همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بهترين روغن

حتما شما هم هميشه خود را در آشپزخانه مشغول پخت و پز مي‌كنيد. وجود روغن براي پخت و پز ضروري است. روغن مي‌تواند چربي مورد نياز غذا را تامين كند و از چسبيدن آن به ماهيتابه جلوگيري نمايد.

در حاليكه برخي از چربي‌ها مي‌توانند حرارت را تحمل كنند، برخي اينگونه نيستند و اگر حرارت زيادي را متحمل شوند، طعم و مواد مغذي خود را در طي فرآيند پخت از دست مي‌دهند.

روغن‌هايي كه مي‌توانند حرارت زيادي را تحمل كنند، براي پخت و پز بسيار عالي هستند.

در ادامه مقاله با ما همراه باشيد تا بتوانيد انتخاب مناسبي از روغن‌هاي پخت و پز مورد نياز خود داشته باشيد.

روغن هاي مخصوص پخت و پز

روغن‌ها معمولا نسبت به چربي‌هاي جامد در برابر حرارت تحمل بيشتري دارند. به علاوه، پخت و پز با روغن در مقابل استفاده از كره يا ساير موارد، انتخاب بهتري براي افرادي است كه مي‌خواهند چربي‌هاي اشباع را كمتر كنند.

روغن زيتون براي آشپزي:

روغن درمان سوختگي با آب جوش زيتون در برابر ساير روغن‌ها هميشه برنده است و اولين جايگاه را از آن خود خواهد كرد. اين روغن به صورت خام و نپخته نيز طعم بسيار خوبي دارد بنابراين براي آشپزي هم برنده اصلي خواهد بود.روغن زيتون سرشار از اسيدهاي چرب تك غير اشباع بوده و منبع عالي از مواد شيميايي گياهي است كه مي‌تواند در پيشگيري از انواع مختلف سرطان مفيد باشد.

در مقايسه با ساير چربي‌ها، تحقيقات انجام شده پيشنهاد مي‌كند كه روغن زيتون فوق بكر مي‌تواند حس سيري بيشتري در فرد ايجاد كند. برخي از تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه رژيم غذايي مديترانه اي حتي مي‌تواند ما را خوشحال‌تر كند.

روغن زيتون فوق بكر ممكن است در دماي ۳۲۵ درجه فارنهايت بسوزد اما روغن زيتون تصفيه شده مي‌تواند تا دماي ۴۵۰ درجه فارنهايت يا بالاتر را تحمل نمايد. بنابراين اگر در منزل خود روغن زيتون فوق بكر داريد بهتر است آن را براي پخت و پز سرد(مثل سالاد) كنار بگذاريد و از روغن زيتون تصفيه شده براي سرخ كردن يا پختن سبزيجات استفاده نماييد.

همچنين بخوانيد: خواص روغن زيتون براي سلامت

روغن كانولا براي پخت و قطره فروزومال پز:

روغن كانولا به عنوان يك روغن خوب و عالي براي پخت و پز نيز منبع غني از اسيدهاي چرب ضروري همچون لينئوليك اسيد (امگا ۶) و آلفا لينولنيك اسيد(امگا ۳) است. بدن نمي‌تواند به تنهايي اين تركيبات را ايجاد كند بنابراين بايد در رژيم غذايي شما وجود داشته باشد.

در حاليكه بيشتر افراد امگا ۶ مورد نياز خود را از رژيم غذايي روزانه دريافت مي‌كنند، اما دريافت امگا ۳ كافي در روز كمتر اتفاق مي افتد. امگا۳ از بروز بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند. علاوه بر ماهي‌هاي چرب و روغن كانولا، ساير منابع امگا۳ شامل كتان ،گردو و روغن‌ كنف يا همان روغن شاهدانه است.

روغن آشپزي

روغن نارگيل براي سرخ كردن:

اين روغن محبوب مي‌تواند دما و حرارت زيادي را تحمل كند بنابراين مي‌توانيد به راحتي از آن براي سرخ كردن مواد غذايي مختلف استفاده كنيد.

