همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

خشك شدن شير و قطع شيردهي به روش‌هاي گياهي و دارويي

براي خشك شدن شير و قطع شيردهي، مي‌توان از مواد گياهي مانند مريم گلي، برگ كلم و ...، يا داروهاي شيميايي مانند قرص كابرگولين، بروموكريپتين و قرص‌هاي پيشگيري از بارداري استفاده كرد.

براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟
دكتر زخم| سرويس مادر و كودك - گرفتن نوزاد از شير يكي از مراحل حساس بوده و بسياري از مادران براي گذراندن اين دوران استرس دارند و نگران اين هستند كه آيا نوزادشان آمادگي از شير گرفته شدن را دارد يا خير. اما نيازي به نگراني نيست، چراكه اين مرحله هم مانند تمام مراحل رشد دلبندتان به خوبي سپري خواهد شد. تنها سوالي كه در اينجا مطرح مي‌شود اين است كه در اين هنگام چگونه به خشك شدن شير كمك كرده و دوران شيرين و در عين حال سخت شيردهي را به پايان برسانيم. در اين مطلب به بررسي راه‌هاي خشك شدن شير و قطع شيردهي مي‌پردازيم؛ با ما همراه باشيد.
آنچه در اين مطلب آمده است.
  • راه‌هاي خشك شدن شير و قطع شيردهي
  • روش‌هاي گياهي
  • روش‌هاي دارو‌يي

راه هاي خشك شدن شير و قطع شيردهي

مزيت تغذيه با شير مادر براي نوزاد و مادر براي همه امري شناخته شده است؛ اما درست است كه شير مادر مخصوصا در شش ماه اول زندگي نوزاد، بهترين راه تغذيه نوزاد است، اما از شش ماهگي به بعد، بدن نوزاد نياز به دريافت مواد مغذي ژل ايكس پرونتوسان بيشتري مانند آهن داشته كه به تنهايي و از طريق شير مادر تامين نمي‌شود. از اين‌رو از شير گرفتن نوزاد امري مهم بوده و بايد به صورت روند تدريجي طي شود تا از عوارض ناشي از توقف ناگهاني شير مادر جلوگيري شود.
به‌طور طبيعي در صورتي كه تحريك سينه‌ها توسط نوزاد متوقف شود، ميزان شير، خود به خود كمتر مي‌شود. براي متوقف كردن ترشح شير درون سينه، مي‌توانيد هم از دارو‌هاي گياهي و هم از دارو‌هاي مخصوص شيميايي براي اين كار استفاده كنيد كه در ادامه به آن مي‌پردازيم.
براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟


خشك شدن شير مادر با گياهان

گياهان موثر براي خشك شدن شير و قطع شيردهي را در قسمت زير بررسي مي‌كنيم:

۱. مريم گلي

مطالعات انجام شده حاكي از آن هستند كه گياه مريم گلي در خشك شدن شير تاثير بسيار زيادي دارد. براي جلوگيري از هرگونه عوارض جانبي ناشي از مصرف مريم گلي، ابتدا مقدار كمي از آن را مصرف كنيد و سپس در صورتي كه هيچ عارضه‌اي را مشاهده نكرديد، مصرف آن را ادامه دهيد. لازم به ذكر است كه مصرف چاي گياهي كه حاوي مريم گلي باشد، براي اين منظور توصيه مي‌شود؛ همچنين دمنوش مريم گلي نيز يكي از بهترين دمنوش‌هايي است كه مي‌توانيد نوش جان كنيد.
بيشتر بخوانيد: خواص مريم گلي؛ فوايد بيشمار گياه مريم گلي در درمان بيماري‌ها

۲. برگ كلم

خواص كلم سفيد بسيار زياد بوده و برگ كلم يكي ديگر از گزينه‌هاي خشك كردن شير سينه است. حتما مي‌پرسيد چگونه اين اتفاق مي‌افتد؟ برگ‌هاي كلم، آنزيم‌هايي كه به خشك محلول پرونتوسان چيست كردن شير سينه كمك مي‌كنند را توليد مي‌كنند. براي اين منظور مراحل زير را انجام دهيد:
  • برگ‌هاي يك كلم سبز را جدا كرده و بشوييد.
  • برگ‌ها را در يك ظرف قرار داده و ظرف را در يخچال قرار داده تا خنك شوند.
  • قبل از پوشيدن سوتين، يك برگ كلم را روي هر پستان قرار دهيد.
  • هرگاه برگ‌هاي كلم پژمرده شدند، يا هر دو ساعت يك بار، آن‌ها را با برگ‌هاي تازه تعويض كنيد.

شايان ذكر است كه برگ كلم، علاوه بر خشك كردن شير، براي كاهش علايم زگيل در اوايل شيردهي نيز استفاده مي‌شود.

براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟
طبق مطالعه‌اي كه در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، ساير گياهان دارويي كه امكان خشك كردن شير مادر را دارند، شامل موارد زير هستند:
  • نعنا
  • گياه پنج انگشت
  • جعفري
  • گل ياسمن

هشدار: از آنجا كه مواد گياهي مي‌تواند عوارض جانبي منفي را نيز براي شما يا نوزادتان ايجاد كنند، قبل از استفاده از اين گياهان بايد با پزشك خود مشورت كنيد.

براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟

بيشتر بخوانيد: ۱۵ مورد از مشكلات شيردهي اسپري براي زخم و راه حل آن‌ها

خشك شدن شير مادر با استفاده از دارو‌

داروهاي موثر براي خشك شدن شير و قطع شيردهي را در قسمت زير بررسي مي‌كنيم:

۱. قرص كابرگولين

قرص كابرگولين يكي از دارو‌هايي است كه عمدتا براي خشك كردن شير مادر استفاده مي‌شود. اين قرص توليد پرولاكتين را متوقف كرده و به اين صورت بر كاهش و سپس قطع ترشح شير تاثير مي‌گذارد. ميزان دز لازم اين قرص براي قطع كامل شيردهي سينه، بستگي به بدن فرد داشته و بين زنان مختلف متفاوت است؛ براي مثال ممكن است يك نفر فقط با مصرف يك دز به اين هدف برسد و فردي ديگر نياز به مصرف دز‌هاي بيشتر داشته باشد.
براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟
بيشتر بخوانيد: علايم و عوارض بالا بودن پرولاكتين و درمان پرولاكتين بالا در زنان

۲. قرص بروموكريپتين

قرص بروموكريپتين يكي ديگر از دارو‌هايي است كه به خشك كردن شير سينه كمك مي‌كند؛ اما معمولا به علت عوارض جانبي كه دارد، تجويز نمي‌شود. از جمله اين عوارض مي‌توانيم به سرگيجه، يبوست، استفراغ و گرفتگي عضلات اشاره كنيم.

۳. ويتامين B

دز‌هاي بالاي ويتامين B۱ (تيامين)، B۶ (پيريدوكسين) و B۱۲ (كوبالامين)، مي‌تواند براي كمك به خشك شدن شير سينه مادر موثر عمل كنند. البته لازم به ذكر است كه در مورد عوارض منفي ناشي از مصرف بيش از حد ويتامين‌هاي B۱، B۶ و B۱۲، يا اينكه مصرف چه مدت آن‌ها ايمن است، اطلاعات زيادي موجود نيست.
براي خشك شدن شير و قطع شيردهي چه كنيم؟

۴. قرص‌هاي پيشگيري از بارداري

قرص‌هاي پيشگيري از بارداري كه حاوي استروژن هستند، قادرند توليد شير را كاهش دهند. البته توجه كنيد كه مصرف اين دارو‌ها، با خطر لخته شدن خون همراه است.
بيشتر بخوانيد: راهنماي پيشگيري از بارداري، ابزارها و روش ها (عكس)
هشدار: هيچ كدام از روش‌هاي خشك شدن شير كه در قسمت بالا مطرح كرديم را بدون مشورت با پزشك در پيش نگيريد؛ چراكه ممكن است عوارض جبران‌ناپذيري به همراه داشته باشند.

سخن پاياني

بسته به روشي كه براي خشك شدن شير سينه استفاده مي‌كنيد، مدت زماني كه طول مي‌كشد تا شير به‌ طور كامل خشك شود، متفاوت است. همچنين بسته به مدت زماني كه به نوزادتان شير داده‌ايد، ممكن است خشك شدن شير چند روز، چند هفته يا چند ماه طول بكشد.اما توصيه مي‌كنيم كه اگر تصميم به قطع شيردهي گرفته‌ايد، به تدريج اين كار را انجام دهيد؛ چراكه متوقف كردن شيردهي به صورت ناگهاني مي‌تواند منجر به مسدود شدن و عفونت مجاري شيري شود. بنابراين در صورتي كه علايمي مانند ناراحتي عمومي يا تورم پستان را تجربه كرديد، هر چه زودتر به پزشك مراجعه كرده و از مصرف خودسرانه هر كدام از قرص‌هاي معرفي شده در قسمت بالا بپرهيزيد. در اين راستا پيشنهاد مي‌كنيم مطلب "درد سينه بعد از قطع شيردهي و ۱۲ درمان موثر" را نيز در دكتر زخممطالعه كنيد.
آيا شما هم در مرحله "از شير گرفتن نوزاد" به سر مي‌بريد؟ اسپري پرونتوسان براي قطع شيرتان از كدام يك از روش‌هاي بالا استفاده مي‌كنيد؟ لطفا تجربيات خود در مورد نحوه خشك شدن شير و قطع شيردهي را، با ما و ساير كاربران دكتر زخمدر ميان بگذاريد.
برگرفته از: healthline

تظرات ارسال شده