همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
ارتباط بين نزديك بيني و استفاده از صفحه نمايش‌ها

همراه يا صفحه رايانه به مدت چند ساعت در يك زمان مي‌تواند براي سلامت چشم‌هاي جوانان مشكل ايجاد كند؛ اما مي‌تواند آن را بدتر كند.

به گزارش : طبق مطالعه‌اي كه اخيرا در انگلستان انجام شده است، مشخص شد درصد بچه‌هاي ۱۳ تا ۱۶ ساله‌اي كه به عينك احتياج پيدا مي‌كنند در كمتر از يك دهه تقريباً دو برابر شده است و خستگي چشم، تاري ديد و نزديك‌بيني از دلايل اين تجويز بوده‌اند.

محققان مي‌گويند ۳۵ درصد افراد ۱۳ تا ۱۶ ساله در سال ۲۰۱۸ به عينك نياز پيدا كردند كه اين ميزان از ۲۰ درصدي كه در سال ۲۰۱۲ به آن نياز داشتند، بالاتر است. جالب است بدانيد كه براي دوسوم از اين ۳۵ درصد، تشخيص نزديك‌بيني گذاشته شد.

در اين تحقيق كودكان مورد مطالعه ۲۶ ساعت را در هفته مقابل صفحه نمايش‌هاي الكترونيكي، از جمله تلويزيون، مي‌گذرانند.

متخصصان معتقدند چشم كودكان تا اوايل بزرگسالي رشد مي‌كند و بينايي‌شان قيمت پانسمان نوين نيز تغيير مي‌كند و از آنجا كه شرايطي مانند نزديك‌بيني و يا دوربيني مي‌تواند به تدريج اتفاق بيفتد، هم كودكان و هم والدين نمي‌توانند علائم را به خوبي تشخيص دهند، به همين دليل بررسي منظم چشم بسيار مهم است.

اثرات صفحه‌نمايش‌ها

حداقل دو دهه است كه كودكان در معرض صفحه‌نمايش‌هاي مختلف قرار گرفته‌اند و اين امر تا حدودي غيرقابل اجتناب و يا بهتر است بگوييم عملاً ضروري است؛ چرا كه براي مدرسه، كار و... به آن نياز دارند.

والدين در دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي فرزندانشان را به دليل اين كه خيلي نزديك به تلويزيون مي‌نشستند امر و نهي مي‌كردند؛ اما اكنون رايانه‌ها و تلفن‌هاي همراه حدود يك نسل است كه جزء اصلي لوازم خانگي محسوب مي‌شوند و در دسترس اغلب كودكان و نوجوانان قرار گرفته است و اين اتفاق بدون عارضه نخواهد بود!

چرا به طور ناگهاني از سال ۲۰۱۲ احتياج به استفاده از عينك در بچه‌ها بالا رفت؟ دكتر Paul Karpecki، يك اپتومتريست شناخته شده و عضو هيئت مشاوره سلامت بينايي مي‌گويد: پزشكان در سال‌هاي اخير موارد بيشتري از گلوكوم و دژنراسيون ميوپيك شبكيه پماد مدي هاني مشاهده مي‌كنند كه احتمالاً مي‌توان آن را به افزايش زمان خيره ماندن به صفحه نمايش‌ها نسبت داد.

اين شرايط پزشكي بيشتر در دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ زندگي افراد رخ مي‌داد؛ اما اكنون مردم در دهه ۳۰ خود به اين مشكلات دچار مي‌شوند كه اين مقدار در سه تا پنج سال گذشته به صورت باورنكردني‌اي به حالت بحراني در آمده است كه بي‌ارتباط با تعداد گوشي‌هاي هوشمند و آي پدهاي در دسترس كودكان نيست.

كودكان امروزي برخلاف گذشته، بيشتر وقت خود را با دستگاه‌هاي الكترونيكي مي‌گذرانند و بچه‌هاي كوچك‌تر به دليل داشتن بازوهاي كوتاه‌تر صفحه نمايش‌ها را به چشمانشان نزديك‌تر هم مي‌كنند.