در حاليكه روغن نارگيل مقادير زيادي اسيد چرب اشباع شده دارد، مطالعات اندكي پزشكي كودكان بر روي آن انجام شده و تركيباتي از اسيدهاي چرب در روغن نارگيل را يافته است كه ممكن است نسبت كلسترول كل بدن را بهبود ببخشد.

روغن نارگيل مزاياي بسيار ديگري براي سلامتي بدن دارد و مي‌تواند ابزاري مفيد براي آشپزي باشد. در مورد بوي آن نيز نگران نباشيد. روغن نارگيل بكر ممكن است بوي كمتري داشته باشد.

روغن دانه انگور در آشپزي:

اگرچه بيشتر افراد انگور را به خاطر محصولاتي كه از آن تهيه مي‌شود دوست دارند اما روغن دانه انگور براي پخت و پز قلمرو خاص خودش را دارد. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه اسيد چرب و آنتي اكسيدان‌هاي موجود در آن براي كاهش وزن موثر است.

همچنين اين تركيبات به كاهش تشكيل سلول‌هاي چربي جديد و التهاب كمك مي‌كند. بيشتر مطالعات هنوز در ابتداي كار هستند و در مورد نحوه دقيق مصرف اطلاعاتي نمي‌دهند اما مطالعات و تحقيقات انجام شده نشان مي‌دهد كه اين روغن ممكن است براي كاهش سطح فشار خون مفيد باشد و ضربان قلب را نيز بهبود ببخشد.

بنابراين سعي كنيد آن را به سالاد و مواد غذايي خود اضافه كنيد تا سلامت بهتر و بيشتري داشته باشيد.

روغن كنجد براي براي پخت و پز غذا:

تمامي افرادي كه فشار روش كشيدن بخيه خون بالا دارند و از آن رنج مي‌برند بهتر است از اين روغن استفاده كنند. اين روغن سرشار از اسيدهاي تك و چند غير اشباعي است و مي‌تواند براي فشار خون بالا مفيد باشد. اين موضوع به خاطر وجود همين اسيدهاي چرب، ويتامين E و سسامين است.

اگرچه مطالعات بيشتري نياز است اما محققان اسيدهاي چرب‌ و آنتي اكسيدان‌هاي آن را به افزايش كلسترول خوب خون و كاهش كلسترول بد خون پيوند مي دهند.

مقاله مرتبط: روغن هاي طبيعي براي زيبايي

ساير روغنهاي مناسب آشپزي:

اگر به دنبال روغن‌هاي ديگري هستيد مي‌توانيد از مواردي همچون روغن آووكادو، آفتابگردان و روغن بادام استفاده كنيد. بيشتر روغن‌هاي گياهي جايگزين، اسيدهاي چرب چند غير اشباع بالايي دارند و مي‌توانند كلسترول خون را كاهش دهند و در نتيجه از بروز بيماري‌هاي قلبي پيشگيري نمايند. اين روغن‌ها كمي گران هستند بنابراين بهتر است به مقدار مناسب از آن‌ها استفاده نماييد.

نتيجه گيري:

زماني كه صحبت از به كارگيري روغن‌هاي پخت و پز در رژيم غذايي روزمره به ميان مي‌آيد، تحمل و مقاومت در برابر گرما بسيار مهم خواهد چسب بخيه بود.

براي اينكه محتواي اسيد چرب اين روغن‌ها باقي بماند و از سوختگي جلوگيري شود از بذر كتان، گردو، روغن شاهدانه و روغن زيتون با كيفيت بالا، فقط بايد به عنوان چاشني يا در سس سالاد استفاده شود، بقيه موادي كه در بالا ذكر شد براي پخت و پز عالي هستند.

اگر استفاده از اين روغن‌ها همان چيزي نبود كه به دنبالش بوديد، مي توانيد به عنوان يك كرم مناسب براي دست و صورت خود از آن‌ها استفاده كنيد.



منبع

تظرات ارسال شده