همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
مسواك تان را در دستشويي نگذاريد

مسواك هايي كه در حمام و يا دستشويي (نزديك توالت) نگهداري مي شوند، به راحتي شيوع پيدا مي كنند.

به گزارش : محققان دانشگاه كوينيپياك آمريكا دريافتند بيش از ۶۰ درصد مسواك هايي كه نزديك به توالت قرار داده مي شوند، آلوده به ميكروب هاي مدفوع هستند. محققان به اين نتيجه رسيدند كه اين موضوع مي تواند تا ۸۰ درصد احتمال بروز عفونت را در بدن بالا ببرد.

انتروباكترياسه و سودوموناسه پانسمان عسل از گونه هاي باكتري هايي هستند كه در مدفوع وجود دارند و مي توانند مسواك ها را آلوده كنند.

اين باكتري ها در دستگاه گوارش انسان به طور طبيعي وجود دارند، اما در ديگر نقاط بدن باعث ايجاد بيماري مي شوند.

به گفته محققان و ميكروب‏شناسان دانشگاه آريزونا نيز به طور متوسط در يك كاسه توالت حدود سه ميليون ميكروب وجود دارد كه اين ميكروب‏ها مي‏توانند تا دو متر جابه‌جا شوند و روي زمين، ديوارها و روي مسواك قرار بگيرند.

لذا نبايد مسواك را نزديك به محل توالت قرار دهيد. ولي گذاشتن مسواك در محيط حمام (كه توالت ندارد يا از توالت فرنگي آن استفاده شركت سوربكت نمي شود) و در محيط دستشويي كه از توالت جداست (بين روشويي و توالت، ديوار و درب وجود دارد) اشكالي ندارد.

البته بايد گفت سيستم ايمني بدن ما در مقابله با باكتري ها قوي است و هنوز موردي گزارش نشده كه با استفاده از مسواك به عفونت هاي باكتريايي دچار شده باشد. اما بايد درباره نگهداري از مسواك مان وسواس به خرج دهيم، مثلا هرگز نبايد آن را در نزديكي توالت و يا مستقيما روي ميز قرار دهيم.

با هر بار دستشويي رفتن و سيفون كشيدن، تعداد زيادي باكتري در هواي دستشويي منتشر مي شوند. طبيعي است كه هيچ كس دلش نمي خواهد اين باكتري هاي كثيف روي مسواكش بنشيند.

مسلما نمايندگي سوربكت چندش تان مي شود كه بشقاب، پيراهن يا قاشق تان را در دستشويي بگذاريد؛ پس چرا اين وسواس را درباره مسواكي كه مدام وارد دهانتان مي كنيد، نداريد؟!

به علاوه، آيا پس از دست زدن به دستگيره در دستشويي و ورود به آنجا، حاضريد با همان دست ها غذا بخوريد يا ابتدا خوب دست هاي تان را با صابون مي شوييد؟ استفاده از مسواك هم اين دقت ها را مي طلبد.

جلوگيري از آلودگي مسواك

- نبايد مسواك را نزديك به محل توالت قرار دهيد.

- از مسواك ديگران به هيچ وجه استفاده نكنيد.

- مسواك خودتان را به هيچ وجه به كسي ساكارز ندهيد.

- مسواك تان را خشك نگه داريد، زيرا باكتري ها مكان هاي مرطوب را دوست دارند.

- روي مسواك خيس درپوش نگذاريد، زيرا از خشك شدن آن جلوگيري مي كند.

- هميشه مسواك تان را به حالت ايستاده در جامسواكي قرار دهيد و از گذاشتن آن به حالت خوابيده روي سطوح مختلف خودداري كنيد.

- بهترين راه براي جلوگيري از افزايش تعداد باكتري هاي مسواك، تعويض منظم آن است. لذا انجمن دندان پزشكان آمريكا توصيه مي كند مسواك خود را حداقل هر سه تا چهار ماه يكبار عوض كنيد.

- مسواك خود را پس از استفاده، كاملا با آب بشوييد و بگذاريد تا در هواي اتاق خشك شود.

- هر بار كه حوصله سوربكت چيست نداشتيد مسواك بزنيد و نخ دندان بكشيد، ياد تعداد باكتري هاي ساكن در دهان تان بيفتيد و تنبلي را كنار بگذاريد. باكتري ها عامل مشكلات دهان و دنداني (از پوسيدگي و بوي بد دهان گرفته تا بيماري هاي لثه) هستند. بنابراين مسواك زدن و نخ دندان كشيدن را نوعي وظيفه اجتناب ناپذير تلقي كنيد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده