همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
بيماري زخم معده,اخبار پزشكي,خبرهاي پزشكي,مشاوره پزشكي
در

شرايطي كه شيوع زخم معده در ايران حدود ۴۱ درصد برآورد مي‌شود، هنوز بسياري از افراد اطلاعات كافي درباره اين بيماري ندارند.

زخم معده از جمله بيماري‌هايي است كه هر چند در ايران شيوع بالايي دارد اما سوءتفاهم‌هاي زيادي درباره آن وجود دارد و افراد شناخت درستي از عوامل خطرساز اين بيماري ندارند. در اين مطلب با چشم درد ما همراه شويد تا اطلاعاتي درباره اين بيماري، عوامل ايجاد آن و دو موردي كه علايم آن را تشديد مي‌كند، آشنا شويد.

زخم معده در واقع آسيب به مخاط داخلي معده است. هر چند بين ميزان ترشح اسيد معده و آسيب به مخاط ارتباط وجود دارد اما متخصصان بر اين باورند كه عامل اصلي اين بيماري، وجود باكتري به نام هليكوباكترپيلوري است. اگر اين باكتري در معده فرد درمان نشود، باعث آسيب به مخاط داخلي معده مي شود و طي زمان بيماري زخم معده بروز مي‌كند. اما جداي از وجود اين باكتري، عوامل ديگري نيز مي‌تواند احتمال بروز اين بيماري را تشديد كند.از جمله:

سيگار اسپري linovera و قليان

مطالعات نشان مي‌دهد كه سيگار كشيدن و البته استفاده از قليان مي‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزايش دهد و البته علايم آن را تشديد كند. بد نيست بدانيد كه در ايران شيوع زخم معده در زنان حدود ۳۰ درصد و در مردان حدود ۶۰ درصد است. پژوهشگران  عامل اصلي ابتلاي دوبرابري مردان به زخم معده در ايران را ميزان مصرف بيشتر سيگار مي‌دانند. اما اين كه با توجه به افزايش مصرف قليان بين مردان و زنان در سال‌هاي اخير، در آينده چه تغييراتي در اين آمار رخ مي‌دهد، موضوعي است كه هنوز از آن اطلاعي نداريم اما پيش‌بيني خوبي از اين شرايط نمي‌توان ژل زخم پرونتوسان داشت.

 

مصرف طولاني مدت برخي مسكن‌ها

نتايج مطالعات نشان مي‌دهد؛ مصرف طولاني مدت و به ويژه خودسرانه و حساب نشده برخي داروها مي‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزايش دهد. از جمله داروهايي كه ميزان خطر ابتلا به زخم معده را افزايش مي‌دهد مي‌توان به آسپيرين و مسكن‌هاي غيراستروئيدي مانند ايبوپروفن و ناپروسكن اشاره كرد. متاسفانه اين روزها افراد  بدون توجه به توصيه‌هاي متخصصان و بنا به توصيه دوست و آشنا شروع به مصرف مسكن مي كنند و بر اين مبنا اين روزها مصرف بي براوون مسكني چون ايبوپروفن، افزايش يافته است. اگر شما نيز از جمله افرادي هستيد كه با هر سردرد و دل‌دردي سراغ اين گزينه مي‌رويد، بهتر است در اين باره  احتياط بيشتري داشته باشيد.

 

سوءتفاهمي رايج درباره زخم معده

برخي عوامل هستند كه به صورت سنتي جزو دلايل بروز زخم معده در نظر گرفته مي‌شود، در حالي كه در واقعيت آن‌ها نقشي در بروز بيماري ندارد اما مي‌تواند علايم بيماري را كه شامل سوزش سر دل و درد در معده هست، به شدت افزايش دهد. دو مورد شناخته شده و معروف اين فهرست عبارت است از مصرف غذاهاي تند و استرس و نمايندگي b braun اضطراب كنترل نشده. مطالعات نشان مي‌دهد مصرف غذاهاي تند به خودي خود يا داشتن استرس به تنهايي باعث بروز زخم معده نمي‌شود اما اگر كسي به واسطه وجود باكتري هليكوباكترپيلوري، زخم معده داشته باشد، اين دو عامل مي‌تواند علايم را افزايش دهد.

zend​egisalam.khorasannews.‎​com


منبع

تظرات ارسال شده