همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
جهان در معرض خطر,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,بهداشت
گزارشي

از يك تيم علمي كارشناسان بهداشت منتشر شده كه بيماري جديدي در كمتر از ۳۶ ساعت قادر به كشتن بيش از حدود ۸۰ ميليون در سراسر جهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شايد فاجعه بشري در دوره‌هاي آتي، جهان را تحت تأثير خود قرار دهد؛ فاجعه‌اي كه رئيس سابق سازمان بهداشت جهاني، وابسته به سازمان ملل متحد آن را اعلام كرده و بنا بر آن انتظار مي‌رود بيماري شبيه به آنفلوآنزا در سراسر جهان شيوع پيدا كند، و در وريدي كمتر از دو روز ده‌ها ميليون تن را در يك دفعه بكشد و از بين ببرد.

بنا بر گزارش «اسكاي نيوز» با تيتر «جهاني در معرض خطر» كه از سوي هيأت نظارت بر آمادگي جهاني، يك تيم علمي از كارشناسان بهداشت به سرپرستي رئيس سابق سازمان بهداشت جهاني منتشر شد، بيماري جديد در كمتر از ۳۶ ساعت قادر به كشتن بيش از حدود ۸۰ ميليون در سراسر جهان است.

در اين گزارش آمده است: با شيوع چنين چيزي، و با تعداد افرادي كه دائم به كشور‌هاي مختلف سفر مي‌كنند، اثرات اين بيماري مي‌تواند بدتر، كشنده‌تر و گسترده‌تر باشد.

در اين گزارش كه تلاشي براي ترغيب رهبران جهان به همكاري و تلاش كافي براي مقابله با چنين بيماري همه گيري است، خاطرنشان شد كه خطر ابتلا به بيماري پماد زخم همه گير جهاني بسيار واقعي است. عامل ايجاد كننده بيماري يك عامل سريع و غير منتظره است كه قادر به از بين بردن ده‌ها ميليون تن از مردم، اخلال در كل اقتصاد و ايجاد فجايع بي پايان است.

كارشناسان شوراي نظارت بر آمادگي جهاني تأييد كردند كه اين بيماري شباهت زيادي به «آنفلوآنزاي اسپانيايي» دارد، در سال ۱۹۱۸ نزديك به ۵۰ ميليون را كشته است. انتظار مي‌رود طي دوره آينده، شيوع آن در كمتر از ۳۶ ساعت آغاز شود و بيش از ۸۰ ميليون را بر روي زمين نابود خواهد كرد. آن‌ها خاطرنشان كردند كه تلاش‌هاي فعلي براي پيشگيري از بروز بيماري‌ها پس از بحران‌هاي بهداشتي جهاني مانند ابولا، به هيچ وجه كافي نيست و توصيه‌هاي ارائه شده در گزارش‌هاي قبلي به رغم جديت نمايندگي محصولات هارتمن و اهميت آن، توجه لازم را پيدا نكرده است.

گزارش «جهان در معرض خطر»، همچنين شامل نقشه‌اي از دنياي مدرن است كه ليستي از عفونت‌هاي بالقوه را يادآور مي‌شود كه ممكن است منجر به شيوع بيماري‌هاي همه گير شود. در اين گزارش آمده كه افراد روزانه از يك كشور به كشور ديگر با هواپيما سفر مي‌كنند و باعث شيوع اين بيماري همه گير از طريق حمل و نقل هوايي تنها در كمتر از ۳۶ ساعت خواهند شد. اين اتفاق مي‌تواند ۵ درصد از اقتصاد جهاني را كامل و بسياري از سيستم‌هاي بهداشت ملي، به ويژه در كشور‌هاي فقير را از بين ببرد. از طرف ديگر، متخصصان در اين گزارش اقدامات زيادي براي محافظت از مردم در صورت شيوع بيماري پيشنهاد داده پانسمان زخم بستر اند؛ بيماري خطرناكي كه كنترل آن دشوار است.

در همين راستا شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد: دنياگيري ۱۹۱۸ آنفلوآنزا يا آنفلوآنزاي اسپانيايي همه‌گيري مرگباري بين مارس ۱۹۱۹ تا ژوئن ۱۹۲۰ بود، اين بيماري ۵۰۰ ميليون تن (يك‌سوم مردم جهان در آن هنگام) در سراسر جهان را دچار كرد و بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون انسان جان خود را از دست دادند كه نزديك به‌شمار قربانيان مستقيم جنگ جهاني اول است. پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه اين همه‌گيري ممكن است از مرگ سياه نيز قربانيان بيشتري در جهان داشته باشد.

بيماري يادشده به شيوه نامعمولي، جوانان و مردم را دچار مي‌كرد. گفته‌هاي بسياري درباره خاستگاه اين بيماري وجود دارد. برخي مي‌گويند آغاز اين ژل هارتمن همه‌گيري در ايالات متحده آمريكا بود. اين ادعا نيز هست كه سانسور زمان جنگ جهاني اول باعث شد اين بيماري در جمهوري سوم فرانسه، امپراتوري بريتانيا، و امپراتوري آلمان گزارش نشود. اما چون در امپراتوري اسپانيا كه در جنگ بي‌طرف بود گزارش شد، به نظر آمد كه اين بيماري در آنجا همه‌گيرتر است؛ بنابراين پسوند «اسپانيايي» گرفت.



منبع

تظرات ارسال شده