. عفونت، ريفلاكس معده‌اي، آلودگي هوا، سينوزيت، حساسيت، جسم خارجي و علل رواني همگي از دلايل بروز سرفه هستند و هر سوربكت چيست كدام درمان دارويي خاص خود را مي‌طلبند. از طرفي بيماري‌هايي مثل عفونت‌هاي تنفسي، تومورهاي قفسه سينه و ريه و... ممكن است تنها با سرفه خود را نشان دهند، بنابراين رفع علائم آن‌ها با استفاده از اين دارو تنها باعث پيشرفت بيماري و از دست دادن زمان مي‌شود.

نام ديگر ژلوكاف دكسترومتورفان است كه به اشكال ديگري همچون "قطره" و "شربت" در دسترس است.

نام‌هاي ديگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارويي

نام‌هاي ديگر
Dextromethorphan
موارد مصرف درمان سرفه
عوارض افزايش ضربانات قلب، اضطراب، بيقراري، بي‌خوابي، لرزش، آريتمي، خشكي دهان، ضعف تنفسي، ايجاد وابستگي، سرگيجه، تهوع و استفراغ، سردرد، يبوست، درد معده
تداخل دارويي ساكارز تركيبات مهاركننده مونوآمين اكسيداز (MAO) مثل فورازوليدون و پروكاربازين، كينيدين، داروهاي كاهنده فشار خون، نيترات‌ها و داروهاي مقلد سمپاتيك، ضدافسردگي‌هاي سه‌حلقه‌اي


مقدار و نحوه مصرف

ميزان دقيق مصرف اين دارو، حتما بايد توسط پزشك متخصص، تعيين گردد. به طور معمول مقدار اين دارو براي درمان سرفه در بزرگسالان ۱۵ ميلي‌گرم هر دو تا چهار ساعت بر حسب نياز و يا ۳۰ ميلي‌گرم هر شش تا هشت ساعت، تجويز مي‌شود. حداكثر ميزان مصرف اين دارو در كودكان ۱۲ سال به بالا، ۶۰ ميلي‌گرم در روز است.

كپسول ژلوكاف

نكاتي كه در رابطه با مصرف كپسول ژلوكاف بايد بدانيد

  • مصرف اين دارو در دوران بارداري و شيردهي، تنها پس از مشورت با پزشك مجاز است.
  • هر نوع سابقه حساسيت دارويي كه داشته‌ايد، به پزشك اطلاع دهيد.
  • قبل از مصرف اين دارو، فهرست كليه داروهاي مصرف خود را در اختيار پزشك قرار دهيد. ممكن است برخي از داروها با كپسول ژلوكاف، تداخل داشته باشند.
  • در صورتي كه مصرف يك وعده از دارو را فراموش كرديد، به محض يادآوري، داروي خود را مصرف كنيد. اگر به زمان مصرف بعدي نزديك هستيد، دوز فراموش شده را رها كنيد و به برنامه دارويي خود بازگرديد.
  • در صورتي كه تا يك هفته پس از مصرف دارو همچنان سرفه ادامه داشت؛ به پزشك، مراجعه كنيد.
  • مصرف اين دارو براي كودكان زير ۶ سال، توصيه نمي‌شود.
  • در پانسمان عسل صورتي كه بيمار مبتلا به آسم، اختلال كبدي و يا سرفه خلط‌آور باشد؛ اين دارو را بايد با احتياط، مصرف كند.
  • مصرف مقادير بيش از حد دارو ممكن است موجب بروز سرگيجه، بي‌قراري، تهوع يا استفراغ شديد گردد.
  • اين دارو در مواردي مثل پركاري تيروئيد، ديابت، بيماري‌هاي قلبي، فشار خون بالا، عيب كار كليه و بزرگي پروستات بايد با احتياط، تجويز شود.
  • دارو را به مقدار تعيين‌شده از سوي پزشك، مصرف كنيد. افزايش دوز دارو، اثربخشي آن را زياد نمي‌كند.
  • كپسول را با يك ليوان آب و بدون جويدن، ميل نماييد.
  • در صورت حساسيت به دكسترومتورفان، قبل از مصرف دارو با پزشك معالج خود، مشورت كنيد.
  • در صورت مصرف دخانيات، قبل از استفاده از اين دارو، پزشك را مطلع سازيد.
  • توصيه مي‌شود داروي ژلوكاف به مدت طولاني استفاده نشود چرا كه در فرد ايجاد وابستگي مي‌نمايد.


جمع بندي

خوشبختانه طبيعت براي هر مشكلي كه در سلامت عمومي جسم اختلال ايجاد كند، راهكاري طلايي دارد. گياهان و خوراكي‌هاي موجود در طبيعت، هر كدام خواص بسياري داشته و مي‌توان براي بهبودي يا كمك به روند بهبودي، از آن‌ها استفاده كرد. براي درمان سرفه هم همانند بسياري از بيماري‌هاي ديگر مي‌توان از اين گياهان دارويي استفاده كرد. يكي از اين گياهان "آويشن" است كه باعث باز شدن مجاري تنفسي و هوايي شده و خواص ضد انقباضي و ضد ميكروبي دارد. براي آشنايي با ديگر گياهان و خوراكي‌هاي طبيعي براي درمان سرفه، پيشنهاد مي‌كنيم مطلب درمان سرفه با بهترين راهكارهاي گياهي و خانگي را مطالعه كنيد. شما چه تجربه‌اي از مصرف شركت سوربكت داروهاي ضدسرفه داريد؟! آيا مصرف چنين داروهايي براي‌تان موثر بوده است؟! درصورتي‌كه تجربه مصرف اين دارو را داشته و ديدگاهي در اين باره داريد، آن را با ما و ديگر خوانندگان دكتر زخمبه اشتراك بگذاريد.

تظرات ارسال شده