همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

بررسي تفاوت كراتينه و ويتامينه مو و ويژگي‌هاي هر كدام

آيا مي‌خواهيد موهاي جذاب و سالمي داشته باشيد، اما نمي‌دانيد بايد از كدام روش اصلاحي استفاده كنيد؟ با ما در اين مطلب همراه باشيد تا با تفاوت كراتينه و ويتامينه مو و ويژگي آن‌ها آشنا شويد.

تفاوت كراتينه و ويتامينه مو

ستاره | سرويس آرايش و زيبايي - امروزه براي زيبا كردن موها و طراوت بخشيدن به آن‌ها، از روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌كنيم؛ براي مثال ويتامينه كردن مو، كراتينه كردن مو و آبرساني به مو. اما حتما مي‌دانيد كه هر يك از اين روش‌ها با ديگري متفاوت است. براي اينكه تفاوت ويتامينه كردن و كراتينه كردن مو را بدانيم، تنها كافي است كه تعريف هر يك از اين روش‌ها كه براي سلامت، شكل‌دهي و حالت‌دهي موها صورت مي‌گيرد را بدانيم. بنابراين در اين مقاله قصد داريم علاوه بر بيان تفاوت كراتينه و ويتامينه مو، روش‌هاي ويتامينه كردن و كراتينه كردن را به صورت مجزا شرح دهيم؛ با ما همراه باشيد.


آنچه خواهيد خواند:

  • روش ويتامينه
  • روش كراتينه
  • تفاوت كراتينه با ويتامينه مو
  • تفاوت كراتينه با بوتاكس مو

ويتامينه لوزالمعده كردن مو

وقتي موهايمان به دلايل مختلفي نظير تاثيرات آب و هوايي، مواد شيميايي گوناگون، شامپوهاي نامناسب و رنگ‌هاي مختلف و حتي تاثيرات هورموني دچار شكستگي و آسيب مي‌شوند و ريزش پيدا مي‌كنند، مي‌توانيم به واسطه ويتامينه كردن آن‌ها، به نحوي جبران خسارت كرده و به ترميم آن‌ها بپردازيم. در اين حالت است كه دست به دامان انواع مشتقات گياهي شده و يا از مواد شيميايي گوناگون جهت درمان و التيام صدمات وارد شده بر موهاي خود، بهره مي‌گيريم. ويتامينه حاوي مقدار مناسبي از ويتامين B5 است كه نقش محافظتي داشته و به نرم شدن و درمان شدن موهاي ما كمك خواهد كرد. مواد درمان‌كننده‌اي كه در اين ويتامينه‌ها وجود دارند، تاثير مستقيمي بر قسمت "كورتكس" مو داشته و سبب درمان مو در بازه زماني مشخصي خواهند شد.

فوايد

استفاده كردن از ويتامين‌هاي مخصوص مو باعث مي‌شود:

  • موهاي ما لطيف و درخشنده شوند.
  • آسيب‌پذيري آن‌ها نيز تا حد قابل توجهي كاهش پيدا كند.
  • باعث شكل‌دهي بهتر موها خواهد شد.
  • از ريزش مو يز تا حد قابل قبولي ممانعت مي‌كند.

تفاوت ويتامينه مو با كراتينه مو

نكته: لازم به ذكر است كه اگر ريزش موهاي سر ما ناشي از عواملي نظير سالخوردگي و يا اثرات موروثي باشد، ويتامينه كردن مو اثر چنداني نخواهد داشت و تاثير آن را تنها خريد قطره فروزومال مي‌توان تنها در خوش‌فرم بودن و سالم بودن مو ديد. براي درمان ريزش مو كه در اثر پيري يا ژنتيك رخ مي‌دهد، ماساژ درماني توصيه مي‌شود كه از اين طريق بتوان جريان خون در پوست سر را سرعت و بهبود بخشيد.

لازم به ذكر است كه استمرار و تداوم در ويتامينه كردن مو است كه سبب اثرگذاري آن مي‌شود و مي‌تواند به تسريع روند درمان مو كمك كند. بنابراين لازم است به مدت ۶ تا ۸ ماه و حدود ۱۲ بار در هر ماه، موهاي خود را با مواد ويتامينه بشوييم و توجه كنيم كه بعد از استفاده از رنگ‌ها و مواد شيميايي براي موهاي خود، بدون فوت وقت بايد آن‌ها را ويتامينه كرد تا موها از عوارض ناشي رنگ كردن مكرر مو مصون بمانند.

تفاوت ويتامينه مو با كراتينه مو | كراتينه مو

كراتينه مو

در افرادي كه موهاي‌ آن‌ها به اندازه كافي كراتين ندارد، روش كراتينه كردن مو استفاده مي‌شود تا فقدان كراتين جبران شود. (كراتين يك پروتئين است كه به طور طبيعي در موهاي شما وجود داشته و باعث صاف شدن و درخشندگي موها مي‌گردد.)

مزيت

روش كراتين كردن مو، اغلب تاثير فرم‌دهندگي داشته و در افرادي كه مي‌خواهند موهاي فر و مجعد خود را لخت‌تر و صاف‌تر جلوه دهند، طرفدار زيادي دارد. البته خود كراتين به تنهايي باعث صاف كردن و عدم پيچ خوردگي مو نمي‌شود، بلكه به همراه كراتين، محلولي استفاده مي‌شود كه كوتيكول‌هاي مو را درمان پماد سوختگي كرده و با كمتر كردن وز مو، آن‌ها را صاف مي‌كند.

تفاوت ويتامينه مو با كراتينه مو | كراتينه مو

همچنين بخوانيد: صاف كردن مو با نوشابه؛ شايعه يا واقعيت؟

تفاوت كراتينه و ويتامينه مو

در زير به‌ صورت خلاصه تفاوت‌هاي اين دو روش را بيان خواهيم كرد.

  • براي ويتامينه كردن مو، تنها موها را مرطوب كرده و مواد ويتامينه را به موها مي‌ماليم، اما براي كراتينه كردن لازم است كراتينه و ماده صاف‌كننده را به موها زده و بعد آن‌ها را به وسيله گرماي اتوي مو، به بافت مو هدايت كنيم.
  • ويتامينه كردن معمولا نقش ترميم‌كنندگي دارد اما كراتينه كردن اغلب براي تغيير حالت موها و صاف كردن‌شان به كار مي‌رود.
  • كراتينه كردن مو شامل عوارضي نظير ريزش موهاست، در حالي كه ويتامينه كردن مو، دقيقا به‌طور عكس عمل كرده و جهت كم شدن ريزش مو و افزايش مقاومت و ضخامت تارهاي مو استفاده مي‌شود.

تفاوت كراتينه و ويتامينه مو

تفاوت هيدروژل كراتينه با بوتاكس مو

بوتاكس مو، نوعي درمان احياكننده مو است كه باعث كاهش فر، وزي و بهبود سلامت مو مي‌شود. اين روش براي انواع مو مناسب بوده و بسيار بهتر از كراتينه كردن است كه در ادامه تفاوت‌هاي اين دو روش را بيان خواهيم كرد.

  • كراتينه غالبا حاوي مواد شيميايي نظير فرمالدهيد است و همين ممكن است سبب ايجاد عوارضي مانند ابتلا انواع سرطان شود؛ اما مواد بوتاكس معمولا موادي طبيعي هستند.
  • كراتينه اثر فرم‌دهي و صاف‌كنندگي دارد و باعث مي‌شود موهاي فر و وز، شكل بهتري بگيرند؛ اما بوتاكس اثري درماني داشته كه به تقويت موها منجر مي‌شود.
  • ماندگاري اثر كراتينه در قياس با بوتاكس مو بيشتر است و اثرات آن مي‌تواند حدود ۶ تا ۷ ماه، موها را تحت تاثير قرار دهد؛ در حالي كه حداكثر ميزان دوام اثرات بوتاكس، ۳ تا ۴ ماه است.

سخن پاياني

همان‌طور كه گفته شد، روش‌هاي مختلفي براي بهبود سلامت موي سر وجود دارد كه مي‌توان از آن‌ها بهره گرفت. اكنون كه تفاوت ويتامينه مو با كراتينه مو را دريافتيم، مي‌توانيم به شكل صحيح‌تري از هر يك از اين روش‌ها براي بهبود وضعيت موهاي خود استفاده كنيم. شما همچنين مي‌توانيد با مطالعه مطلب "كراتينه كردن مو با مواد طبيعي در خانه" موهاي خود را به صورت بي‌ضرر در خانه صاف كنيد و از زيبايي و سلامت موي خود لذت ببريد.

آيا شما تا به حال تجربه كراتينه پانسمان زخم كردن مو را داشته‌ايد؟ ويتامينه كردن را چطور؟ تجربه‌ شما از اين روش‌ها چه بوده است؟ لطفا نظرات خود را با ما و ساير كاربران دكتر زخمدر ميان بگذاريد.

تظرات ارسال شده