همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
اثرات خوب و بد صرفه‌جويي در زمان نور روز

كه اين همان طرح صرفه‌جويي در زمان نور روز (Daylight Saving Time) است كه در اغلب كشورهاي جهان نيز اجرا مي‌شود. اين تغيير ساعت رسمي كشور در اول بهار و برگشت آن در اوايل پاييز داراي اثرات خوب و بدي است كه ما در اينجا به چند مورد آن اشاره مي‌كنيم. با ما همراه باشيد.

به گزارش : طرح جلو كشيدن ساعت در اول بهار و برگشت آن در پاييز طبق مطالعات انجام شده ممكن است باعث ايجاد مشكلاتي در سلامت ما شود؛ مثل افزايش احتمال حمله‌ي قلبي، افزايش احتمال تصادف خودروها در روزهاي اول، افزايش احتمال آسيب‌هاي شغلي و... يا ممكن است فوايدي داشته باشد مانند سلامت چشم‌ها به دليل استفاده از نور طبيعي بيشتر، افزايش زمان براي فعاليت بدني، دريافت ويتامين D بيشتر و...

مضرات جلو كشيدن ساعات در فصل بهار

۱- افزايش خطر حمله‌ي قلبي

بسياري از مطالعات نشان داده‌اند كه DST يا همان طرح جلو كشيدن ساعت در بهار به‌منظور صرفه‌جويي در زمان نور روز با افزايش حملات قلبي همراه است. در يك مطالعه نشان داده شد كه در اولين دوشنبه‌ي پس از طرح تغيير ساعت در گروهي از بيمارستان‌هاي ميشيگان، تعداد حملات قلبي ۲۴ درصد افزايش يافت. به طور كلي طبق مطالعات دانشگاه ميشيگان، دوشنبه‌ها مشكل عروقي (اولين روز كاري هفته) آمار سكته‌هاي قلبي بالاتر از روزهاي ديگر هفته است كه محققان معتقدند استرس شروع هفته كاري جديد و تغيير در چرخه خواب و بيداري دليل آن است؛ اما تغيير ساعت باعث بدتر شدن اوضاع هم مي‌شود. جالب اينجاست كه سه‌شنبه پس از پايان اين طرح با كاهش ۲۱ درصدي بيماران همراه بود!

در واقع تغيير ساعت بدن مي‌تواند چرخه خواب و بيداري را مختل كند كه آن هم موجب اختلال در سيستم عصبي مي‌شود. اين تغييرات بدن را تحت فشار بيشتري قرار مي‌دهد و مي‌تواند خطر حمله قلبي را افزايش دهد.

۲- از دست دادن قرار ملاقات

يك مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد كه درصد قرار ملاقات پزشكي از دست رفته به دنبال طرح جلو كشيدن ساعت‌ها افزايش يافته است؛ اما مانند آنچه در مورد خطر حمله قلبي نيز ذكر شد، قرار ملاقات از دست رفته در پاييز، حداقل به طور موقت، كاهش يافت.

۳- احتمال افزايش تصادف خودروها در روزهاي اول

يكي ديگر از مطالعات انجام شده در اين زمينه كه نتايج ضد و نقيضي دارد، حوادث رانندگي است. در سال ۲۰۰۱، يك مطالعه آمريكايي نشان داد كه در روز دوشنبه پس از تغيير ساعت به جلو، تصادفات رانندگي به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داشت. مطالعه‌اي ديگر در نيوزيلند كه در سال ۲۰۱۸ انجام شد نيز اين نتايج را تكرار كرد به طوري كه مشخص شد تعداد تصادفات جاده‌اي در اولين روز طرح جلو كشيدن ساعت‌ها ۱۶ درصد افزايش يافت. ژل ايكس پرونتوسان در مقابل، يك مطالعه سوئدي نشان داد كه تغيير ساعات هيچ تأثير مهمي در آن كشور نداشت.

البته در اين مورد بايد بدانيم كه بعد از گذشت چند روز از اين طرح به دليل نور بيشتري كه در اواخر روز در جاده وجود دارد، احتمال تصادفات كاهش پيدا مي‌كند؛ به طوري كه يك مطالعه نشان داد طرح صرفه جويي در زمان نور روز در طول سال باعث كاهش تلفات سرنشينان وسايل نقليه موتوري به ميزان ۱۹۵ نفر در سال مي‌شود.

اين مورد آن‌قدر پيچيده است كه يك تحليل در سال ۲۰۱۰ در مينه سوتا، ۱۰ مطالعه را نشان داد كه طرح جلو كشيدن ساعت اثرات مثبتي بر ايمني جاده‌ها دارد و ۶ مطالعه نشان داد كه هم جلو كشيدن ساعت در بهار و هم عقب كشيدن آن در پاييز اثرات منفي داشت.

