همه چيز در مورد پزشكي

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی
كودكان حساس به تخم مرغ مراقب شوك واكسن آنفلوانزا باشند

ها و بيماري هاي شايع طب كودكان، با اشاره به شيوه بيماري هاي ويروسي در فصل مدرسه، گفت: سرماخوردگي هم مي تواند منجر به مرگ شود.

به گزارش : فريد ايمانزاده، صبح يكشنبه در نشست خبري پانزدهيمن كنگره اورژانس ها و بيماري هاي شايع طب كودكان كه قرار است از ۱۶ تا ۱۹ مهر ۹۸ در بيمارستان فوق تخصصي كودكان مفيد برگزار شود، با اشاره به بازار آشفته مكمل ها در كشور، اسپري براي زخم افزود: در حال حاضر شاهد هستيم، مكمل ها و ويتامين هايي براي كودكان مورد استفاده قرار مي گيرد كه خيلي براي رشد بچه ها مهم نيست.

وي با عنوان اين مطلب كه برخي همكاران از مواد موثره در مكمل ها چندان اطلاعاتي ندارند، گفت: ما تلاش مي كنيم در كنگره امسال، به اين موضوع بپردازيم و بگوييم مكمل هايي را تجويز كنند كه به درد بچه بخورد.

دبير علمي كنگره با اشاره به اين موضوع كه مصرف مكمل ها و ويتامين ها در كشور بيش از حد معمول است، افزود: ما بايد بدانيم كه كدام مكمل يا ويتامين به درد كودكان مي خورد و بر همان اساس، تجويز مكمل شركت وارد كننده بي بران و ويتامين داشته باشيم.

ايمانزاده در ادامه به چهار علامت اصلي اسهال، يبوست، درد شكم و استفراغ به عنوان عوامل مراجعه كودكان به مراكز درماني، گفت: اين بيماري ها همچنان شايع ترين بيماري هايي هستند كه كودك با اين علامت ها به اورژانس يا مطب مي رود.

رئيس بيمارستان فوق تخصصي كودكان مفيد، در ارتباط با تفاوت سرماخوردگي و آنفلوانزا، اظهار داشت: اين دو بيماري با يكديگر تفاوت دارند، اما سرماخوردگي هم مي تواند به بيماري خطرناك تيديل شود، اگر مراقب نباشيم.

وي ادامه داد: يك سرماخوردگي ساده اگر به ژل ايكس پرونتوسان درستي مراقبت نشود، مي تواند به قلب بزند و حتي منجر به مرگ شود و ما مواردي از اين مرگ و ميرها را داشته ايم. از همين رو، نبايد در مورد سرماخوردگي، ساه انگاري شود. بلكه مي بايست با مصرف زياد مايعات و استراحت كامل، سرماخوردگي را كنترل كرد و جلوي انتشار ويروس در بدن و به افراد ديگر را گرفت.

ايمانزاده با عنوان اين مطلب كه واكسن آنفلوانزا براي سرماخوردگي نيست، افزود: سرماخوردگي يك نوع رينو ويروس است كه قسمت هاي فوقاني دستگاه تنفسي را درگير مي كند. اما، آنفلوانزا، انواع مختلفي دارد كه تمام بدن را درگير اسپري پرونتوسان ساخته و حتي منجر به مرگ هم مي شود. در حالي كه در سرماخوردگي، اين اتفاق به ندرت رخ مي دهد.

وي گفت: ويروس آنفلوانزا با زدن واكسن كنترل نمي شود، چون انواع آنفلوانزا وجود دارد كه ممكن است واكسني كه زده ايم براي آن نوع آنفلوانزا نباشد.

ايمانزاده در ارتباط با حساسيت هايي كه برخي افراد نسبت به واكسن آنفلوانزا دارند، افزود: كودكاني كه به تخم مرغ آلرژي و حساسيت دارند، بايد مراقب باشند كه واكسن آنفلوانزا مي تواند به آنها شوك وارد كند. زيرا، واكسن آنفلوانزا، ويروس زنده است كه به بدن تزريق مي شود. ممكن مشكل عروقي است با داروهايي كه فرد استفاده مي كند، اين ويروس قوي شود.

وي گفت: افرادي كه ايمني بدن آنها ضعيف است و يا اينكه از داروهاي سيستم ايمني بدن استفاده مي كنند، بايد مراقب باشند و حتي الامكان واكسن آنفلوانزا را در محيط بيمارستاني و يا اورژانس بزنند، كه در صورت بروز مشكل، بتوان اقدامات درماني لازم را انجام داد.

منبع: مهر



منبع

تظرات ارسال شده