محققان مي‌گويند ساختار و كاركرد چشم كودكان و بزرگسالان با يكديگر تفاوت‌هايي دارند كه اين باعث مي‌شود آن‌ها بيشتر در معرض خطر باشند. از طرفي انجمن اپتومتري آمريكا نيز حقايقي را منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد دستگاه‌هاي الكترونيك كه كوچك‌تر شده‌اند فشار بيشتري به چشم وارد مي‌كنند.

محققان هنوز در مراحل اوليه درك تأثيرات طولاني مدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمايش پانسمان نقره هارتمن به مدت طولاني در كودكان هستند. آن‌ها مي‌گويند نور آبي به شبكيه‌ي چشم آسيب مي‌زند و اين مساله به مرور زمان بر روي هم انباشته مي‌شود. آن‌ها همچنين در تحقيقات خود مشاهده كردند كه بين در داخل خانه ماندن و پيشرفت نزديك بيني ارتباط معناداري وجود دارد؛ بدين صورت كه شيوع نزديك بيني در افراد روستايي كه وقت بيشتري را در محيط‌هاي آزاد مي‌گذراندند كمتر از افرادي بود كه در خانه‌هاي شهري زندگي مي‌كردند. طيف وسيعي از طول موج نور وجود دارد كه به شبكيه آسيب مي‌زند و آن‌ها از اكثر دستگاه‌هاي ديجيتالي ساطع مي‌شوند و جالب است بدانيد كه خورشيد بزرگ‌ترين تابشگر آن نور است.

تفاوت بين ۱۵ سال پيش و اكنون اين است كه ما در معرض مقادير بيشتري از آن نور در داخل خانه قرار گرفته‌ايم كه ديگر مردمك چشم‌ها قدر به متوقف كردن تأثيرات منفي آن همه نور نيستند.

تحقيقات همچنين نشان داد قرار گرفتن طولاني مدت در مقابل صفحه نمايش‌ها روي الگوهاي خواب و رشد كلي مغز نيز تأثير مي‌گذارد و بزرگ‌ترين چيزي كه مردم به آن اهميت مي‌دهند آسيب مغزي است. جالب است بدانيد كه پانسمان hartmann ما وقتي در حال خواندن از روي صفحه نمايش هستيم، اطلاعات را مانند وقتي كه به صورت فيزيكي كتاب مي‌خوانيم حفظ نمي‌كنيم؛ زيرا در اين روش از قسمت‌هاي مختلف مغز استفاده مي‌كنيم.

توصيه‌اي به والدين

در تحقيق فوق ۷۳ درصد والدين مورد مطالعه گفتند اينكه از فرزندانشان بخواهند به مدت چند ساعت از وسايل الكترونيكي‌شان استفاده نكنند، برايشان يك چالش بزرگ است و بيش از يك‌چهارم آن‌ها نيز گفتند كه تا به حال فرزندشان را براي معاينه‌ي چشم نزد چشم پزشك نبرده‌اند. در صورتي كه بايد همان‌طور كه به معاينات منظم دندان‌ها اهميت داده مي‌شود معاينه‌ي سالانه‌ي سلامت چشم‌ها نيز در برنامه‌ي مراجعات خانواده‌ها وجود داشته باشد.

انجمن اپتومتري آمريكا قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را توصيه مي‌كند كه مي‌گويد چشمان انسان در ازاي هر ۲۰ دقيقه‌اي كه به يك صفحه نمايش خيره مي‌شود به ۲۰ ثانيه استراحت نياز دارند تا چيزي را كه ۲۰ فوت از آن فاصله دارد مشاهده كند.

اين انجمن همچنين توصيه مي‌كند كه كاربران بايد به ازاي هر دو ساعت وقت صرف شده براي يك دستگاه الكترونيكي، ۱۵ دقيقه استراحت ژل دبريد كنند.

سفارش ديگر اين است كه والدين با تكنولوژي به جنگ تكنولوژي بروند! بدين صورت كه يك تكنولوژي فيلتر نور وجود دارد كه مي‌توان تنظيمات دستگاه را طوري تغيير داد كه ميزان پرتوهاي رسيده به چشم‌هاي حساس به نور را كنترل كند. استفاده از آن‌ها براي سلامت چشم كودكان توصيه مي‌شود.

منبع: تبيان


منبع

تظرات ارسال شده