۳- افزايش صدمات و آسيب‌هاي شغلي

طبق يك مطالعه، آسيب‌هاي استخراج معدن از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۶ در اولين روز كاري پس از تغيير ساعت در بهار با ۵.۷ درصد صدمات بيشتر در محل كار و ۶۸ درصد افزايش غيبت در روزهاي كاري به دليل آسيب‌ديدگي همراه بود. اين نتايج نشان مي‌دهد كه بعد از جلو كشيدن ساعت در اول بهار، به دليل كمبود خواب احتمال آسيب‌هاي شغلي بيشتري وجود دارد. با اين حال، كاهش مشابهي در تغيير ساعت در پاييز مشاهده نشد.

۴- كاهش رضايت از زندگي و استفاده بيشتر از كلمه "خسته"!

هم در انگليس و هم در آلمان، مطالعات نشان داده است كه ميزان رضايت از زندگي شركت وارد كننده بي بران در هفته اول پس از تغيير ساعت در بهار كاهش مي‌يابد. در ضمن، يك مطالعه‌ي تجزيه تحليلي در فيس‌بوك به "احساساتي" كه مردم به اشتراك مي‌گذاشتند توجه كرد. در اين مطالعه مشخص شد در روز دوشنبه پس از شروع طرح تغيير ساعت، استفاده از كلمه "خسته" ۲۵ درصد افزايش داشت. افزايش مشابهي هم براي كلمات "خواب‌آلود" و "كسل" مشاهده شد. ميزان تكرار كلمه‌ي"خسته" تا پنجشنبه همان هفته به حالت عادي برگشت.

۵- افزايش احتمال اشتباه در تزريق انسولين

به نظر مي‌رسد در اين عصر با وجود تلفن‌هاي هوشمند و دستگاه‌هاي متصل كه تغييرات ساعات در بهار و پاييز را در نظر مي‌گيرند مانند گذشته مشكلي وجود نداشته باشد، اما اين لزوماً درست نيست. در مقاله‌اي در سال ۲۰۱۴ در مجله علم و فناوري ديابت، نشان داده شد كه بيشتر پمپ‌هاي تجاري، GPS ندارند و فاقد مكانيسم تغيير زمان داخلي هستند؛ يعني بايد به صورت دستي تنظيم شوند و اين تغيير ساعات ممكن است براي برخي از ديابتي‌ها ايجاد مشكل كند.

۶- افزايش احتمال ابتلا به افسردگي فصلي

برگشت ساعت‌ها به زمان استاندارد در فصل پاييز باعث كاهش يك ساعت از نور روز در بعدازظهر مي‌شود كه اين تغيير ناگهاني مي‌تواند منجر به بيماري رواني، از جمله اختلال دوقطبي و اختلال عاطفي فصلي (SAD) شود.

۷- افزايش احتمال سقط جنين در زنان تحت لقاح آزمايشگاهي

از ديگر مضرات تغيير ساعات محلول پرونتوسان چيست در اوايل فصل بهار و پاييز مي‌توان به افزايش سقط جنين اشاره كرد. بر اساس يك مطالعه، زنان تحت لقاح آزمايشگاهي در معرض خطر ابتلا به سقط جنين در هفته‌هاي بعد از تغيير ساعات طرح صرفه‌جويي نور قرار دارند. محققان دريافتند كه اختلال در ساعت بدن به طور بالقوه بر باروري تأثير مي‌گذارد.

فوايد جلو كشيدن ساعت در اول بهار

۱- زمان بيشتري براي تفريح داريد

عصرهاي طولاني فصل تابستان فرصت بيشتري را براي وقت گذراندن در فضاي بيرون فراهم مي‌كند. اين زمان نه تنها فرصت‌هاي اضافي براي ورزش كردن در اختيار ما قرار مي‌دهد، بلكه مي‌تواند روحيه‌مان را نيز بهبود بخشد. در حقيقت، يك مطالعه منتشر شده در ژورنال اپيدميولوژي و سلامت جامعه نشان داد زنان بارداري كه به فضاي سبز دسترسي بيشتري دارند، نسبت به افراد ديگر با افسردگي كمتري در آن دوران روبرو هستند.

۲-كم كردن وزن برايتان راحت‌تر مي‌شود

تحقيقات انجام شده در مركز تحقيقات سرطان فرد هوچينسون نشان داد خانم‌هاي داراي اضافه وزني كه ويتامين D بيشتري دريافت مي‌كردند، نسبت به زناني كه فقط رژيم مي‌گرفتند و ورزش مي‌كردند، وزن بيشتري از دست دادند و اين براي خانم‌هاي شاغل كه مجبورند ساعات بيشتري در محل كارشان باشند، فرصت مناسبي است.

۳- به سلامت چشم‌هايتان كمك مي‌كند

طبق تحقيقات منتشر شده در ژورنال اسپري پرونتوسان بهداشت عمومي آمريكايي قرار گرفتن در معرض نور فلورسنت، نوعي نور كه هنوز هم در بسياري از خانه‌ها و مطب‌هاي قديمي رواج دارد، با افزايش ميزان خستگي و بيماري چشم‌ها مرتبط است. خبر خوب؟ در طول روزهاي ۶ ماه اول سال، شما زمان بيشتري مي‌توانيد آن لامپ‌ها را خاموش كنيد و در عوض از نور طبيعي خورشيد استفاده كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده