همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
وقتي بينايي‌تان در خطر باشد

مي‌شوند؛ اما اين يك پروسه‌ي تدريجي است نه ناگهاني. اگر يكي از پلك‌هايتان ناگهان افتاد بايد به اورژانس مراجعه كنيد چون مي‌تواند علامت سكته مغزي، يك بيماري عضلاني و يا يك مشكل عصبي باشد.

به گزارش : بيشتر ما، به راحتي، چشم‌هايمان را ناديده مي‌گيريم در حالي كه چشم‌هاي ما كمكمان مي‌كنند دنيا را ببينيم. اما زماني كه يكي از چشم‌ها يا هر دو چشم به دردسر مي‌افتند، تمام توجه ما را به خود معطوف مي‌كنند. از كجا بايد بدانيم كدام مشكل چشم مسئله‌ي مهمي نيست و كدام مشكل را بايد جدي بگيريم؟

چشم درد

چشم‌درد واضح‌ترين علامت مشكل چشمي است كه نبايد آن را دست‌كم بگيريد. اگر مشغول كارهاي عادي‌تان هستيد و چشمتان ناگهان دردناك مي‌شود بايد به آن توجه كنيد. اگر چشم درد ناگهان شروع شود، شديد باشد و بيش از يكي دو دقيقه طول بكشد بايد هر چه زودتر به متخصص چشم مراجعه كنيد. درد يكي از راه‌هايي است كه چشمتان به شما هشدار مي‌دهد دچار عفونت يا التهابي شده است؛ اما حتي اگر مي‌توانيد درد چشمتان را به يك آسيب مرتبط بدانيد باز هم بايد جهت بررسي به پزشك مراجعه كنيد. خود فرد معمولاً نمي‌تواند ميزان آسيب وارد به چشمش را ارزيابي كند و هميشه اين خود ِ آسيب نيست كه چشم را به دردسر مي‌اندازد بلكه التهاب، خونريزي و عفونت پانسمان اكتي كوت ناشي از آسيب مي‌تواند مسئله‌ي جدي‌تري باشد.

تاري ديد

شايع‌ترين علت تاري ديد، كافي نبودن مايع روان كننده در كره‌ي چشم است. به اين عارضه «خشكي چشم» گفته مي‌شود و مي‌تواند نتيجه‌ي مصرف برخي از داروها مانند آنتي‌هيستامين‌ها و يا ناشي از عوامل محيطي مانند باد يا دود و يا حتي استفاده از لنزهاي تماسي به مدت طولاني باشد.

زنان باردار نيز معمولاً دچار خشكي چشم مي‌شوند كه علت آن تغييرات هورموني است كه بر كيفيت توليد اشك در چشم‌ها اثر مي‌گذارد. هميشه هرگونه تغيير در بينايي حين بارداري را به پزشكتان اطلاع دهيد زيرا مي‌تواند نشان‌دهنده‌ي ديابت بارداري يا فشارخون بالا باشد. اما اگر باردار نيستيد، مي‌توانيد با استفاده از اشك مصنوعي مشكل خود را رفع كنيد. اگر اشك مصنوعي كمكي به شما نكرد، به متخصص چشم مراجعه كنيد.

شايد هم تاري ديدتان به اين علت باشد كه نياز به استفاده از عينك طبي داريد؛ اما به هر حال بايد احتمال بيماري‌هاي چشم را نيز بررسي كنيد. اگر تاري ديدتان ناگهاني شروع شد يا در عرض چند دقيقه يا چند ساعت دچار افت شديد در بينايي شديد بايد به اورژانس مراجعه كنيد، چون ممكن است اين حالت‌ها به مشكلات جدي مانند التهاب عصب بينايي يا فشارخون بسيار بالا در اطراف مغز و نخاع مربوط باشند كه مي‌توانند مشكلات بينايي ايجاد كنند.

احساس سوزش يا زبري در چشم

كمبود خواب، دود در اطراف، آلرژي‌ها و يا خشكي چشم مي‌تواند گاهي هارتمن باعث احساس سوزش يا زبري در چشم‌ها شود. اشك مصنوعي مي‌تواند اين احساس را تسكين بدهد؛ اما اگر شك داريد شيء خارجي در چشمتان رفته و باعث تحريك شده به پزشك مراجعه كنيد.

گاهي غدد چربي پاي مژه‌ها مسدود مي‌شوند و گاهي مايت‌ها در اين احساس ناخوشايند نقش دارند. مايت‌ها اين موجودات ميكروسكوپي در اطراف فوليكول‌هاي مژه زندگي مي‌كنند و از سلول‌هاي مرده‌ي پوست و چربي‌هاي تجمع يافته تغذيه مي‌كنند. هر چند مايت‌ها طبيعي‌اند و معمولاً مشكلي ايجاد نمي‌كنند اما اگر زياد شوند گاهي مي‌توانند مشكلاتي براي چشم ايجاد نمايند. يك راهكار مفيد خانگي اين است كه تكه پارچه‌ي تميزي را به آب داغ آغشته كرده، بچلانيد و پنج دقيقه روي پلكتان نگه داريد (با چشم بسته) تا غدد چربي مسدود شده باز شوند.

اگر ترديد داريد مايت‌ها علت سوزش چشم‌هايتان هستند مي‌توانيد با فوم پاك كننده حاوي عصاره درخت چاي پلكتان را ماساژ بدهيد و سپس به آرامي بشوييد. هميشه قبل از استفاده از هر گياهي اول آن را تست كنيد كه مطمئن شويد به آن حساسيت نداريد. راهكارهاي گفته شده را هر روز به مدت چند هفته انجام دهيد تا نتيجه بگيريد. اگر بعد از چند هفته احساس سوزش و زبري در چشمتان همچنان ادامه داشت، به پزشك مراجعه كنيد. سوزش چشم مي‌تواند نوعي آفتاب‌سوختگي در نتيجه‌ي قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشيد و يا منابع نوري مصنوعي مانند لامپ‌هاي برنزه باشد. از ديگر دلايل سوزش چشم‌ها مي‌تواند برف‌كوري يا فوتوكراتيت باشد كه باعث آسيب محصولات زخم بستر ديدن چشم‌هايتان مي‌شود.

قرمزي چشم

محرك‌هايي كه در بالا گفتيم باعث خشكي و سوزش چشم مي‌شوند مي‌توانند باعث قرمزي چشم نيز بشوند؛ زيرا رگ‌هاي خوني چشم را گشاد و قابل رويت‌تر مي‌كنند. اگر چشم‌هايتان قرمز شده‌اند اما احساس بدي نداريد و بينايي‌تان مانند معمول است مي‌توانيد با اشك مصنوعي قرمزي را كاهش دهيد.

قرمزي چشم زماني چشمگيرتر به نظر مي‌رسد كه يكي از رگ‌هاي ريز خوني در چشم پاره شود و لكه‌ي خون در چشم ايجاد كند. اين علامت، هشداردهنده به نظر مي‌رسد؛ اما جاي نگراني ندارد چون صرفاً شبيه كبودي است. اما اگر قرمزي چشم با درد، سوزش، تاريد ديد، ترشح و يا هرگونه علامت جديد ديگر همراه باشد بايد به پزشك مراجعه كنيد چون احتمال ورم ملتحمه يا چشم صورتي مطرح است.

دوبيني

اگر دوبيني‌تان با بستن يكي از چشم‌ها برطرف شود مي‌تواند نتيجه‌ي يك مشكل نورولوژيكي باشد و بايد به پزشك يا اورژانس مراجعه كنيد. اگر بستن يكي از چشم‌ها مشكل دوبيني‌تان را برطرف نكرد احتمالاً نتيجه‌ي خشكي چشم يا آب مرواريد است و بايد به پزشك مراجعه كنيد و نيازي به اقدام اورژانسي نيست.

افتادگي پلك

با افزايش سن، پلك‌ها حالت افتاده پيدا مي‌كنند و بافت‌هاي اطراف چشم به طور طبيعي شل مي‌شوند اما اين يك پروسه‌ي تدريجي است نه ناگهاني. اگر يكي از پلك‌هايتان ناگهان افتاد بايد به اورژانس مراجعه كنيد چون مي‌تواند علامت سكته مغزي، يك بيماري عضلاني و يا يك مشكل عصبي باشد.

بزرگ نحوه پانسمان هارتمن شدن يكي از مردمك‌ها

حتماً مي‌دانيد كه وقتي محيطتان روشن است مردمك چشم‌ها جمع مي‌شوند و وقتي نور كم است مردمك‌ها گشاد مي‌شوند. مردمك‌هاي چشم هميشه، چه در روشنايي و چه در تاريكي، بايد با هم متقارن باشند. اگر يكي از مردمك‌هايتان ناگهان بزرگ‌تر از آن ديگري شد بايد به اورژانس مراجعه كنيد چون مي‌تواند علامت آنوريسم يا يك مشكل مغزي ديگر باشد.

مگس پران همراه با نورهاي درخشان

مگس پران چشم چيزي است كه خيلي‌ها تجربه مي‌كنند و مشكل خاصي نيست و نتيجه‌ي تغييرات مرتبط با سن است؛ اما اگر ناگهان متوجه مگس‌هاي پراني در چشمتان شديد كه با تجربيات قبلي‌تان تفاوت داشتند، مخصوصاً اگر با نورهاي درخشان يا تاري ديد همراه بود، بايد فوراً به پزشك مراجعه كنيد زيرا ممكن است شبكيه چشمتان پاره شده باشد. بيشتر وقت‌ها پارگي شبكيه خود به خودي بوده و در اثر آسيب يا ضربه نيست.

جرقه در چشم

همان‌طور كه در بالا ذكر شد ديدن جرقه نور مي‌تواند نشانه جداشدگي يا پارگي شبكيه چشم باشد و اگر به سرعت درمان نشود، مي‌تواند منجر به كوري شود. بسته به محل و اندازه پارگي، پزشكتان ممكن است آن را با ليزر يا فريز درمان كند.

در نهايت اين كه حتي اگر هرگز علائمي مانند آنچه در بالا ذكر شد را تجربه نكرده‌ايد، براي مراقبت از چشمانتان بنا بر توصيه‌ي متخصصان تا قبل از ۴۰ سالگي براي معاينه به چشم‌پزشك مراجعه كنيد و بعد از آن هم بايد هر دو تا چهار سال يك بار معاينه چشم خريد پانسمان انجام دهيد.

اگر مبتلا به ديابت، فشارخون بالا، كلسترول بالا يا ساير مشكلات بهداشتي هستيد، بايد مراجعات بيشتري به چشم‌پزشك داشته باشيد. چشم‌پزشك مي‌تواند سلامت چشم و كيفيت بينايي‌تان را بررسي كند و اگر مشكلات سلامتي ديگري وجود داشته باشد، آن را تشخيص دهد.

منبع: تبيان



منبع

تظرات ارسال شده